کد خبر: 9642

مهدهای کودک در سال ۹۹ جزو نخستین مشاغلی بودند که در روزهای سخت شیوع کرونا در کشور تعطیل و یا ورشکسته شدند، این امر علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی برای صاحبان و مربیان مهدها، سرگردانی والدین را نیز در پی داشت.

به گزارش نیکوکار، اغلب مهدهای کودک استیجاری هستند و متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مهدهای کودک، منبع درآمد مهدها به صفر رسید و مشکلات اقتصادی جدی را برای دست‌اندرکاران مهدهای‌کودک ایجاد کرد. هرچند که در ماه‌های نخست شیوع ویروس کرونا، تمام یا بخشی از اجاره مهدهای کودک از سوی مالکان و همچنین سازمان بهزیستی به عنوان صاحب ملک بخشیده شد چنانکه وحید قبادی دانا  رییس سازمان بهزیستی کشور از بخشودگی کامل اجاره ‌بهای ماه‌های اسفند سال ۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال ۹۹ همه مستاجرین سازمان بهزیستی از سوی کمیته عالی واگذاری و نظارت بر ماده ۲۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت خبر داد اما این بخشش فقط برای چندماه از سوی مالکان بود.

از سوی دیگر به‌طور میانگین بین سه تا هفت مربی در هر مهدکودک بنا بر ظرفیت پذیرش کودکان در مهدها فعالیت داشتند که با این تعطیلی، آنها هم بیکار شدند. والدین به ویژه والدین شاغل اما شاید بیش از خردسالان از این تعطیلی صدمه دیدند چراکه از یک سو برای امرار معاش باید بر سر کار خود حاضر می‌شدند و از سوی دیگر دغدغه نگهداری مهدهای کودک را نیز داشتند.

بعد از آنکه مهدهای کودک جسته و گریخته فعالیت خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفتند، استقبال والدین از مهدها کمتر شد چراکه در فاصله تعطیلی مهدها که والدین نمی‌توانستند کودکان خود را رها کنند، راه‌حل‌های جایگزین پیدا کرده بودند. برخی از خانواده‌ها از کمک خویشاوندان به عنوان مراقب کودک بهره گرفتند و بسیاری دیگر از خانواده ها نیز به پرستار خانواده رو آوردند. حتی برخی والدین شاغل بهره‌گیری از دوربین‌های مداربسته در خانه برای مراقبت از خردسالان خود را به عنوان آخرین راه‌حل نگهداری کودکان برگزیدند و برای آموزش نیز رو به مهدهای مجازی آوردند چراکه مهدهای کودک در ایام کرونایی علاوه بر نگهداری از کودکان با رعایت پروتکل های بهداشتی، با ارائه محتوای مناسب که مورد تایید سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش نیز قرار گرفته، سعی دارند تا در ایام تعطیلی بتوانند خدمات مناسبی را به صورت غیرحضوری به کودکان ارائه کنند.

حنانه یکی از مادرانی است که برای نگهداری از فرزند خود حین ساعات کاری از دوربین مداربسته استفاده می‌کند. او به خبرنگار ایرنا می‌گوید: هرچند که استفاده از دوربین تاحد زیادی، ابزار کمکی خوبی بوده است اما دغدغه‌های خاص خود را دارد از آن جمله که مرتبا باید در محل کار، دوربین‌ها کنترل شوند تا از سلامت و ایمنی کودک خود مطمئن شوم.

وی می‌افزاید: یکی دیگر از دغدغه های استفاده از دوربین‌های مداربسته، قطعی برق و به تبع آن قطعی تلفن و بی‌خبری از کودک است. در زمانی که این اتفاق افتاد، علاوه بر نگرانی خود، بیشتر از ترس و واهمه‌ای که به فرزندم وارد شده بود، ناراحت شدم.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر هر چند در استفاده از آموزش‌های مجازی گریزی نیست اما کفه سنگین مسئولیت آموزشی آن برعهده والدین است.

مهدهای کودک در سراشیبی تعطیلی

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: درحال حاضر اغلب مهدهای کودک به علت شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن، در حال تعطیلی هستند.

سعید بابایی افزود: نظارت بر مهدهای کودک از حیث آموزشی و پرورشی از سال ۹۵ بر عهده همکاران آموزش و پرورش نهاده شده بود که تا همین اواخر نیز صورت نپذیرفت.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر نظارت بر برنامه اجرایی بر عهده بهزیستی بود که البته امروزه به علت بیماری کرونا قاطبه مهدهای کودک در حال تعطیلی هستند. با این حال هنوز اگر نکته‌ای یا شکایتی در زمینه شهریه صورت پذیرد، پیگیری لازم انجام می‌شود.

وی پیش از این اعلام کرده بود که باید برای خانواده‌هایی که چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی شاغل هستند، ظرفیت استفاده از مهدهای کودک به ‌ویژه در شهرهای بزرگ مدنظر قرار گیرد زیرا اگر این امر در نظر گرفته نشود کودکان یا همراه والدین در محل اشتغال حضور می یابند یا خانواده مجبور است برای نگهداری کودکان از مراقبان غیراستاندارد استفاده کند.

بی‌تردید تعطیلی مهدهای کودک با توجه به شیوع کرونای انگلیسی که این بار کودکان را نیز هدف گرفته است، به نفع سلامت کودکان است اما درازای این تعطیلی منجر به حذف مهدکودک از چرخه آموزشی و رشد مراکز آموزشی و نگهداری غیرمجاز کودکان در کشور خواهد شد و لازم است با برنامه‌ریزی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت مهدهای کودک دوباره ازسر گرفته شود. مدیران، مربیان و والدین منتظر هستند تا هرچه زودتر با پایان ویروس مهلک در دوران پساکرونا بتوانند دوباره به چرخه معمول زندگی و گشایش اقتصادی دست یابند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب روز سه شنبه ۱۱ شهریور در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش به وضعیت مهد کودک ها و پیش دبستانی ها اشاره کردند و با اظهار تأسف از رها بودن مهدهای کودک به دلیل اختلافات برخی دستگاه‌های دولتی گفتند: بر اساس گزارش های رسیده وضعیت مهدهای کودک به‌هیچ‌وجه خوب نیست و نباید به مهدهای کودک، نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.

در پی این فرمایشات، روند واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش آغاز شد اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کرونایی و تعطیلی تعداد زیادی از مهدها، تاثیرات این واگذاری در آینده خود را نشان دهد.

بنا به اعلام بهزیستی، اکنون حدود هفت درصد از کودکان زیر ۶ سال در کشور در مهدهای کودک حضور دارند که این رقم حدود ۶۶۱ هزار کودک را بالغ می شود  که در قالب ۵۶۰۰ مهدکودک شهری، هفت هزار و ۲۰۰ روستامهدها و حدود ۶۵۰۰ مهد در مناطق حاشیه شهرها حضور دارند و اکنون ۵۷ هزار مربی در مهدهای کودک مشغول فعالیت هستند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/