کد خبر: 405

سرپرست سازمان جوانان هلال‌احمر:

خدمات داوطلبانه، هزینه های امدادی را کاهش می دهد

سرپرست سازمان جوانان هلال‌احمر تاکید کرد: گسترش خدمات داوطلبانه و مهارت های امدادی، باعث کاهش هزینه های متاثر از حوادث و بلایا و در نتیجه منجر به ایجاد جامعه تاب آور می شود.

به گزارش نیکوکار، علی گنج‌کریمی : یکی از وظایف مهم و اساسی سازمان جوانان، افزایش مشارکت اعضای جوان در تصمیم گیری ها و زمینه سازی برای برقراری ارتباط مداوم اعضای جوان این سازمان با جمعیت هلال احمر به منظور بهره مندی از خدمات آنان در انجام فعالیت های امدادی و عام المنفعه است.

وی با بیان اینکه امروزه برگزاری اردوها با توجه به رشد و توسعه گسترش زندگی شهرنشینی یک ضرورت اجتماعی است، گفت: بعضی اردو را فقط رفتن به دامن طبیعت می دانند، از همین رو اردوهای مختلفی مانند دانش آموزی، خانوادگی، علمی و فرهنگی، ورزشی و آموزشی را می توان نام برد اما از مزیت های برگزاری اردو می توان به خارج شدن از قالب رسمی و رفتن به فضای غیررسمی اشاره کرد، بودن در همین فضا می تواند اهداف تربیتی را محقق می کند و شرایط فضای عمل گونه را به وجود آورد. فضای همدلی، رقابت و همکاری در انجام کارهای شخصی باعث مسئولیت پذیری و بسیاری از اهداف دیگر در اردوها می شود.

گنج کریمی با اعلام گزارشی از فعالیت های تابستانی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در سال ۹۸ ادامه داد: در تابستان امسال مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات آماده «المپیاد مهارت های امدادی دادرسان هلال احمری» در اردوگاه شهید باهنر تهران در دو بخش دختران (۳۱ تیم و ۴۳۴ نفر) و پسران (۳۱ تیم و ۴۳۴ نفر) برگزار شد که در این طرح دانش آموزان شرکت کننده ۸ آیتم امدادی را فراگرفته و با تشکیل تیم های ۱۴ نفره کارگروهی و باهم بودن را تمرین کردند.

سرپرست سازمان جوانان هلال‌احمر توضیح داد: در این مسابقات دختران و پسران جوان و دادرسان هلال احمر علاوه بر فراگیری ۸ آیتم امدادی (پناه گیری و خروج ایمن، ارزیابی و کنترل علائم حیاتی، حمل مصدوم، حمایت حیاتی پایه BLS و احیای قلبی و ریوی CPR، کنترل خونریزی، پانسمان و بانداژ، شکستگی و آتل بندی، اسکان اضطراری، چادر زنی و اطفاء حریق) با انجام سلسله تمرین های الوارچینی، پرتاب کیسه طناب، حمل آب، پتک و سندان و مسابقات فکری شامل اتللو و پنتاگو نقش اثربخش و تاثیرگذاری در فرآیند یادگیری و مهارت آفرینی داشتند.

گنج کریمی اضافه کرد: سالانه بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز پایه هشتم، در طرح دادرس کمک های اولیه را می آموزند که این طرح یکی از ارزشمندترین طرح های سازمان جوانان است که توانسته با همکاری وزارت آموزش و پرورش، دانش آموزان را برای روزهای سخت و نجات جان افراد آسیب دیده در بلایا آماده کند.

وی با اشاره به جام بشردوستی با شعار «کرامت انسانی و ترویج صلح و دوستی» به منظور ترویج فرهنگ بشردوستی و تقویت روحیه داوطلبی در المپیاد آماده نیز گفت: در این جام که با تاکید بر رفاقت و دوستی و رعایت حداکثری موازین اخلاقی در مسابقه اجرا شد، اعضای کانون های دانش آموزی، مربیان و عوامل اجرایی در فضای اردویی طی رقابتی انسانی مهارت های بشردوستی را تمرین کردند.

گنج کریمی افزود: توانمندسازی اعضای کانون های دانش آموزی و مربیان برای درک ارزش ها و اصول انسانیت و خدمات داوطلبانه، حفظ احترام و کرامت انسان ها در جهت شادکردن دیگران، برقراری دوستی، همکاری و ترویج صلح پایدار در جهت زندگی مسالمت آمیز، تحمل نقد و نظرات مخالف، خدمات داوطلبانه بدون منت و تبعیض برای تسکین آلام بشری و تشویق و ترغیب دانش آموزان و مربیان برای مسؤلیت پذیری جهت ترویج و بکارگیری مهارت های بشردوستانه برای مقابله با مخاطرات ناشی از رفتارهای غیرانسانی مثل خشونت در خانه، مدرسه و جامعه از جمله اهداف این قسمت از المپیاد آماده بود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/