نفریه گفت: در حال حاضر در سازمان بهزیستی بیش از ۲۲۲ هزار فرد دارای معلولیت ناشنوایی تحت پوشش هستند.

به گزارش نیکوکار، محمد نفریه معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه معلولیت ناشنوایی معلولیت پنهان است که تاثیرات گسترده‌ای بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی دارد، گفت: شایع‌ترین معلولیتی که افراد با آن به دنیا می‌آیند ناشنوایی است و به تنهایی دو برابر بقیه اختلالات قابل شناسایی را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه ناشنوایی اختلالات زیادی در رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد ایجاد می‌کند باید هرچه زودتر شناسایی شود و فرد خدمات دریافت کند. اگر این معلولیت قبل از سه ماهگی شناسایی شود و اگر قبل از ۶ ماهگی خدمات توانبخشی و آموزشی دریافت کند، کودک می‌تواند به صورت نرمال در مدارس عادی تحصیل کند و به رشد طبیعی خود ادامه دهد.

۲۵ درصد دلیل ناشنوایی‌ها هنوز شناخته نشده

نفریه با بیان اینکه ۲۵ درصد دلیل ناشنوایی هنوز ناشناخته است، گفت: ۵۰ درصد علت ژنتیک و ۲۵ درصد مابقی بیماری‌های مادر یا حین تولد یا بعد از تولد مانند زردی را در بر می‌گیرد. مداخلات توانبخشی در این سن شامل تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون است.

وی افزود: در حال حاضر در سازمان بهزیستی بیش از ۲۲۲ هزار فرد دارای معلولیت ناشنوایی تحت پوشش هستند که (۱۲.۷ درصد را شامل می‌شود) و با تقسیم‌بندی‌های مختلف معلولیت خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم می‌شوند.

نفریه اظهار کرد: امروز سازمان بهزیستی با اولویت قراردادن برنامه‌هایی همچون غربالگری نوزادان و کودکان، تشخیص به هنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی نظیر سمعک و وسایل جانبی، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت حلزون شنوایی، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده، آماده‌سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، افراد دارای معلولیت معلولیت را برای ادامه یک زندگی تقریباً نرمال در سطح جامعه آماده می‌کند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت:از مراکزی که خدمات به افراد ناشنوا و کم شنوا ارائه می‌کنند، می‌توان به واحد‌های شنوایی شناسایی نام برد. ۶۰ واحد با ۶۶ کارشناس شنوایی شناس در این مراکز خدمت می‌کنند.

نفریه بیان کرد:در سال ۹۹، ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر از این خدمات در زمینه‌های غربالگری شنوایی نوزادان و تشخیص کمک شنوایی مداخله و توان بخشی بعد از تشخیص اعم از تامین وسیله‌های کمک شنوایی همچون سمعک و تربیت شنوایی در این مراکر ارائه می‌شود.

وی گفت: ۶۹ واحد گفتار درمانی با ۸۲ کارشناس این مسئله در سطح کشور فعال است. در سال ۹۹، ۵ هزار و ۱۲۴ فرد ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش مراکز گفتادرمانی بوده اند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: تامین وسایل کمک توان بخشی از اقدامات دیگر سازمان بهزیستی است. ۲۰ درصد از کل اعتبارات وسایل کمک توان بخشی برای افراد دارای معلولیت کم شنوا و ناشنوا هزینه می‌شود که بیش از ۳۱ میلیارد تومان بودجه این مسئله است.

نفریه افزود: ۲۷۳ هزار نفر در سال ۹۹ از وسایل کمک توان بخشی همچون سمعک استفاده کردند که بیش از ۲۰ هزار دستگاه سمعک و ۲۵۲ هزار باطری سمعک تحویل شده است. ۴۷ هزار و ۶۴۰ نفر با سرانه‌ی ۲۴۰ هزار تومان سالانه کمک هزینه باطی سمعک جهت مصرف سالانه اختصاص داده شد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: از خدمات دیگر برای افرادکم شنوا و ناشنوا، اهدای کمک هزینه‌ی معیشت به بیش از ۱۰۱ هزار فرد است. هزار و ۱۱۶ نفر حق پرستاری دریافت می‌کنند که تقریبا در سال جاری به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. ۲۲ هزار ۷۳۳ نفر تحت پوشش پرداخت کمک هزینه‌ی معیشت ماده‌ی ۲۷ سه دهک پایین درآمدی نداند ماهانه حدود ۱۶۰ هزار تومان است.

نفریه بیان کرد:از سال ۱۳۸۳ پرداخت شهریه دانشجویی از خدمات دیگر حمایتی افراد کم شنوا و ناشنواست. در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار و ۲۶۱ هزار فرد معلول در کل کشور تحت پوشش است که ۲ هزار و ۷۰۰ نفر آن‌ها معلولان ناشنوایی و کم شنوایی هستند.

وی افزود: تفاهم نامه‌ مشترک بین سازمان‌های مردم نهاد افراد دارای ناشنوایی برای تحقق زبان اشاره‌ی ایرانی صورت گرفته، این زبان در همه کشور‌ها به صورت بومی وجود دارد، با توجه به اختلافاتی که در گروه‌های ناشنوایی برای زبان اشاره وجود دارد قرار بر این شد گروه‌های رسمی زمینه‌ی مساعدی برای تصویب زبان اشاره‌ ایرانی فراهم شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در کشور بیش از ۶۰ تشکل و انجمن فعال در زمینه‌ی ناشنوایی و کم شنوایی وجود دارد که اکثرا افراد دارای این معلولیت اعضای آن را تشکیل می‌دهند. شبکه‌ی ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان شنوایی در سال گذشته تشکیل شد و هم اکنون این شبکه در حال اخذ مجوز‌های لازم است تا بتواند کرسی این نوع معلولیت را در کمیته‌ی نظارت و هماهنگی بر قانون افراد داراسی معلولیت پر کند.

نفریه ادامه داد: مناسب سازی محتوا‌های قابل ارائه برای افراد دارای معلولیت شنوایی است. در راستای ماده ۲۱ قانون افراد دارای معلولیت تفاهم نامه‌ای با سازمان صدا و سیما بسته شد که قرار است ۶۰ فیلم برای ناشنوایان مناسب سازی شود. در حال حاضر ۳۰ فیلیم مناسب سازی شده و از دو مترجم ناشنوا برای این کار اختصاص د اده شده است.

وی گفت: ۹ خدمت جدید تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفته اند، گفتار درمانی و تقویت کم شنوایی در زمره این خدمات جدید قرار گرفته اند. صد درصد کودکانی که از مراکز روزانه آموزشی و توان بخشی خانواده استفاده می‌کنند تحت پوشش یارانه قرار گرفته اند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد:تفاهم نامه‌ مشترک با بنیاد بخشش، هیئت امنای صرفه جویی ارزی، کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی برای کودکانی که نیاز به کاشت حلزونی و خدمات پس از آن دارند، بتوانند از خدمات این هاد‌ها استفاده کنند تا هیچ کودکی بدون کاشت حلزون نماند.

نفریه گفت:معلولیت ناشنوایی شایع‌ترین معلولیتی است که کودکان با آن متولد می‌شوند.

وی گفت: سازمان بهزیستی از سال ۸۴ طرح غربالگری نوزادان از بدو تولد برای تشخیص این معلولیت را اجرایی کرده و در این مدت بیش از ۱۱ میلیون ۸۰۰ هزار کودک در ۶۳۰ واحد غربال شده اند. از این عدد ۳۵ هزار کودک کم شنوا و ناشنوا شناسایی شده است. میزان غربالگری کودکان تازه متولد شده در کشور بالغ بر ۹۲ درصد موالید است. شناسایی کودکان ناشنوا منجر ارائه خدمات از بدو تولد به این کودکان شود. کاشت حلزون شنوایی از سال ۸۶ بعد از مراحل غربالگری در دستور کار قرار می‌گیرد. در سال ۹۹ هم بیش از ۳ هزار ۴۳۰ نفر مشمول کمک هزینه کاشت حلزون و تعمیر پروتز مربوط به حلزون شنوایی شده اند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بعد از کاشت حلزون مسئله توان بخشی اولویت دارد؛ سازمان بهزیستی مراکزی را به عنوان کمک خدمات آموزشی و توان بخشی برای کودکان و خانواده‌های درگیر اختلال شنوایی زیر ۱۵ سال احداث کرده است. ۸۸ مرکز در استان‌ها وجو دارد و بیش از ۴ هزار ۴۰۰ کودک از آن‌ها خدمت دریافت می‌کنند. تیم تخصصی در این مراکز علاوه بر کودک مشاوره‌های لازم برای خانواده آنان نیز در نظر گرفته می‌شود. کودک دارای معلولیت از خدمات توان بخشی و تربیت شنیداری و گفتار درمانی بهره‌مند شده و آموزش‌های اولیه مهارت‌های زندگی، محیط، مفاهیم زبانی انجام شده تا برای حضور در مدارس عادی آماده شوند. کمتر از ۱۰ درصد این کودکان در صورت ادامه‌ی معلولیت به مراکز حرفه آموزی بالای ۱۵ سال ارجاع می‌شوند.

نفریه بیان کرد:فعالیت‌های اولیه برای اشتغال نیز در مراکز خدمات ارائه می‌شود که پس از آن فرد به کارگاه‌های تولیدی و حمایتی می‌رود تا کار عملی برای اشتفال را بیاموزد. ۲۰ درصد یارانه‌ای که به معلولان در مراکز آموزش اشتغال داده می‌شود به عنوان درآمد شخصی آنان محسوب شده و تجربه آموزی برای بازار کار را فرا می‌گیرند تا به سمت استقلال و خودکفایی و کارآفرینی بروند تا در مراکز پشتیبانی شغلی کار مناسبشان را بیابند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/