کد خبر: 2757

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور از افزایش مبلغ حق پرستاری معلولان خبر داد و گفت: در ماه‌های اخیر هزینه نگهداری هر معلول ۱۸۰ هزار تومان بود کە با افزایش یارانه مراکز توانبخشی به ۲۵۰‌ هزار تومان رسید.

به گزارش نیکوکار، مصطفی سراج در حاشیه افتتاح دومین مرکز جامع توانبخشی معلولان جسمی-حرکتی اداره کل بهزیستی استان به خبرنگاران، گفت: در اجرای ماده‌های هفت و ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت شامل موارد مربوط به پرداخت حق پرستاری و پرداخت کمک هزینه معیشت به میزان حداقل دستمزد سالانه، اقدامات عملی صورت گرفت و طی بهمن ماه سال جاری مبلغ حق پرستاری معلولان دارای ضایعه نخاعی دو و نیم برابر افزایش یافت.
وی با بیان اینکه ۲۷ هزار نفر دارای ضایعه نخاعی در بستر توسط خانواده نگهداری می‌شوند، اظهار داشت: بابت حق پرستاری این افراد ماهانه ۵۵۴ هزار تومان کارت بانکی آنان شارژ می‌شود.
سراج ادامه داد: همچنین علاوه بر این ۲۷ هزار نفر دارای ضایعه نخاعی، ۱۰ هزار خانوار دیگر دارای فرد معلول شدید و خیلی شدید وابسته به بستر هستند که برای آنها حق پرستاری ۲۵۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده است که از آبان ماه سال جاری تا کنون به کارت بانکی آنها واریز شد.
وی با بیان اینکه یک و میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند، اظهار داشت: از این تعداد ۵۰ درصد معلولان جسمی و حرکتی و برخی معلولان ذهنی، بیماران روان و سالمندان هستند که ۲۳ هزار نفر آنها تحت پوشش بهزیستی استان قزوین قرار دارند.
سراج ادامه داد: تلاش ما در این سازمان در چند سال گذشته ارایه مجموعه خدماتی است تا شرایط بهتر را برای حمایت‌های اقتصادی و رفاهی از این افراد فراهم کنیم.
این مسوول ادامه داد: امسال ۱۹۱ هزار نفر از کمک معیشت خانوار برخوردار شدند که به طور میانگین ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان ماهانه دریافت می‌کنند.
سراج تصریح کرد: کمک هزینه‌های مستمر در راستای اجرایی شدن ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت است و حق پرستاری به ماده هفت حقوق معلولان مربوط می‌شود که با کمک سازمان برنامه و بودجه کلیه این افراد تحت پوشش قرار می‌گیرند.
وی افزود: از یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول تحت پوشش ۷۰۰ هزار دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند که نیاز به حمایت‌های خاص دارند.
معاون توانبخشی کشور ادامه داد: یکی از اقداماتی که امسال انجام شده برقرار مستمری با بعد خانواده بود که کمک شایانی به معلولان کرد و موجب شد مجموعه دریافتی مستمری آنها افزایش یابد.
وی، از الکترونیکی و به روز شدن خدمات توانبخشی توسط سازمان بهزیستی خبر داد و افزود: هزینه ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی در منزل به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود تا کیفیت خدمات آنها ارتقا پیدا کند.
این مسوول درخصوص افزایش یارانه حمایتی مددجویان افزود: از آبان ماه سال جاری یارانه با تعرفه جدید مصوبه هیات دولت برای معلولان مراکز شبانه روزی، ۹۲۰ هزار تومان، افراد فاقد سرپرست یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و برای افرادی که در منازل نگهداری می‌شوند، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شد.
وی تعداد مراکز جسمی حرکتی کشور را نزدیک به ۸۸۰ مرکز شبانه روزی عنوان کرد و افزود: به دلیل مشکلانی که معلولان جسمی و حرکتی دارند از این تعداد تنها ۲۲ مرکز ویژه معلولان جسمی- حرکتی در کشور است و باید شرایطی را فراهم کنیم که فرد به سطحی از توانمندی برسد تا بتواند بسیاری از امور خود را دنبال کند.
سراجج با اشاره به اینکه تعداد معلولان در جامعه به دلیل برخی مشکلات و کم کاری‌ها افزایش می‌یابد، افزود: به دلیل کم کاری برخی از دستگاه‌ها متاسفانه تعداد معلولان بیش از اندازه سالانه افزایش می‌یابد و این می‌طلبد که ما تجهیزات و خدمات خود را در این زمینه افزایش دهیم.
وی افزود: هم اکنون ۱۸۰ هزار نفر معلول پشت نوبت دریافت مستمری هستند در حالیکه سه بار مستمری معلولان ضایع نخاعی در سال جاری صفر شده است.
سراج خاطر نشان کرد: قانون حمایت از حقوق معلولان دارای شرایط خاصی است و خوشبختانه سازمان بهزیستی فعالیت‌های خود را در این زمینه آعاز کرده و تمام مواد مورد نیاز به آیین نامه اجرایی را مصوب کرده است.
وی افزود: خوشبختانه هم اینک بستر خوبی برای ارایه خدمات به معلولان فراهم شده است تا در بحث دانشجویی، مسکن و حمایت‌های مالی و تخصصی بتوانیم در سطح استان‌ها به توزیع عادلانه برسیم.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/