کد خبر: 9612

مراکز مثبت زندگی یکی از طرح‌های دولت تدبیر و امید در حوزه ارائه خدمات به جامعه هدف بهزیستی است که در گام‌های نخستش نیازمند شناخته شدن و آگاهی‌سازی در مورد گستره و تسهیل خدمت رسانی و نیز حمایت خیرین است.

به گزارش نیکوکار، فعالیت مراکز مثبت زندگی بهمن ماه امسال در سراسر کشور عملیاتی شد. از مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ مرکز مثبت زندگی ۱۱۷ مرکز سهم استان مازندران بود که در مناطق شهری و روستایی استان فعال شده است.

مراکز مثبت زندگی ، مراکزی غیر دولتی هستند که بر اساس بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ، پروانه فعالیت دریافت می کنند و مجموعه ای از خدمات سطح یک سازمان بهزیستی را در بستر فناوری اطلاعات ارائه می دهند. شاخصه مهم این خدمات در راستای بهتر زیستن آحاد جامعه بخصوص جامعه هدف بهزیستی تعریف می شود که برای آن نام «+زندگی» انتخاب شد.

اما خدمات سطح یک به معنای خدماتی محدود نیست ، زیرا این مراکز در تعریف اداری خود ۲۲ نوع خدمات را برای جامعه هدف ارائه خواهند داد که شامل «ثبت درخواست فرزندخواندگی و تشکیل پرونده اولیه ، ثبت درخواست و تشکیل پرونده و پاسخگویی به مراجعین ،‌ مصاحبه اولیه ، اخذ و بررسی مدارک ، بازدید منزل، تحلیل، تشخیص و تعیین اولویت‏ های نیاز مددجو و ارائه پیشنهاد برنامه کمکی، ارجاع درخواست ‏های جامعه هدف اعم از مالی و معرفی نامه، پیگیری امور مددکاری خانوار، ارجاع به مراکز سطح بالاتر و سایر دستگاه ‏ها، نیازسنجی و داشته سنجی محلی، شناسایی داوطلبین، خیرین و معتمدین محلی و حمایت طلبی» است.

همچنین این مراکز مسئولیت شناسایی، بررسی و تحلیل وضعیت اجتماعی محله،‌ تسهیل گری و تشکیل تیم محله و اقدامات اجتماع محور ، شناسایی فعال جامعه هدف، ارائه آموزش ‏های تشکیل و تحکیم خانواده، آموزش ‏های مهارت ‏های زندگی و پیشگیری از آسیب ‏های اجتماعی، آگاه سازی برای پیشگیری از معلولیت ‏ها، غربالگری سطح یک پیشگیری از معلولیت ‏ها، ارجاع و پیگیری شامل: غربالگری بینایی، شنوایی، اختلالات ژنتیک، اتیسم و انجام استعلامات و پیگیری ‏های مورد نیاز جهت صدور و تمدید موافقت اصولی، پروانه تاسیس، پروانه فعالیت، پروانه مسئول فنی مراکز و موسسات غیر دولتی مندرج در بند‏های سیزده گانه ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت؛ اطلاع رسانی و معرفی خدمات سازمان، همکاری در اجرای طرح‏ ها و برنامه ‏های جدید سازمان، جلب مشارکت‏ های مردمی اعم از نقدی و غیر نقدی را نیز برعهده دارند.

مهم ترین مسئولیت و ویژگی مراکز مثبت زندگی حضور یک نهاد بهزیستی کوچک در محلات و نزدیکی به جامعه هدف است به طوری که هر مرکز مثبت زندگی باید فقط به پرونده های مربوط به جغرافیای محلی کوچک خود با حداکثر ۴۵۰ فقره رسیدگی کند.

گذشته از تعریفات قانونی و مسئولیت های روی کاغذ، شناخت بهتر مراکز مثبت زندگی به عنوان نهادی نوپا در عرصه مسئولیت و خدمات اجتماعی برای جامعه هدف امری مهم است چرا که بسیاری از مسئولان و مددکاران این مراکز آگاهی کم و ناشناخته بودن مراکز مثبت زندگی در میان مددجویان را مهم ترین دغدغه خود می دانند.

نیاز به شناخته شدن

کارشناس ارشد روانشناسی و مسئول یکی از مراکز مثبت زندگی شهر ساری در جریان تور رسانه ای بهزیستی که برای آشنایی با مراکز مثبت زندگی برگزار شد، گفت : متاسفانه مراکز مثبت زندگی با وجود خدماتی موثر و گسترده و اثر بخش از یک مشکل رنج می برند و آن هم عدم اعتماد برخی مددجویان به دلیل تازگی این مراکز و ناآشنایی است.

رضا امیری افزود : منظور از خدمات موثر مراکز مثبت زندگی این است که این مراکز فارغ از ساختار اداری و در واحدهای کوچک و نزدیک به جامعه هدف فعالیت می کنند و نه تنها می توانند هزینه مددجویان را برای ارائه خدمات کم کنند، بلکه توانایی بهتری برای بسیج خدمات و همچنین رسیدگی به نیازهای جامعه هدف به دلیل شرایط استقرار این مراکز دارند.

وی ادامه داد : نیاز کنونی مراکز مثبت زندگی توجه رسانه ای و آگاهی بخشی جامعه نسبت به این مراکز است که خدماتی رایگان و گسترده به جامعه هدف ارائه خواهند داد ، زیرا رسانه ها بیشترین تاثیر را در جهت دهی آگاهی مردم و همچنین مسیر مقابله با آسیب های اجتماعی و همچنین حمایت از اقشار آسیب‌پذیر دارند.

