رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تشریح اقدامات این وزارتخانه برای مبتلایان به اوتیسم از تدوین استاندارد شناسنامه ارائه خدمات به کودکان اوتیسم خبر داد.

به گزارش نیکوکار، مهدی شادنوش ضمن گرامیداشت روز جهانی اوتیسم گفت: دوم آوریل (سیزدهم فروردین) به منظور افزایش آگاهی عمومی، کمک به افراد مبتلا به اوتیسم و ایجاد انگیزه و استفاده از نهایت توان و قابلیت این افراد، روز جهانی اوتیسم نامگذاری شده است.

وی افزود: براساس برآوردهای موجود تعداد قابل توجهی فرد درگیر با اختلال طیف اوتیسم در کشور وجود دارند که امیدواریم با شناسایی دقیق تر نیازهای آنان و با توجه به ظرفیت های موجود، خدمات شایسته ای به این عزیزان ارائه دهیم تا دغدغه آنان و خانواده هایشان را به حداقل رسانیم.

شادنوش در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص افراد با طیف اوتیسم گفت: بسته خدمتی کودکان دارای طیف اوتیسم توسط معاونت درمان وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۷ تدوین و ابلاغ شده و هر سال مورد بازنگری قرار گرفته است تا مطابق با شرایط و نیازها تکمیل شود.

وی ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته، استاندارد توانبخشی این افراد نهایی و در اواخر سال گذشته ابلاغ شده است. براساس این استاندارد شناسنامه ارائه خدمات به کودکان اوتیسم تدوین شده است.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها ادامه داد: همچنین مذاکرات متعددی با سازمان بیمه خدمات درمانی صورت گرفته تا خدمات توانبخشی کودکان طیف اوتیسم مشمول بیمه شود. از این رو امیدواریم در سال جدید پوشش بیمه ای برای خدمات توانبخشی اوتیسم در شورایعالی بیمه مصوب همه بیمه ها شود و به عنوان یک خدمت ضروری برای همه بیمه های پایه تعریف گردد.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات مهمی که در سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار دارد، افزایش سطح سنی خدمات دندانپزشکی ویژه این افراد است. پیش از این خدمات دندانپزشکی که در بسته خدمتی سال ۱۳۹۹ ابلاغ شده شامل ارائه خدمات به کودکان طیف اوتیسم تا سن ۷ سالگی است. اما در تلاش برای حذف سقف سنی این خدمات و پوشش تمام گروه های سنی داری اختلالات طیف اوتیسم هستیم. براین اساس تمامی این افراد خدمات دندانپزشکی را دریافت و تا سقف ۴ میلیون تومان در سال مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

شادنوش ادامه داد: خدمات دندانپزشکی ویژه افراد دارای اختلالات طیف اوتیسم شامل ویزیت، خدمات سرپایی و خدمات تحت بیهوشی با توجه به فراهم شدن این ظرفیت از خدمات در دانشگاه های علوم پزشکی کشور است.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها افزود: از دیگر اقدامات مهم همکاری نزدیک دو معاونت بهداشت و درمان در اجرای پایلوت «سند ملی اوتیسم» در دو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و همدان است. اکنون اجرای این طرح آغاز شده و در سال ۱۴۰۰ براساس بررسی نتایج حاصله سند ملی اوتیسم نهایی و ابلاغ خواهد شد.

وی در خصوص اهداف تدوین سند ملی اوتیسم گفت: یکی از اهداف مهم این سند انجام غربالگری کودکان در سنین زیر دو سال و شناسایی و هدایت این کودکان به گروه های درمانی مربوطه است تا از ییشرفت اختلالات ذهنی آنان جلوگیری شود.

شادنوش تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته جهت رفع مهم ترین نیازهای این افراد، راه اندازی مراکز توانبخشی است. در حال حاضر ۷۶ مرکز توانبخشی اعم از دولتی و غیردولتی از طریق قرارداد با دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور در حال ارائه خدمات هستند. این خدمات شامل کاردرمانی، گفتار درمانی و مشاوره های روانپزشکی است. تا قبل از ورود بیمه ها به دلیل بارمالی برای خانواده ها، ۱۰۰ درصد هزینه این خدمات توسط معاونت درمان وزارت متبوع تامین و حمایت می شد. امیدواریم با ورود بیمه ها مسئولیت بار مالی تقسیم گردد و بیمه ها فرانشیز سهم خود و معاونت درمان، فرانشیز سهم بیمار را متقبل خواهد شد تا فشاری مالی به خانوده ها وارد نشود.

وی افزود: از جمله کارهایی که در سال ۱۳۹۹ آغاز شد و درسال ۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت سرشماری افراد با کمک معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و انجمن اوتیسم است تا به یک بانک اطلاعاتی جامع از این افراد دست یابیم تا جامعه هدف ما با دقت بیشتری مورد ارزیابی قرار گیرند و سازمان ها و بخشهای مختلف در جایگاه و براساس نقش های خود بتوانند خدمات شایسته ای را به این عزیزان ارائه دهند.

شانوش تصریح کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، تخصیص سهمیه واکسیناسیون کرونا برای این عزیزان است که عملیات واکسیناسیون این عزیزان بر اساس برنامه تدوین شده و در تعطیلات نوروز آغاز شده است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/