کد خبر: 4073

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد عنوان کرد

ایجاد بیش از ۱۷۵ هزار شغل برای مددجویان در سال گذشته

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از ایجاد بیش از ۱۷۵ هزار شغل برای مددجویان کمیته امداد در سال گذشته خبر داد.

به گزارش نیکوکار، حجت الله عبدالملکی با اشاره به میزان عملکرد کمیته امداد در حوزه اشتغال گفت: با زحماتی که همکاران کمیته امداد، خیرین و فعالین حوزه اشتغال انجام دادند، موفق شدیم ۱۷۵ هزار و ۹۰۰ فرصت شغلی را در تمام کشور اجرا کنیم که ۴۰ درصد از کل اشتغال ایجاد شده در سال گذشته است.

رکود نسبی در کل برنامه اشتغال کشور

وی از رشد کمی و کیفی اشتغال در سال های گذشته در کمیته امداد امام خمینی (ره) خبر داد و اظهار کرد: در حوزه کمی از سال ۹۰ تا ۹۶، کمیته امداد با یک میلیون و ۴۰۰ هزار فرصت شغلی که ایجاد کرده بود، تقریباً ۲۰ درصد برنامه اشتغال کشور را عملیاتی کرد. در سال ۹۷ با ۱۴۸ هزار فرصت شغلی این عدد به حدود ۳۰ درصد رسید و در سال ۹۸ از مرز ۴۰ درصد عبور کرد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در عین حال با اذعان به اینکه میزان اشتغال ایجاد شده توسط کمیته امداد، حجم بالایی برای کشور نیست، عنوان کرد: متأسفانه کل برنامه اشتغال کشور با رکود نسبی مواجه بوده است و میزان اشتغالی که در تمام ایران ایجاد شده، قابل توجه نبوده است. یعنی ۴۱ درصد عدد بزرگی نیست بلکه آن صد در صد عدد کوچکی است.

به دنبال ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی هستیم

عبدالملکی به برنامه های اشتغالزایی کمیته امداد در سال جهش تولید اشاره و اظهار کرد: برای امسال برنامه‌ریزی کرده ایم، مشروط به اینکه شبکه بانکی صد درصد از منابعی مورد نیاز کمیته امداد که در قانون نیز با مبلغ شش هزار و ۲۰۰ میلیارد توان مصوب شده است را تأمین کند، ساز و کار اجرایی برای ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی داشته باشیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) یادآور شد: در سال گذشته کمیته امداد امام خمینی (ره) برای ایجاد اشتغال مجموعاً پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مصوب به موجب قانون داشت که چهار هزار و ۷۱۰ میلیار تومان که معادل ۸۶ درصد بود تخصیص پیدا کرد و اگر تمام اعتبارات مورد نیاز اختصاص پیدا می کرد، به ۱۹۵ هزار تا ۲۰۰ هزار فرصت شغلی در سال قبل دست پیدا می کردیم.

وی درباره مدل اشتغال زایی توضیح داد و اظهار کرد: در ادبیات اشتغال زایی این موضوع در تمام دنیا پذیرفته شده است که پول شغل ایجاد نمی کند؛ تسهیلات و وام هایی که کمیته امداد امام خمینی (ره) به متقاضیان ارائه می دهد به عنوان یکی از هفت حلقه اصلی عمل می کند و در صورتی که شش حلقه دیگر وجود نداشته باشد، وام نه تنها اشتغال ایجاد نمی کند بلکه باعث بدهکار شدن فرد بیکار نیز می شود و مشکلی به مشکلات فرد اضافه می کند.

عبدالملکی بیان کرد: برنامه های اشتغال کمیته امداد در قالب دو نظام هدایت شغلی و نظام راهبردی شغلی ارائه می شود که تمام هفت حلقه یعنی مزیت سنجی، استعداد سنجی فرد متقاضی، ترسیم مسیر شغلی، آموزش مهارتی، ارائه تسهیلات، پایدار سازی و کمک به بازار فروش را در بر می گیرد.

