معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه بعد از ورود کرونا به کشور این جمعیت به‌عنوان معینِ وزارت بهداشت و دولت، کار آموزشی را در دستور کار خود قرار داد، گفت: برنامه ما در موضوع ویروس کرونا غربالگری و آموزش است.

به گزارش نیکوکار، بهمن سبحانی در پاسخ به این سوال که بخش عملیاتی فعالیت‌های هلال‌احمر در موضوع ویروس کرونا برعهده معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی گذاشته شده است. شما از چه زمانی اقدام به انجام کارهای مرتبط کرده اید، افزود: از همان روزی که ورود ویروس کرونا به ایران قطعی شد، ما ستاد مرتبط را تشکیل دادیم و در ادامه دبیرخانه‌ای در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی راه انداختیم. اداره کل بهداشت و درمان مسئولیت دبیرخانه را برعهده گرفت و کار عملیاتی را شروع کردیم.

وی ادامه داد: از ابتدای کار با بخشنامه‌هایی که درباره آشنایی با بیماری بود، جلو رفتیم. مثلا اینکه ویروس کرونا چیست و راه‌های پیشگیری از آن کدام است؟ این اطلاعات را آماده کردیم و به همه استان‌ها و بخش‌های مختلف ستادی و عملیاتی هلال‌احمر اعلام کردیم. به مرور زمان بحث افرادی مطرح شد که آسیب‌پذیری آنها در برابر کرونا بیشتر است. بخشنامه‌ای هم برای این موضوع آماده کردیم که این افراد می‌توانند در محل کار حضور نداشته باشند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت عملیاتی مشخصی هم انجام داده اید، گفت: بعضی از استان‌ها در ستادهای بحران پیشنهاد دادند که جمعیت هلال‌احمر با توجه به ظرفیت گسترده داوطلبی‌اش در بحث غربالگری و تب‌سنجی در مبادی استان‌ها و مکان‌های پرتردد مثل فرودگاه‌ها و ایستگاه‌ها وارد عمل شود. ما هم با توجه به اینکه هدف‌مان در زمینه بیماریابی کمک بود، موضوع غربالگری را شروع کردیم و دستورالعمل‌های لازم صادر و به استان‌ها ابلاغ شد. درحال حاضر استان‌ها فارغ از بحث آموزش در بحث غربالگری هم ورود کرده‌اند. امدادگران و داوطلبان به همراه افراد دانشگاه علوم پزشکی در مبادی شهرها حضور دارند. در گیت اول تب‌سنجی می‌کنند و موارد مشکوک را به دانشگاه علوم پزشکی ارجاع می‌دهند.

سبحانی در پاسخ به این سوال که فعالیت هلال‌احمر در این حوزه را چقدر موثر می‌دانید، اظهار داشت: در بحث آموزش واقعا کارهای موثری انجام شده است؛ حتی قبل از ورود ویروس به ایران. آموزش‌های چهره به چهره هم انجام شده و مردم از گروه‌های مختلف در جریان پیام‌های آموزشی قرار گرفته‌اند. اقدام دیگر این بود که حدود ٨٠٠ داوطلب که عمدتا پزشک و کادر درمانی بودند را معرفی کردیم تا در سامانه ۴٠٣٠ با مشاوره تلفنی اطلاعات لازم را به مردم منتقل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که همکاری شما با وزارت بهداشت در این حوزه به چه صورت است، نیز گفت: بحث آموزش همگانی به هلال‌احمر سپرده شده است. باید بگویم که بخش آموزش هلال‌احمر چند هفته قبل از ورود این ویروس به ایران اسلایدهای آموزشیِ خود را منتشر کرده بود. این واقعا کمک‌کننده بود. تولیدات آموزشی هلال‌احمر پیش از آغاز فعالیت ستاد کرونا ١۵میلیون بازدیدکننده داشت. این رقم قابل توجهی است. درواقع یک رکورد محسوب می‌شود. بعد از ورود کرونا وزارت بهداشت مدیریت را در دست گرفت؛ ما به‌عنوان معینِ وزارت بهداشت و دولت کار آموزشی را ادامه دادیم. برنامه ما غربالگری و آموزش است. هروقت وزارت بهداشت درخواست کمک کند، ما با ظرفیت‌های داوطلبی و امدادگری‌مان حاضر می‌شویم.

تاکنون مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۲ هزار و ۳۳۶ نفر و فوتی در اثر کرونا به ۷۷ نفر رسیده است و ۴۳۵ نفر در مجموع بهبود یافته‌اند.

به گفته علی رضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت،  استان گیلان، قم و تهران در صدر درگیری با ویروس کرونا هستند. هرچند روند بیماری در قم ثابت شده، اما موارد ابتلا در این سه استان بیشتر است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/