دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از تهیه سبد جدیدی از اقلام امدادی با هشت قلم کالای راهبردی با اولویت اصلی (اسکان و تغذیه اضطراری) برای ارائه بهترین خدمات در کوتاهترین زمان ممکن به افراد آسیب دیده از حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله خبر داد.

به گزارش نیکوکار، محمدحسن قوسیان مقدم در پاسخ به این سوال که فرایند قانونی خرید اقلام ۱۶ گانه امدادی در چه وضعیتی قرار دارد، اظهار داشت: اثرات سوانح و حوادث طبیعی که هر ساله خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال دارد با کسب آمادگی های لازم در فراهم کردن امکانات با رعایت استاندارها قابل کاهش است که در این میان تقویت انبارهای امدادی نقش بسزایی در ذخیره سازی و برآورده کردن نیازهای اساسی آسیب دیدگان ایفا می کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که برای کاهش ابتلا به بیماری ها و مرگ و میر و عواض دیگر ناشی از حوادث و بلایا باید اقدامات پیشگیرانه ای صورت گرفته شود و خدمات امدادی مناسب، ممکن و اولویت بندی شوند، تهیه این سبد جدید اقلام امدادی در دستور کار جمعیت هلال احمر قرار گرفت تا این جمعیت به لحاظ وظیفه قانونی(اسکان و تغذیه اضطراری) نسبت به ارائه بهترین خدمات در کوتاهترین زمان ممکن به افراد نیازمند در محل مشخص شده از طریق انبارهای سراسر کشور اهتمام ویژه ای داشته باشد.

دبیر کل جمعیت هلال احمر توضیح داد: نکته قابل تامل این است که هر اقدام موثری که بتواند شرایط بازگشت افراد به وضعیت عادی گذشته را فراهم کند مطلوب است، از این رو در اختیار قرار دادن ملزومات ابتدای زندگی ضمن حفظ سلامتی، بهداشت، کرامت و رفاه افراد شرایطی فراهم می کند که جمعیت آسیب دیده هر چه سریع تر هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ معیشتی به وضعیت عادی برگشته و نظام خانواده را بصورت خودکفا به چرخه زندگی بازگردانند.

قوسیان مقدم اضافه کرد: در همین راستا سبدی از اقلام امدادی با اولویت اصلی در نظر گرفته شده که در زمان مورد نیاز براساس تعاریف پاسخگوی ابتدایی ترین نیازهای آسیب دیدگان باشد. این اقلام پس از بازنگری و کارشناسی های مکرر در ۶ دی ماه ۹۹ از ۱۶ قلم و در سه گروه زیستی شامل (چادر، پتو، موکت، نایلون پوشش چادر، والور، ست ظروف)، غذایی شامل(بسته های غذایی ۲۴،  ۷۲ ساعته و یک ماه) و بهداشتی شامل(وسایل مورد نیاز بهداشتی از جمله پودرلباس شویی، صابون و نظایر آن برای چهار گروه زنان،  مردان، کودکان و نوزادان) طبقه بندی شده اند که در نیمه دوم سال جاری اقلام یادشده به مرور تهیه و براس طرح توزیع در بین استان های کشور توزیع شده است.  البته تا رسیدن به شرایط مطلوب در این خصوص ۲۸۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار وجود دارد.

انبارهای امدادی هلال‌احمر از شرایط اضطراری خارج شده است

وی پیش از این نیز گفته بود،  اکنون انبارهای امدادی این جمعیت از شرایط اضطراری خارج شده اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب برای تقویت آنها و اقلام امدادی به ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت انبارهای امداد هلال احمر برای پاسخگویی فوری به حوادث احتمالی چگونه است، اظهار داشته بود: از ابتدای سال جاری تا امروز، موجودهای انبارهای امدادی ارتقا یافته و براساس تقسیم بندی اقلام از سوی معاونت لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات با رویکرد تمرکز زدایی و تقویت توان پاسخگویی در حوادث و سوانح احتمالی، اقدام به برنامه ریزی برای ذخیره سازی اقلام زیستی، غذایی و تجهیزات در سطح استان ها با هدف پاسخگویی به شعب به عنوان خط مقدم عملیاتی جمعیت هلال احمر انجام شده است.

وی اعلام کرده بود: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۴۴ هزار و ۵۰۰ تخته چادر، ۱۰ هزار شعله چراغ والور، ۸۰ هزار تخته پتو، ۲۸ هزار تخته موکت ۴*۳ و ۱۵۰۰ ست ظروف خریداری و در کل کشور توزیع شده است.

قوسیان مقدم توضیح داده بود: انبارهای امدادی جمعیت هلال احمر به عنوان شبکه عمل کرده و در صورت بروز حادثه در هر نقطه کشور امکانات و ظرفیت های استان های همجوار استفاده می شود تا در امدادرسانی اختلالی ایجاد نشود.

وی اضافه کرده بود: همچنین برای تقویت سیستم های انبارداری و سرعت توزیع و ارسال اقلام امدادی قرارداد خرید تعداد ۱۶ دستگاه لیفتراک انجام شده که در بین استانهای کشور توزیع خواهد شد.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده‌ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اکنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه‌های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، چهار معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، آموزش و پژوهش، پشتیبانی و منابع انسانی، معاونت امور بین الملل، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه‌ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت‌گانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/