خانه‌نشینی و عدم حضور در اجتماع به دلیل شیوع ویروس کرونا، روحیه خیلی معلولان را بیش از دیگران تحت تاثیر قرار داده، به همین دلیل مجتمع نیکوکاری رعد این روزها برای بهبود حال توانیابان، مشاوره‌های مددکاری و روانشناسی به آنها رائه می‌دهد.

به گزارش نیکوکار،‌ عدم حضور اجتماعی و فاصله گذاری اجتماعی بر روی خیلی از افراد به ویژه توانیابان تاثیرات منفی داشته به همین دلیل بازسازی روحیه افراد دارای معلولیت بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است.

در همین راستا مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد برای کاهش این بحران میان جامعه هدف که افراد دارای معلولیت هستند دست به اقدام جالبی زده و در حوزه مددکاری و روانشناسی به مددجویان خود مشاوره های تلفنی و از راه دور ارائه می دهد.

مدیر روابط عمومی مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد در این باره گفت: حدود ۳۰۰ مددجو تحت حمایت رعد هستند که ما در بحران کرونا و برای حفظ سلامت این افراد تصمیم گرفتیم برای مدتی برنامه هایمان را به صورت حضوری متوقف و از راه دور به این عزیزان ارائه خدمت کنیم.

رضا سخن سنج تصریح کرد: یکی از این خدمات مشاوره های تلفنی به توانیابان بوده است. توانیابان به خاطر شرایط خاص خود نیاز به حضور در اجتماع و ایجاد ارتباط با دیگران دارند. این مشکل از پیش برای این افراد وجود داشته و اتفاق تازه ای نیست اما با شیوع کرونا در کشور و طرح ماندن در خانه، خیلی از توانیابان خانه نشین شدند.

وی ادامه داد: خانه نشینی و عدم حضور در اجتماع ممکن است روحیه آنها را بیش از دیگران تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل مشاوره های مددکاری و روانشناسی می تواند کمکی برای بهبود شرایط آنها باشد.

سخن سنج با بیان اینکه اغلب توانیابان در جریان این مشاوره نگران از دست دادن شغل خود بودند، خاطرنشان کرد: ما از یک طرف سعی داشتیم آنها را به آرامش دعوت کنیم و از طرف دیگر با کارفرمایان آنها رایزنی می کردیم که مشکلی برای شغل آنها پیش نیاید و در صورت امکان دورکاری انجام دهند و این امنیت روانی برای آنها ایجاد شود.

مدیر روابط عمومی مجتمع رعد با بیان اینکه سه روانشناس و یک مددکار به صورت تمام وقت در حال مشاوره دادن به توانیابان مرکز هستند، گفت: در میان مشاوره ها، عده ای از توانیابان نگران تامین داروهایی بودند که باید مرتب استفاده می کردند. به همین دلیل ۱۰ توانیاب که نیاز دارویی داشتند شناسایی و از آنها حمایت دارویی انجام شد. طوری که همکاران ما درر رعد برای عده ای از توانیابان دارو را تهیه کرده و در منزل مددجو تحویل وی می دادند.

این فعال اجتماعی افزود: مقابله با استرس، کنترل خشم، کنترل درد برای توانیابانی که دچار چندمعلولیتی هستند و… از دیگر مشاوره هایی است که به آنها ارائه می شود.

سخن سنج با بیان اینکه نوع دیگر از فعالیت های آنها آموزش از راه دور به توانیابان است، تاکید کرد: مجتمع رعد یکسری برنامه های آموزشی مهارتی را که تعدداد آن به ۱۵۰ عنوان آموزشی می رسد را به صورت آنلاین به توانیابان آموزش می دهد. در کنار این ۴۰ آموزش اختصاصی نیز داریم که به مرور به این برنامه ها اضافه می شود.

وی افزود: این رشته ها متناسب با علاقه مندی کاراموزان توانیاب و به نسبت شرایط جسمی آنها ارائه می شود.

سخن سنج در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به طولانی شدن فاصله گذاری اجتماعی و نیاز عده ای از توانیابان به خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیافتد و فاصله گذاری اجتماعی طولانی تر شود، در برنامه بعدی خود در تلاش هستیم تا ۱۰ تیم توانبخشی و فیزیوتراپی را به منزل توانیابانی که از نظر جسمانی نیاز به این نوع درمان را دارند، بفرستیم.

مدیرروابط عمومی مجتمع رعد تاکید کرد: قوای جسمانی بعضی از توانیابان ممکن است تحلیل برود و نیاز شدید به این نوع درمان ها دارند. رقمی که ما برای انجام اینکار در نظر گرفته ایم ماهیانه ۱۲۰ میلیون تومان برای تجهیزات و حقوق این افراد و… است که امیدواریم با کمک های مردم و خیرین بتوانیم نوع دیگری از خدمات را در اختیار توانیابان قرار بدهیم تا این روزهای سخت برای آنها سخت تر نشود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/