سرپرست سازمان جوانان جمعیت هلال‌ احمر گفت: از زمان وقوع زلزله در شهرستان های میانه و سراب استان آذربایجان شرقی و حضور تیم های حمایت های روانی هلال احمر در پنج روستای ورنکش، بلوکان، صومعه علیا، چناق بلاغ و ورزقان مناطق زلزله زده تاکنون هزار و ۵۶۵ بسته انواع اسباب بازی در میان کودکان زلزله زده توزیع شده است.

به گزارش نیکوکار، رضا بامداد اصل : در جریان وقوع حوادث و سوانح بزرگ از قبیل زلزله علاوه ر مشکلات جسمی، مسائل روانی نیز بازماندگان، آسیب دیدگان و کودکان ساکن در مناطق زلزله زده را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی ادامه داد: این اختلالات روانی به ویژه در مورد کودکانی که در محل وقوع سانحه حضور داشته اند تاثیرات مخربی را به همراه دارد، به طوری که اکثر کودکان حاضر در مناطق یاد شده دچار درجاتی از اختلال روانی خواهند شد که ممکن است تا پایان عمر اثرات آن روان فرد و حتی زندگی وی را مختل کند.

سرپرست سازمان جوانان هلال‌احمر گفت: در این گونه مواقع برخورد صحیح با موضوع رخداد سوانح طبیعی و پیامدهای آن و برخورد مناسب با آسیب دیدگان می تواند شدت اختلالات روانی ثانویه به سانحه را به حداقل برساند.

بامداد اصل افزود: در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری ترکمنچای آذربایجان، تیم های حمایت روانی و اجتماعی سازمان جوانان هلال احمر برای کاهش آسیب‌های روانی پس از بلایا وارد مناطق زلزله شدند و این حضور و اقدام به منظور انجام حمایت روانی از افراد آسیب دیده ناشی از بحران زلزله به ویژه کودکان انجام شده است.

وی اظهار داشت: از دیگر اقدامات انجام شده از سوی جوانان عضو سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی می توان به توزیع بازی های فکری مکعبی، دارت، طناب بازی، عروسک در انواع مختلف، ماشین بازی، چرخ گردون، حباب ساز و بادکنک در میان کودکان زلزله زده اشاره کرد.

سرپرست سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر گفت: همچنین با تلاش تیم های حمایت های روانی هلال احمر در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی یکهزار جعبه کوچک امدادی، ۳۵۰ عدد بازی فکری مکعبی، ۳۰۰ جلد کتاب داستان، ۳۰ تخته پتوی مسافرتی، ۲۰۰ عدد جامدادی، ۳۲۰ جلد دفتر مشق، ۳۰۰ جعبه مدادرنگی، ۳۷۰ عدد دفترچه یاداشت، ۲۰۰ جعبه پاستیل نقاشی، ۶۰ ست پزشکی، ۷۵ ست آشپزخانه و ۳۰۰ جعبه مدادمشکی فانتزی در میان کودکان توزیع شد که باعث شادی کودکان سه، چهار تا ۱۲ ساله شد و توانستیم موج شادی را در صورت کودکان ببینیم.

وی برگزاری مسابقه شعر و قصه گویی، آموزش مانور زلزله و نحوه پناهگیری، نقاشی با پاستیل بر روی کاغذ، مسابقه طناب کشی، درد دل با کودکان، انجام مصاحبه، انجام تست شدت علائم اختلال استرس پس از آسیب، تست روانشناسی ویلیامز، بررسی نشانه های افسردگی در کودکان و نوجوانان، بررسی نگرانی آنها، اجرای برنامه های شاد توسط مجری برنامه کودک را از دیگر برنامه های حمایت های روانی در مناطق زلزله زده جهت ترمیم حال روحی کودکان نام برد.

بامداد اصل تشکیل گروه های محلی همکار، مشارکت در آوار برداری و گشایش معابر برپایی چادرهای راهنمایی کمک مردمی، برگزاری مجالس دعا و عزاداری جانباختگان از زلزله اخیر، خارج کردن اجناس سالم مردم آسیب دیده از زیر آوار زلزله و پذیرش کودکان و نوجوانان مناطق زلزله زده در فضاهای دوستدار کودک را از دیگر اقدامات انجام شده از سوی تیم های سحر(ساماندهی حمایت های روانی اجتماعی در بلایا) در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی عنوان کرد.

سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، سازمانی داوطلب محور، اصول مدار و دارای تعامل سازنده با جهان است که با ترویج روحیه بشردوستی، ایثار، تعاون، سازگاری اجتماعی و مسئولیت پذیری در میان جوانان، ظرفیت آنها را برای افزایش برخورداری انسان ها از کرامت، سلامت، محیط زیست سالم، صلح و احترام به کار می گیرد.

این سازمان نهادی مردمی و تخصصی در امور جوانان است که با انجام مطالعات راهبردی در زمینه اصول، اهداف و ارزش های نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، برای ارائه خدمات آموزشی هدایتی و تربیتی جوانان را جذب، توانمند و در قالب تیم های ورزیده سازماندهی می کند تا بتوانند از طریق انجام فعالیت های خداپسندانه، بشردوستانه، امدادی، عام المنفعه و داوطلبانه با دیگران تعامل و امور خود و جامعه را به طور موثری اداره و هدایت کنند.

به گزارش ایرنا، ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه بامداد جمعه هفدهم آبان ماه، زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۹ در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

بر اثر وقوع این زمین لرزه ۵۸۴ نفر مصدوم شدند که از این تعداد ۶۶ نفر به علت ماندن زیر آوار و ۵۱۸ نفر به علت ترس و اضطراب (براساس گزارش اورژانس کشور)، بوده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/