کوچ بهزیستی از ادارات به محلات

این مسئول مرکز مثبت زندگی ماهیت این مراکز را همان بهزیستی کوچ شده در محلات توصیف کرد و ادامه داد: اختیارات و امکانات خوبی دولت و سازمان بهزیستی در اختیار مراکز مثبت زندگی قرار داده است که می تواند تحولی بزرگ در رسیدگی به نیازمندی ها و آسیب های اجتماعی در جامعه هدف بهزیستی داشته باشد.

کارشناس روانشناسی مرکز مثبت زندگی همچنین  به ارتباط بهتر خیرین با مددجویان بهزیستی و حمایت های مالی و معنوی آنان از سوی خیرین اشاره کرد و گفت: به دلیل قرارگیری این مراکز در دل محلات و دور بودن از ساختار اداری هم برای خیرین و هم مددجویان و جامعه هدف شرایط بسیار تسهیل شده است.

امیری همچنین به شیوه خدمات این مراکز اشاره کرد و گفت: تمامی خدمات مراکز مثبت زندگی بر بستر الکترونیک و مجازی قابل ارائه است و در این زمینه نیز تمامی زیرساخت های لازم برای مراکز تهیه شد.

وی از ارائه خدمات حضوری در این مراکز هم خبر داد و گفت : مددجویان برای دریافت خدمات مشاوره ای ، انجام کارهای اداری و ارائه نیازمندی ها می توانند به صورت حضوری به مراکز مراجعه کنند.

مسئول مرکز مثبت زندگی ساری همچنین به اعطای بسته های معیشتی در این مراکز برای جامعه هدف اشاره کرد و افزود : ما در این مراکز با حمایت خیرین و کمک خیرخواهان بسته های کمک معیشتی را فراهم و بین اقشار ضعیف در محلات بر اساس پرونده های تکلیفی بهزیستی توزیع کنیم.

فاز مثبت با حضور خیرین

یکی از مددکاران مرکز مثبت زندگی شهر ساری نیاز اصلی این مراکز را حضور جدی خیرین دانست و گفت : مراکز مثبت زندگی به صورت غیردولتی و برپایه توان مددکاران و خیرین فعالیت می کند و خدماتی رایگان نیز برای جامعه هدف ارائه می دهند که بالطبع هیچ درآمدزایی برای این مراکز وجود ندارد.

سید ساره تهامی افزود : از آنجایی که مشکلات جامعه هدف به خصوص در حوزه معیشتی ، تحصیلی و همچنین نیازهای حیاتی همچون پوشاک بسیار گسترده و عمیق است، همراهی قوی خیرین به عنوان مهم ترین نیاز مراکز مثبت زندگی احساس می شود.

وی با اشاره به فرا رسیدن نوروز و همچنین در پیش بودن ماه مبارک رمضان ، گفت : در حال حاضر مهم ترین نیاز ما بحث معیشت و پوشاک است تا جامعه هدف بهزیستی و اقشار آسیب پذیر نیز بتوانند در شادی نوروز با باقی مردم شریک باشند.

این مددکار همکاری خیرین با مرکزی را در آن فعالیت دارد مثبت توصیف کرد و افزود : اما نیازهای جامعه هدف بهزیستی بسیار عمیق و آسیب های آنان جدی است.

نظارت آنلاین بر فعالیت مراکز 

مدیرکل بهزیستی مازندران نیز در باره فعالیت مراکز مثبت زندگی به خبرنگار ایرنا گفت : با وجود مدیریت غیر دولتی و خصوصی این مراکز، اما تمامی فعالیت های آنان از جمله دریافت کمک های مالی و اهدایی و همچنین توزیع خدمات به صورت آنلاین، الکترونیکی و حضوری مورد ارزیابی قرار می گیرد تا منجر به هیچگونه انحرافی در آنها نشود.

فرزاد گوهردی افزود : خدماتی که در این مراکز ارائه می شود شامل بسته های معیشتی و کمک های مالی نیز خواهد بود و تمامی اینها باید در سامانه الکترونیکی مرکز مثبت ثبت و در اختیار بهزیستی قرار گیرد.

وی همچنین به فعالیت ۱۱۷ مرکز در ۲۲ شهرستان استان مازندران اشاره کرد و گفت : در حال حاضر ۵۲ هزار و ۶۵۰ مددجو به این مراکز معرفی و پرونده آنان در اختیار مراکز مثبت زندگی قرار گرفت تا خدمات دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران گسترش این مراکز را از برنامه های اصلی و اولویت های بهزیستی عنوان کرد و افزود : با توجه به شرایط اجتماعی کنونی بهزیستی باید به سمت بهره مندی از شرکای اجتماعی و ارائه خدمات در فضای نزدیک به آسیب اجتماعی حرکت کند.

گوهردهی بیشترین مرکز مثبت زندگی را مربوط به شهرستان بابل با ۱۵ مرکز اعلام کرد و افزود که در حال حاضر ۱۶ مرکز نیز در مناطق روستایی فعال شده است.

وی تردد آسان و سهولت دسترسی را مهم ترین ویژگی مراکز مثبت زندگی توصیف کرد و اظهار داشت :  این مراکز فرصت مناسبی برای اشتغال به خصوص تحصیل کردگان در حوزه روانشناسی و مددکاری است و با راه اندازی هر مرکز حداقل پنج نفر مشغول به کار خواهند شد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر