کد خبر: 12323

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه منشأ بخشی از آسیب‌ها بیرون از مدرسه است و نباید عنوان دانش‌آموز را برای برخی آسیب‌ها به کار ببریم گفت: وقتی در منطقه‌ای زیرساخت مناسب همانند اشتغال وجود ندارد، یک آسیب است. برخی مشکلات برون سازمانی هستند و در برنامه‌ریزی‌ها باید برای آنها اقدام کرد.

به گزارش نیکوکار، احمد قره‌خانی اظهار کرد: هدف تمامی نظام‌های آموزشی، آماده کردن دانش‌آموزان برای تبدیل شدن به شهروندی آگاه و کارآمد برای مدیریت جامعه‌ی در حال تغییر و گذر است و این موضوع باید به روشی انجام شود که شرایط مناسب برای یادگیری و پیشرفت هر کودکی را صرف نظر از ویژگی‌های او، فراهم کند.

قره‌خانی با بیان اینکه امروزه آموزش فراگیر یکی از بارزترین و پرکشمکش‌ترین موضوعات پیش روی متخصصان آموزشی است، تصریح کرد: رویکرد آموزش فراگیر به دنبال آن است که تمامی کودکان را صرف نظر از تفاوت‌ها و سطح توانمندی‌ها، تحت پوشش آموزش مناسب و موثر قرار دهد.

وی ادامه داد: هدف این برنامه اطمینان حاصل کردن از این موضوع است که تمامی افراد از حقوق، فرصت ها و پذیرش برابر برخوردار هستند که یکی از اساسی‌ترین حقوق هر فرد برخورداری از آموزش مطلوب است و شعار اصلی آموزش فراگیر این است که کودکانی که با همدیگر یاد می‌گیرند، زندگی با همدیگر را خواهند آموخت.

این روانشناس کودک، خاطرنشان کرد: آموزش‌وپروش باید یادگیری برای دانستن، یادگیری برای عمل کردن، یادگیری برای زیستن و یادگیری برای با هم زیستن را مدنظر قرار دهد.

قره‌خانی با بیان اینکه آمارهای جهانی نشان می‌دهد که در هر جامعه بیش از ١٠ درصد کودکان با ویژگی‌های متفاوتی نسبت به سایر کودکان متولد می‌شوند، توضیح داد: این کودکان از نظر جسمی و ذهنی با کودکان عادی تفاوت دارند و آن‌ها را می‌توان به دو دسته‌ی؛ با آسیب‌های جسمانی، حسی یا ذهنی و دارای محرومیت، تقسیم کرد همچنین بعضی از کودکان ترکیبی از دو دسته را دارند.

وی ادامه داد: این کودکان فرصت‌های برابر برای زندگی اجتماعی را ندارند و به عنوان دانش‌آموز در مدارس عادی موانعی را برای یادگیری، تجربه می‌کنند که همین موانع، تبعات متعددی از مشکلات را برای کودک به دنبال دارد.

این روانشناس با اشاره به اینکه کاهش پیامدهای ناشی از آسیب دیدگی در زندگی کودک و یا حذف موانعی که مدرسه و جامعه در مسیر یادگیری کودکان ایجاد می‌کنند باید از اهداف مهم آموزش‌وپرورش باشد، توضیح داد: آموزش و پرورش کشور با عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش باید به این سمت سوق داده شود که تا حد امکان دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی مانند دیگر دانش‌آموزان به تحصیل اشتغال داشته داشته باشند تا از امکانات عمومی و آموزش عادی بهرمند شده و تحت تاثیر برچسب استثنایی بودن قرار نگیرند.

قره‌خانی تاکید کرد: سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به عنوان رهنامه نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور از جمله اسناد بالا دستی است که از آغاز تا پایانش به صراحت بر حمایت از آموزش و پرورش رسمی، عمومی و عادلانه تاکید دارد و از همه مهمتر تصریح بیانیه چشم‌انداز سند تحول به موضوع عدالت است و کمتر بخشی از ارکان این سند را می‌توان یافت که طی آن به ارزش عدالت و آموزش‌وپرورش عادلانه تصریح یا اشاره نشده باشد از جمله در بند ١٦ و ٢٨ از فصل اول و بند ٣ از فصل چهار به صراحت از وصف عدالت سخن به میان آمده است و اهداف کوتاه، میان مدت و بلند مدت مندرج در سند تحول با تکیه بر راهبردهای کلان از موارد دیگری است که روشنای مسئولان، کارگزاران و معلمان در راستای ایجاد تحولات فراگیر و عدالت محور در ساحت آموزش‌وپرورش است.

وی با بیان اینکه بند ٥ شماره ٥ از اهداف عملیاتی و راهکارها در سند تحول بنیادین آموزش‌وپروش نیز بر تامین و بسط عدالت آموزشی در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت با توجه به تفاوت‌ها و ویژگی‌های دختران و پسران تاکید دارد، ادامه داد: هدف از آموزش فراگیر از بین بردن نابرابری و بی‌عدالتی در دسترسی به مدرسه و تبدیل مدارس به سکوهای تعالی برای همه دانش‌آموزان است به نحوی که همه فراگیران بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های جسمی، شناختی، اجتماعی و فرهنگی، در کنار همسالان تربیت شوند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/