وی در خصوص میزان پایداری مشاغل ایجاد شده در کمیته امداد اظهار کرد: به صورت متوسط پایداری مشاغل کمیته امداد از میانگین کشور بالاتر است. چون ما برنامه های نسبتاً مفصلی را برای پایداری اشتغال مددجویان داریم یعنی از زمانی که طرح اجرا می شود تازه کار اصلی همکاران ما شروع می شود و هر سه ماه یک بار در سال اول و هر شش ماه یک بار در سال های دوم و سوم تا پنجم نظارت می شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: مراجعه حضوری می شود و اگر نیاز به تسهیلات تکمیلی داشته باشند به آنها تعلق می گیرد. در این راستا آموزش های ویژه ای را داریم که سالانه ده ها فقره آموزش پایدارسازی انجام می دهیم.

عبدالملکی در رابطه با مخاطبین خدمات کمیته امداد گفت: بر اساس اساسنامه کمیته امداد این نهاد متولی موضوع رفع فقر است و همه کسانی که به نوعی درگیر فقر و محرومیت هستند مخاطب برنامه های کمیته امداد قرار می گیرند، ما دو نوع عضویت معیشتی و غیر معیشتی در کمیته امداد داریم. در نوع معیشتی محرومیت افراد بسیار بالا است و به عنوان افرادی که باید مستمری دریافت کنند در کمیته امداد ثبت می شوند و ماهانه مبالغی به آنها پرداخت می شود و خدمات دیگری مثل ازدواج، اشتغال، درمان و مسکن برای آنها ارائه می شود.

وی به نوع دوم عضویت در کمیته امداد اشاره و اظهار کرد: ما افراد زیادی را داریم که نیازمند خدمات معیشتی نیستند اما محرومینی هستند که برای تامین فرصت شغلی شان نیازمند کمک هستند. برای این افراد فرآیند مددکاری مختصری انجام می شود که نیازمند بودنشان احراز شود و بعد در سامانه اشتغال کمیته امداد ثبت می شوند و خدماتی مثل آموزش و دریافت تسهیلات، مشاوره شغلی و خدمات پایدارسازی را دریافت می کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به شیوع کرونا اظهار کرد: با شیوع کرونا مطرح شد که در سامانه رفاه ایرانیان یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار داریم که نیازمندند و تحت پوشش سایر نهادهای حمایتی نیستند، ما هم مطرح کردیم این خانواده ها از خدمات جانبی کمیته امداد از جمله خدمت اشتغال می توانند بهره مند شوند.

وی با اظهار به اینکه کارفرماهایی که افراد تحت پوشش کمیته امداد را استخدام کنند می توانند از خدمات و بسته های تشویقی این کمیته استفاده کنند، توضیح داد: ما برای کارفرمایانی که اعضای تحت پوشش کمیته امداد را استخدام و بیمه می کنند، دو بسته تشویقی تعریف کردیم. بسته اول تسهیلات قرض الحسنه است که به ازای هر فرصت شغلی ۵۰ میلیون تومان به کارفرما تقدیم می کنیم و این تسهیلات تا سقف ۱۰ نفر است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه بسته دوم حق بیمه سهم کارفرما است که در مناطق عادی تا ۲ سال حق بیمه را پرداخت می کنیم، افزود: در مناطق محروم با درجه محرومیت ۶ و ۷ تا سه سال و در مناطق محروم با درجه محرومیت ۸ و ۹ تا چهار سال حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت می کنیم.

وی در مورد شرکت های دانش بنیان هم گفت: برای شرکت های دانش بنیان هردو این را با هم پرداخت می کنیم یعنی هم تسهیلات بیمه و هم حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت می کنیم همچنین در مناطق محروم با درجه محرومیت ۷،۶، ۸ و ۹ علاوه بر حق بیمه سهم کارفرما، تسهیلات قرض الحسنه هم پرداخت می کنیم.

 

منبع: مهر

 

انتهای پیام/

ارسال نظر