مدیرکل کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ۱۰۰۰ کودک و نوجوان دارای معلولیت یا نیازمند درمانِ بی‌سرپرست یا فاقد سرپرست موثر که در مراکز بهزیستی به سر می‌برند، گفت: متقاضیان اندکی برای فرزندخواندگی این کودکان اعلام آمادگی ‌کرده‌اند، اما با توجه به زمان نسبتا طولانی برای پذیرش سرپرستی کودکان، سازمان این امکان را برای متقاضیان کودکان بالای پنج سال و همچنین کودکان دارای معلولیت یا نیازمند درمان قائل شده‌ که خارج از نوبت به تقاضای آنان رسیدگی کند.

به گزارش نیکوکار، سعید بابایی با اشاره به اینکه هر ساله حدود ۲۰۰۰ کودک به فرزندخواندگی به خانواده‌ها سپرده می‌شوند، گفت: این در حالی است که در حال حاضر بیش از ۳۱ هزار خانواده در فرآیند فرزندخواندگی به سر می‌برند؛ به عبارتی دیگر در ازای هر کودک قابل واگذاری برای فرزندخواندگی بیش از ۱۵ خانواده اعلام آمادگی کرده‌اند، اما در مورد کودکانی که دارای معلولیت یا نیازمند درمان هستند، وضعیت به این گونه نیست.

وی در خصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تعداد کودکان فاقد سرپرستی که طی دوره کرونا به سازمان بهزیستی واگذار شده اند نیز بیان کرد: کودکانی بوده‌اند که به هر نحوی به علت فوت والدین تحت پوشش بهزیستی قرار گیرند اما هیچ کودکی به علت مرگ و میر ناشی از ویروس کرونای والدین خود وارد مراکز نگهداری بهزیستی نشده است. تمامی آنان در خانواده‌های نسبی و سببی خود ساماندهی شده‌اند و برخی که نیاز به حمایت داشته‌اند مورد حمایت قرار گرفته‌اند. اولویت بودن و ماندن کودک در خانواده زیستی خود است.

وی درخصوص بیشترین تقاضا برای فرزندخواندگی از سوی خانواده ها، به تفکیک جنسیت کودکان، افزود: در گذشته بیشتر متقاضیان خواهان کودک دختر بودند اما در حال حاضر این میزان به ۵۵ درصد کاهش یافته است. تعداد بیشتری از خانواده‌ها دختر و پسر برایشان تفاوتی ندارد که این موضوع نشان از رشد فرهنگی فرزندخواندگی در کشور است.

وی در ادامه درمورد کودکان دارای معلولیت یا بیماری خاص فاقد سرپرست بیان کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ کودک و نوجوان دارای معلولیت یا نیازمند درمان در مراکز بهزیستی به سر می‌برند که بی‌سرپرست یا فاقد سرپرست موثر هستند، اما متقاضیان اندکی برای فرزندخواندگی آنان اعلام آمادگی ‌کرده‌اند.

مدیرکل کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فراخوان بهزیستی برای فرزندخواندگی کودکان دارای بیماری و معلولیت، بیان کرد: فراخوان اخیر در جهت آگاه‌سازی جامعه برای فرزندخواندگی این کودکان صورت پذیرفته است. به این صورت که متقاضیان ابتدایی می‌توانند علاوه بر مراجعه به سامانه ملی فرزندخواندگی به آدرس www.adoption.behzisti.net به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۱۱ نام، نام خانوادگی و استان خود را پیامک بزنند تا همکاران با آن‌ها تماس گرفته و سایر جزییات را برای‌شان تشریح کنند.

بابایی ادامه داد: معمولا خانواده‌هایی به سمت پذیرش کودکان دارای معلولیت یا بیماری خاص می‌روند که از منظر آمادگی، از آمادگی بالاتری نسبت به سایر خانواده‌ها برخوردار هستند؛ بعضی از این کودکان علاوه بر نیاز مالی برای درمان، نیاز به توجه ویژه والدین را دارند.

وی بیان کرد: با توجه به زمان نسبتا طولانی برای پذیرش سرپرستی کودکان، ما این امکان را برای متقاضیان کودکان بالای پنج سال و همچنین کودکان دارای معلولیت یا نیازمند درمان قائل شده‌ایم که خارج از نوبت به تقاضای آنان رسیدگی شود.

مدیرکل کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: برخی از این کودکان دارای معلولیت، کودکانی هستند که خانواده آمادگی روحی و روانی پذیرش آنها را ندارد و آنها را برای نگهداری به بهزیستی می‌سپارد. تنها مسئله مالی در میان نیست و هستند خانواده‌هایی که با حمایت مالی حاضر به پذیرش مجدد کودک خودشان شده‌اند. اولویت ما قطعا بازگشت کودک به خانواده زیستی خود است.

بابایی با تاکید بر اینکه خانواده‌هایی که خواهان پذیرش کودکان دارای معلولیت یا نیازمند درمان هستند طبیعتا باید از آمادگی روحی و شرایط مالی مناسب‌تری نسبت به سایر خانواده‌ها برخوردار باشند که البته این مسئله نسبی است و با توجه به نوع بیماری یا شرایط کودک متفاوت است، یادآور شد: این چنین نیست که تصور کنیم نگهداری این کودکان توانمندی مالی بسیار بالایی می‌طلبد. همان طور که اشاره شد آمادگی روحی خانواده برای پذیرش این کودک بیشتر دارای اهمیت است.

وی این را هم گفت که بهزیستی آمادگی دارد برای خانواده‌های متقاضی نگهداری این کودکان تسهیلاتی برای ارتباط درمانی با موسسات خیریه درمانی در نظر گیرد تا کودک بتواند در خانواده مراتب درمانی خود را سپری کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر