معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خمینی (ره) با اشاره به اینکه 41 درصد از کل اشتغال کشور توسط کمیته امداد ایجاد شده است گفت:‌ در صورتی که بانک‌ها 100درصد تسهیلات کمیته امداد را اختصاص دهند در سال جاری بیش از 200هزار فرصت شغلی ایجاد خواهیم کرد.

به گزارش نیکوکار، حجت‌الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خمینی (ره)  در نشست خبری در خصوص عملکرد سال گذشته این معاونت اظهار داشت: سال گذشته بر اساس برنامه پنج‌ساله ششم کمیته امداد باید ۱۷۰ هزار فرصت شغل ایجاد می‌کردیم که توانستیم ۱۷۵ هزار و ۹۰۰ فرصت شغل در سراسر کشور ایجاد کنیم.

وی بیان داشت: بر اساس برنامه ششم توسعه نیز کمیته امداد باید هر سال ۷۰ هزار شغل ایجاد کند که تعهد هر ساله کمیته برای ایجاد شغل ۳۵۰ هزار شغل است ولی در حال حاضر ۴۹۵ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم و تا پایان برنامه پنج‌ساله ششم توسعه بیش از ۷۰۰ هزار شغل ایجاد خواهیم کرد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خمینی (ره)  بیان داشت:‌اشتغال کمیته امداد از طریق نظام هدایت شغلی و نظام راهبری شغلی است که سال گذشته ۱۵۱ هزار و ۷۶۳ شغل از طریق نظام هدایت شغلی و ۲۴ هزار و ۱۳۷ مورد نیز در نظام راهبری شغلی ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌۱۳۲۰ راهبر شغلی که از کارآفرینان برتر کشور هستند در این زمینه با کمیته امداد همکاری می‌کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خمینی (ره)  خاطرنشان کرد: سال گذشته در کل کشور ۴۳۰ هزار شغل ایجاد شده است که ۴۱ درصد این اشتغال متعلق به کمیته امداد امام خمینی (ره)‌است. آمار اشتغال کمیته امداد به دلیل تسهیلاتی که از نظام بانکی دریافت می‌کند در آمار اشتغال دولت حساب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌از سال ۹۰ تا ۹۶ حدود ۲۰ درصد اشتغال کشور در سال ۹۷ ، ۳۰ درصد کل اشتغال کشور و در سال ۹۸، ۴۱ درصد از کل اشتغال کشور را کمیته امداد به خود اختصاص داده است که این یک رکورد جدید است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خمینی (ره)  خاطرنشان کرد: بخش زیادی از منابع تسهیلات اشتغال کمیته امداد در قالب تبصره ۱۶ و همچنین منابع اشتغال روستائیان و عشایر است.

وی خاطرنشان کرد:‌در حوزه تسهیلات اشتغال نیز کمیته امداد در سال ۹۸ رکورد جدیدی  در ۴۱ سال اخیر ثبت کرده و توانسته ۴۷۱۰میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پرداخت کند که بیش از  ۲ میلیارد تومان آن از طریق تبصره ماده ۱۶، ۱۳۰۰ میلیارد تومان از طریق قانون اشتغال روستائیان و عشایر و ۳۵۰ میلیارد تومان دیگر را نیز از صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت پرداخت کرده است.

وی یادآور شد: تسهیلات مصوب ما در سال ۱۳۹۸ حدود ۵۸۰۰ میلیارد تومان بوده که متأسفانه ۱۰۹۰ میلیارد تومان آن پرداخت نشده است که در صورت پرداخت می‌توانستیم  حدود ۲۰۰ هزار فرصت شغلی را در سراسر کشور ایجاد کنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خمینی (ره)  بیان داشت:‌در سال ۹۹، اگر شبکه بانکی ۱۰۰درصد تسهیلات متعلق به کمیته امداد را پرداخت کند می‌‌توانیم ۲۰۰ هزار فرصت شغلی در سراسر کشور ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در الگوی شغلی کمیته امداد پرداخت تسهیلات فقط یکی از ۷ حلقه ایجاد اشتغال است و برنامه‌های اشتغال کمیته امداد از مزیت‌سنجی منطقه آغاز می‌شود و پس از استعدادسنجی مشاوره‌های شغلی داده می‌شود و در مراحل بعدی نیز پس از پرداخت تسهیلات شغل فرد مورد نظارت قرار می‌گیرد.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۳۰ هزار فقره مشاوره شغلی و ۱۵۱ هزار فقره آموزش کسب و کار به مددجویان کمیته امداد داده شده است.

وی گفت: مشاوران و کارشناسان شغلی نیز ۳ تا ۵ سال مشاوره‌های لازم را به مددجویان ارائه می‌دهند و هر ۶ ماه یکبار نیز در روند پیشرفت شغل این افراد نظارت می‌کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خمینی (ره)  خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۷۰ رأس گاو مددجویان کمیته امداد پرورش داده‌اند و ۵٫۵ میلیون دام سبک نیز توسط دامداران تحت پوشش کمیته امداد پرورش داده شده است و در ارتباط با پرورش آبزیان نیز هزار طرح تولید ماهی سردآبی و گرم‌آبی اجرایی کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود ۴۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی زیر کشت داشته‌ایم و این عدد کمی است چرا که مددجویان کمیته امداد نوعا زمین بزرگی متعلق به خود ندارند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خمینی (ره)  بیان داشت:‌همین طور ۱۳۰ هزار مترمربع انواع فرش را تولید کرده‌ایم که توسط تجار صادر شده است.

عبدالملکی بیان داشت:‌در سال جاری ۶۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در اختیار کمیته امداد برای ایجاد اشتغال است در صورتی که ۱۰۰درصد محقق شود می‌توانیم ۲۰۰هزار فرصت شغلی را ایجاد کنیم و رکورد جدیدی بر ایجاد اشتغال ثبت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته تنها ۸۷ درصد تسهیلات بانکی کمیته امداد از سوی بانک‌ها تخصیص پیدا کرد و برای سال جاری نیازمند آن هستیم که ۱۰۰درصد منابع تخصیص پیدا کند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خمینی (ره) در خصوص شیوع ویروس کرونا نیز اظهار داشت: تعداد زیادی از طرح‌های اشتغال امداد تغیر کاربری داشته‌اند و نسبت به تولید محصولات بهداشتی اقدام کرده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵ میلیون عدد اقلام مبارزه با کرونا شامل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده از ابتدای شیوع ویروس کرونا توسط مددجویان کمیته امداد تولید شده است که در اختیار بخش‌های مختلف قرار گرفته و بخشی از آن هم در اختیار محرومین قرار گرفته است که این محصولات توسط کمیته امداد برای نیازمندان خریداری شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خمینی (ره) خاطرنشان کرد: روزانه بیش از ۶۵۰ هزار قلم کالا مانند ماسک، دستکش و لباس ایزوله توسط مراکز کمیته امداد تولید می‌شود.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۰۰ هزار طرح اشتغال تحت نظارت در کشور داریم که با توجه به شیوع ویروس کرونا این تعداد در حال بازنگری مجدد هستند و کمک‌هایی از جهت تسهیلات، بازاریابی و فروش به آنها داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت اول ما در سال ۹۹، حفظ مشاغل موجود خواهد بود.

 

منبع: فارس

 

انتهای پیام/