ارائه خدمات اولیه بهداشتی رایگان به پناهندگان/ افزایش سطح سواد آنها

به گزارش نیکوکار، ساسانی با اشاره به اینکه در مقاطعی در کشوربیش از ۴.۵ میلیون پناهنده در کشور حضور داشته‌اند به خدمات ارائه شده به این افراد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این افراد معمولا مسیری طولانی طی کرده‌اند لازم بود تا ابتدا امکانات اولیه در اختیار آنها قرار بگیرد و به همین دلیل بخش عظیمی از این پناهندگان در «مهمان شهرها» ساکن شده و امکانات اولیه زیستی و بهداشتی دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴٨٠ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدبد در مدارس ثبت نام کرده‌اند، اظهار کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران در خصوص آموزش پناهندگان تا حدی بوده است که در سال ٢٠١۵ به دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری امکان تحصیل فرزندان پناهندگان در مدارس فراهم شد. برای ثبت نام این افراد همچنین امکانات اولیه بهداشتی نظیر واکسیناسیون نیز انجام شده است.

رئیس امور بین‌الملل اداره اتباع همچنین از دنبال شدن سیاست نهضت سواد آموزی برای پناهندگان خبر داد و گفت: در این برنامه ٩٠٠ هزار پناهنده شرکت کرده‌اند و به این ترتیب رقم ۶ تا ٧ درصدی سواد پناهندگان در بدو ورود به بیش از ۶٠ درصد پناهنده دارای سواد رسیده است. همچنین شرایط ادامه تحصیل پناهندگان در دانشگاه‌ها هم فراهم شده است. به این ترتیب پتانسیل خوبی برای پناهندگان از سوی جمهوری اسلامی برای بازسازی کشور خودشان از جمله افغانستان فراهم شده است.

ساسانی با تاکید بر اینکه به این ترتیب نیازهای پناهندگان نسبت به زمان ورودشان به کشور تغییر کرده است، توضیح داد: با همکاری کمیساریا به عنوان بزرگترین شریک جمهوری اسلامی در حوزه پناهندگان و سایر نهادها برای ساخت مدارس مخصوص پناهندگان مشارکت صورت گرفته و در سال ٢٠١٩ ساخت ١٣ مدرسه با مشارکت سازمان امور پناهندگی آغاز شده است؛ البته هزینه تامین کادر آموزشی، تجهیز مدارس و … از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات اولیه بهداشتی به پناهندگان از ابتدا رایگان بوده است، تصریح کرد: از سال ٢٠١۵ با توافق وزارت بهداشت و درمان، وزارت کشور و وزارت تعاون این خدمات همچنان ارائه شده و پناهندگان توانستند در بستر «بیمه سلامت» از خدمات بهداشتی درمانی استفاده کنند. همچنین برای ٩٢ هزار نفر که امکان اخذ دفترچه بیمه و پرداخت هزینه آن را نداشتند دفترچه بیمه رایگان صادر شده است.

به گفته ساسانی در خصوص معلولان نیز با سازمان بهزیستی توافق نامه‌ای صورت گرفته و به این گروه از پناهندگان نیز خدمات ارائه می‌شود. در خصوص تامین معاش پناهندگان که می تواند از بسیاری از مشکلات پیشگیری کند، آموزش‌های فنی حرفه ای در٢٠٠ رشته آموزشی ارائه می شود. همچنین برای کسانی که دارای مدرک قانونی هستند، بستر استفاده از بیمه تامین اجتماعی فراهم شده است.

 

منبع: ایسنا

 

 

انتهای پیام/