کد خبر: 12240

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران اعلام کرد که سیاستگذاری‎ها و خط مشی‎های سلامت شهر تهران در ۴ مقوله سلامت جسمی، روحی، روانی، معنوی و اجتماعی مدنظر قرار داده شد.

به گزارش نیکوکار، سوده نجفی در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران که به مناسبت هفته سلامت انجام شد با بیان اینکه هفته ملی سلامت، فرصتی فراهم شد تا با دعوت از دکتر زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تعدادی از خانواده های شهدای مدافع سلامت به شورای شهر از زحمات و خدمات این عزیزان تقدیر و تشکری داشته باشیم،گفت: هفته سلامت یادآور اهمیت بنیادین سلامت در تحقق زندگی سالم و با نشاط است و این هدف مهم زمانی محقق می شود که تمام آحاد جامعه اهمیت سلامتی را دریافته و برای ایجاد و ماندگاری آن تلاش کنند.

به گفته عضو شورای شهر تهران، امسال شعاری که برای هفته سلامت در نظر گرفته شده است «سلامت ما، سلامت سیاره ما» می باشد که به درستی سلامت انسان را در گروی سلامت زمین تعریف کرده است که این موضوع فرصتی است برای هم اندیشی به جهت حل بحران های زیست محیطی جهان که بر سلامت انسان تاثیر مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه معتقدم که موضوع سلامت یکی از اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین مسائل کشور است و جزو مسائل درجه‌ یک می باشند و باید با پرهیز از نگاه سطحی و کوتاه مدت، به آن توجه ویژه‌ای شود، گفت: جهان در ۲-۳ سال اخیر دچار یک بحران بزرگ در حوزه سلامت به نام ویروس کووید ۱۹یا همان کرونا بوده و هست که چالش های اساسی در حوزه اقتصادی و خدمت رسانی ایجاد کرد و بسیاری از افراد در سراسر جهان قربانی آن شدند. ایران نیز از این موضوع مستثنی نبود و بسیاری از کسب و کارها تعطیل، خدمت رسانی مختل و بر معیشت شهروندان تاثیر گذاشت. همچنین با دلیل دوری از دورهمی ها و اجتماع در محیط های سر بسته مشکلات روحی و روانی را در برخی از هم وطنان ایجاد کرد. کرونا با وجود تاثیرات مخرب بسیاری که بر کشورهای درگیر این بیماری داشت نشان داد که سلامت اهمیت فراوانی دارد.

نجفی افزود: قطعا برای مبارزه با بیماری و حفظ سلامت جامعه همه افراد در آن نقش دارند و دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی باید با همدلی و همراهی برای دستیابی به نعمت سلامت تلاش کنند که خوشبختانه در موضوع همه گیری ویروس کرونا شاهد یک همدلی و اتحاد در کنار مشارکت اجتماعی ملت بزرگ ایران بودیم.

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه همانطور که در بسیاری از اظهارنظرها عرض کردم مسائل و مشکلات شهر تهران عزم ملی و همگانی می‌طلبد و انتظار داریم برای حل چالش‌های مهم پایتخت سایر نهادها و به مدیریت شهری کمک کنند، اظهار کرد: قطعا حل همه مشکلات تهران به تنهایی از مدیریت شهری بر نمی‌آید و نیازمند بهره‌گیری و کمک از ظرفیت همه نهادهاست. به عنوان مثال آلودگی هوا که هر از چندی نفس کشیدن را بر شهروندان دشوار و سلامت آنها را تهدید می کند، یک موضوع فرا نهادی است و باید همه نهادها و دستگاه‌ها بر اساس قانون هوای پاک به وظیفه خود عمل کنند و حل آن تنها بر عهده مدیریت شهری نیست و در مسئله سلامت نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی اصلی سلامت شهروندان است و مدیریت شهری در راستای دغدغه ای که به سلامت شهروندان دارد به این دستگاه مسئول برای انجام وظایف قانونی خود مساعدت می کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه وضعیت ارائه خدمات بهداشتی در شهر تهران نسبت به بسیاری از نقاط کشور مطلوب نیست و مدیریت شهری با استفاده از خانه‎های سلامت که در سراهای محله وجود دارد این موضوع را جبران کرده است، ادامه داد: شاخص‌های بهداشتی در مناطق کم برخوردار تهران مناسب نیست و از دولت و مجلس انتظار می رود ضمن توجه به موضوع سلامت تهران، در توزیع بودجه های مربوطه دقت کافی را داشته باشند تا شهروندان تهران از سطح عادلانه‌تری از خدمات برخوردار شوند.

نجفی افزود: از سویی دیگر فضاهای عمومی شهری می‌تواند نقش مهم و تأثیرگذاری بر آرامش روانی و شادکامی شهروندان داشته باشد. در این میان سلامت روانی اقشار جامعه، یکی از مباحث مهم بوده که نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های دقیق و صحیح است و اتخاذ رویکردهای نوین برنامه‌ریزی و طراحی محیط برای ارتقای سلامت شهروندان ضروری به نظر می رسد؛ چراکه فضاهای عمومی نامطلوب و فاقد کیفیت اجتماعی، کالبدی و خدمات شهری نه تنها مشارکت شهروندان را با مشکل مواجه می‌کند بلکه موجب جامعه‌گریزی افراد هم می‌شود.

به گفته رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران، متاسفانه در حال حاضر نگاه به موضوع سلامت در شهر تهران بیشتر معطوف به سلامت جسم است و به سلامت روح و روان توجه‌ای نمی شود که انتظار می رود در راستای ارتقای آگاهی و دانش و در واقع سواد سلامت مردم و شهروندان اقداماتی صورت گیرد و در کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران از ابتدای شروع به کار شورای ششم، اقداماتی در این راستا انجام داده است و ما در سیاستگذاری‎های حوزه سلامت شهر تهران سلامت جسمی، سلامت روحی و روانی، سلامت معنوی و سلامت اجتماعی را مدنظر قرار دادیم.

وی افزود: در کمیته سلامت شورای شهر تهران سیاستگذاری‎ها و خط مشی‎های شهر تهران در ۴ مقوله سلامت جسمی، روحی، روانی، معنوی و اجتماعی مدنظر قرار داده شد. همچنین برای بررسی تخصصی موضوعات سلامت، کارگروه بهداشت محیط و کارگروه سلامت شهروندی تشکیل و از حضور و نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت استفاده شد.

نجفی اهم فعالیت های این کمیته را بازدیدهای مستمر از مناطق، سازمانها، نهادها و مراکز سلامت شهری، بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تشکیل شورای راهبردی سلامت شهر تهران، بازنگری میزان پیشرفت برنامه پنج ساله سوم، برگزاری جلسه با کانون بازنشستگان در خصوص بررسی مشکلات و درخواست‎های بازنشستگان در حوزه سلامت و درمان، بررسی مشکلات شرکت شهر سالم در خصوص ارائه خدمات درمانی به پرسنل و به ویژه بازنشستگان، برگزاری جلسات مستمر در خصوص بررسی طرح‌های مربوط به سند سلامت شهروندان شهر تهران، برگزاری نشست تخصصی بررسی طرح نیازسنجی از شهروندان سالمند، دارای معلولیت، کودک و زنان و پیگیری تدوین لایحه الزام شهرداری به ارتقاء شاخص‎های سلامت شهری عنوان کرد.

رییس کمیته سلامت شورای شهر ابراز امیدواری کرد که ان‌شاءالله بتوانیم در شورای اسلامی شهر تهران با همکاری سایر نهادها وضعیت سلامت شهر تهران را ارتقاء دهیم.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

ارسال نظر