بر اساس پیش‌بینی مرکز توسعه جهانی نسبت افراد در فقر شدید در سراسر جهان ممکن است در سال ۲۰۵۰ به کمتر از ۲ درصد برسد.

به گزارش نیکوکار، بر اساس گزارش بانک جهانی هر کس با درآمد کمتر از ۲.۱۵ دلار در روز در فقر شدید قرار دارد و ریشه‌کنی فقر هدف اصلی اهداف توسعه پایدار سازمان ملل‌ متحد است.

اطمینان از داشتن پول کافی برای رفع نیازهای اساسی خود از جمله غذا، پوشاک و سرپناه، معیار مهم و یک هدف اصلی برای سیاستمداران و سیاستگذاران در سراسر جهان است. در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۴۸ میلیون نفر در سراسر جهان در این وضعیت قرار داشتند و البته نرخ‌های فقر جهانی در طول همه‌گیری کووید ۱۹ افزایش یافته اما روند کلی این است که در حال کاهش هستند.

در حالی که هدف توسعه پایدار که جهان را متعهد به پایان‌ دادن به فقر شدید تا سال ۲۰۳۰ می‌کند، احتمالا محقق نخواهد شد اما مطالعه جدید مرکز توسعه جهانی (CGD) پیش‌بینی می‌کند که نسبت افراد در فقر شدید در سراسر جهان در سال ۲۰۵۰ از حدود هشت درصد فعلی به کمتر از ۲ درصد خواهد رسید.

عوامل متعددی از جمله بحران انرژی و بحران هزینه زندگی ترکیب شده‌اند تا چشم‌انداز اقتصادی را مبهم جلوه دهند و کمتر قطعی کنند و به فقیرترین افراد جامعه ضربه سختی بزنند.

چشم‌انداز اقتصاددانان ارشد مجمع جهانی اقتصاد بر تشدید تأثیر انسانی ناشی از بحران هزینه زندگی که فقر را بدتر می‌کند، اشاره دارد و بیان می‌کند که نیروهای در حال کار باید امسال به اوج خود برسند و به نظر می‌رسد که پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی تا حد زیادی موافق هستند و اکثریت (۶۸ درصد) گفتند که بحران تا پایان سال ۲۰۲۳ کمتر خواهد بود.

فقر به‌ طور مساوی میان قاره‌ها تقسیم نمی‌شود. اکثر کسانی که در فقر شدید زندگی می‌کنند در جنوب صحرای آفریقا هستند؛ ۱۳ درصد از مردم این منطقه در سال ۱۹۹۰ در فقر شدید  و در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۲ درصد از آنان گرفتار فقر شدید بودند. مطالعه مرکز توسعه جهانی نشان می‌دهد که نسبت افراد در فقر شدید از ۲۹ درصد در سراسر قاره آفریقا به هفت درصد کاهش می‌یابد.

در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۷ درصد از جهان و حدود ۹ نفر از هر ۱۰ نفر در آفریقا و هند با کمتر از ۱۰ دلار در روز زندگی می‌کردند؛ نتایج این مطالعه نشان داد که که این سناریو به یک در پنج نفر در جهان، یک نفر از هر پنج نفر در هند و کمتر از نیمی از جمعیت آفریقا کاهش یافته است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر