کد خبر: 10826

یک روانشناس بالینی گفت: خدمات سلامت روان به یک میزان در دسترس همه افراد جامعه قرار نگرفته است.

به گزارش نیکوکار، ندا هوشیار اظهار کرد: ۱۰ اکتبر، روز جهانی سلامت روان و آغاز هفته سلامت روان است. این روز در سال ۱۹۹۲ توسط سازمان بهداشت جهانی به جهت توجه بیشتر به اختلالات روانی، تأثیرات منفی آن‌ها بر جوامع و پیشگیری از آن‌ها برگزیده شده است.

وی تصریح کرد: هفته سلامت روان از ۱۸ الی ۲۴ مهرماه با شعار مراقبت سلامت روان برای همه، بیایید آن را به واقعیت تبدیل کنیم کار خود را آغاز کرده است.

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: دسترسی سریع و آسان به خدمات روانشناختی برای همه افراد یکی از شاخص‌های مهم در دسترسی عادلانه به این خدمات است و سیاستمداران و دولت‌مردان در تحقق این مهم نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

هوشیار اضافه کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد خدمات سلامت روان به یک میزان در دسترس همه افراد جامعه قرار نگرفته و اقشار آسیب‌پذیر مثل طبقات پایین اجتماعی و اقتصادی اغلب از این خدمات محروم هستند یا به‌دشواری به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: این در حالی است که برخی اختلالات و مشکلات سلامت روانی در این قشر، بیش از سایر اقشار مشاهده می‌شود.

عضو سازمان نظام روانشناسی ادامه داد: تدوین و اجرای سیاست‌های متناسب با گسترش بیشتر خدمات روانشناختی، بیمه کردن خدمات مشاوره‌ای توسط دولت و تقویت و اجرای خدمات سلامت روان در بخش دولتی و همچنین در مناطق محروم از جمله راهکارهای مؤثر در جهت نیل به عدالت درمانی هستند.

هوشیار اظهار کرد: شاید اولین و مهم‌ترین تأثیری که تحریم‌ها بر سلامت روان مردم ایران داشتند رواج ناامیدی و کاهش امید به آینده در اقشار مردم بود.

وی تصریح کرد: جدا از فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم این مسئله که تحریم‌ها تا کی قرار هست ادامه داشته باشند و هرازگاهی هم با خبر تشدید تحریم‌ها مواجه می‌شویم بار روانی منفی زیادی برای هم‌میهنان به همراه دارد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: خدمات سلامت روان جدای از اینکه یک خدمت حرفه‌ای و تخصصی هست، یک ارتباط انسانی را هم شامل می‌شود.

هوشیار اضافه کرد: در بسیاری از مکاتب روانشناسی بر اهمیت برقراری یک رابطه حرفه‌ای و اصولی تأکید بسیاری می‌شود و حتی آن را دارای خواص درمانی می‌دانند. رابطه حرفه‌ای که بستر اصلی دریافت خدمات سلامت روان است.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین علت عدم مراجعه افراد به روانپزشک و روانشناس ترس از انگ خوردن در جامعه است، برچسب زدن فرد بیمار را از دیگران جدا می‌کند و تأثیر بدی بر حوزه‌های مختلف زندگی فرد دارد.

عضو سازمان نظام روانشناسی ادامه داد: انگ ناشی از بیماری‌های روانی در افراد برچسب خورده باعث تبعیض، انزوای اجتماعی، کاهش کیفیت زندگی، بروز رفتارهای خشونت‌آمیز، گرایش به مصرف مواد در این افراد، عدم مصرف دارو و خشونت در خانواده می‌شود.

هوشیار اظهار کرد: با وجود افزایش اطلاعات و فرهنگ‌سازی‌هایی که در سال‌های اخیر صورت گرفته، همچنان خیلی از افراد داشتن مشکلات روحی را مساوی با ضعف، ننگ و عار در نظر می‌گیرند و فردی که برچسب بیماری روانی را دریافت کند همواره نگران طرد شدن خود از سمت خانواده و جامعه خواهد بود.

وی تصریح کرد: حتی خیلی از بیماران به دلیل ترس ناشی از این انگ از خدمات سلامت روان استفاده نمی‌کنند، این بیماران یا هرگز به دنبال درمان نمی‌روند و یا درمان ناقصی دارند.

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی و اجتماعی علاوه بر اینکه رونق و رفاه اقتصادی را به همراه دارد، دسترسی به خدمات درمانی و روان‌شناختی را هم آسان‌تر می‌سازد.

هوشیار اضافه کرد: در دسترس نبودن خدمات سلامت روان در برخی مناطق (مثلاً روستاها) و عدم تمکن مالی در اقشار کم‌درآمد مانع مراجعه و دریافت خدمات سلامتی است.

وی بیان کرد: سلامت روان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است به همان اندازه که داشتن سلامت جسمی لازمه یک زندگی شاد و با آرامش هست، وجود سلامت روان نیز به همان اندازه و حتی بیشتر از آن اهمیت دارد. علاوه بر آن داشتن سواد سلامت روان و ارتقای آن کمک می‌کند در صورت بروز مشکلات روحی، مردم بدانند چه خدماتی را از کجا و به چه صورت دریافت کنند.

عضو سازمان نظام روانشناسی ادامه داد: توانمندسازی، آموزش و اشتغال افراد دارای معلولیت یک دغدغه در سطح جهانی بوده است.

هوشیار اظهار کرد: کشورهای پیشرفته با تدوین برنامه‌های جامعی تا حد زیادی به این اهداف دست یافته‌اند اما در کشور ما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، همچنان در این حوزه دارای ضعف و خلأ هستیم. امید که با برنامه‌ریزی‌های دقیق و راهگشای مسئولین به این امر دست یابیم.

وی تصریح کرد: سلامت روان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سلامت همگانی است که در قرن حاضر تأکید بر آن بیش‌تر شده است. سلامت روان یک فاکتور تزئینی و لوکس نیست، بلکه یک حق همگانی است. بیایید برای رسیدن به این حق طبیعی تلاش کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/