معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه از ابتدای سال ۲۶۰ هزار و ۴۹۹ شغل ایجاد شده است، گفت: برای سال ۱۴۰۰ هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

به گزارش نیکوکار، «حجت‌الله عبدالملکی» عضو هیات امنا و معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) درباره طرح‌های اشتغال آسیب‌دیده از کرونا طی یکسال گذشته گفت: خوشبختانه در این ایام حدود ۶۰ درصد از طرح‌های ما آسیب ندیده‌اند و تنها بخشی از طرح‌های اشتغال که در حوزه صنایع دستی بوده‌اند، آسیب دیده‌اند. البته ما به آنها از طریق شرکت‌هایی مانند صنعت‌آفرینان امداد کمک کرده‌ایم. کار این شرکت‌ها این است که فرش و صنایع دستی مددجویان را اگر بازاری برای فروش نداشته باشند از آنها خریداری کرده و به عنوان پشتیبان بازار مددجویان عمل می‌کنند.

تولید ۲۵ میلیون قطعه ماسک در کارگاه‌های مددجویان کمیته امداد

وی ادامه داد: مشاغل خدماتی نیز مانند فروشگاه‌ها و مغازه‌ها کمی متاثر از کرونا بوده و آسیب دیده‌اند و البته به این افراد نیز تسهیلات مجدد اعطا شده است.همچنین وام‌‌های پیشین را امهال کرده و تسهیلات بلاعوض بخشی از سوی امداد و بخشی از سوی دستگاه‌هایی مانند بنیاد مستضعفان به آنها پرداخت شده است. در مجموع می‌توانیم بگوییم که ما کرونا را به سلامت طی کرده‌ایم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: همچنین در این ایام شاهد مشارکت مددجویان در تولید ملزومات بهداشتی بودیم و برخی از طرح‌های اشتغال با شیوع بیماری کرونا تغییر کاربری داده و در این کارگاه‌ها تقریبا نزدیک به ۲۵ میلیون قطعه ماسک تولید شده است و همچنین برخی از واحدهای دانش‌بنیان با تغییر کاربری مواد شوینده تولید کرده‌اند و کمک قابل ملاحظه‌ای در اوایل شیوع کرونا و در پیک آن به کشور کردند. تمام ماسک تولید شده توسط مددجویان ما نیز به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه می‌شد و یا اینکه کمیته امداد برای طرح‌های بهداشتی که برای مددجویان داشت این ماسک‌های تولید شده در کارگاه‌های مددجویان را خریداری  و در این طرح‌ها استفاده می‌کرد.

طرح اشتغال کمیته امداد برای همه نیازمندان است

عبدالملکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که یکی از اقدامات کمیته امداد ایجاد اشتغال برای یک سوم جمعیت بیکار است، چه اقداماتی تاکنون در این راستا صورت گرفته است، تصریح کرد: جمعیت بیکار و شبه بیکار کشور حدود ۴ و نیم میلیون نفر هستند که شامل سه میلیون جمعیت بیکار و یک و نیم میلیون جمیعت شبه بیکار است، تقریبا یک میلیون و نیم جمعیت بیکار و شبه بیکار کشور مخاطب برنامه اشتغال امداد هستند. براساس اساسنامه جدید کمیته امداد که در سال ۹۴ ابلاغ شده است مخاطب این برنامه کمیته امداد فقط افرادی نیست که دارای کد مددجویی هستند، بلکه شامل همه افراد نیازمند می‌شود و کمیته وظیفه دارد این افراد را شناسایی و برای رفع نیازهای آنها برنامه‌ریزی کند، اگرچه منابع کافی در اختیار کمیته نبوده اما این جزو وظایف کمیته امداد است.

اختصاص کد تک خدمتی به بیکاران نیازمند

وی ادامه داد: براساس ارزیابی‌های ما در خانواده‌هایی که کد مددجویی دارند، ۹۵۰ هزار نفر مستعد اشتغالِ بیکار داریم که در سنین کار بوده و توان کار دارند. همچنین حدود ۵۵۰ هزار نفر را برآورد کرده‌ایم که شامل نیازمندانی هستند که در کمیته کد مددجویی ندارند، اما نیازمند و مستعد کار هستند. فرآیند ورود این افراد نیز به این صورت است که به حوزه مددکاری امداد مراجعه کرده و پس از اینکه نیازمندی این افراد احراز شد، کد مددجوی تک خدمتی به این افراد اختصاص می‌گیرد و به حوزه اشتغال معرفی می‌شوند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به مددجویان ثابت کمیته امداد یا مددجویان الف خاطرنشان کرد: این دسته از مددجویان نیز که به بخش کارآفرینی معرفی می‌شوند تا زمانی که به درآمد پایدار نرسیده از چرخه حمایت خارج نمی‌شوند. ما در خصوص این افراد در سال‌های اخیر به شدت سختگیرانه عمل کرده‌ایم و در خصوص خروج آنها از چرخه حمایت سختگیری داشته‌ایم.

عبدالملکی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شیوع کرونا بر جمعیت بیکار کشور افزوده شده است، یادآور شد: جمعیت بیکار کشور زیاد شده است، اما لزوما افرادی که بیکار شده‌اند مخاطب کمیته امداد نیستند چراکه بیکاران نیازمند که مخاطب امداد هستند، فاکتورها و شاخص‌های مشخصی دارند بنابراین جمعیت بیکار مخاطب امداد بیشتر نشده‌است و همان یک و نیم میلیون نفر است.

ایجاد ۲۶۰ هزار و ۴۹۹ شغل از ابتدای سال تاکنون

وی ادامه داد: در سال جاری تاکنون تعداد کل اشتغال مستقیم که توسط امداد ایجاد شده است ۱۸۶ هزار و ۷۱ فرصت شغلی است. همچنین در اشتغال غیرمستقیم براساس فرمول‌های وزارت کار تاکنون ۷۴ هزار و ۴۲۸ فرصت شغلی ایجاد شده است و در مجموع ۲۶۰ هزار و ۴۹۹ شغل از ابتدای سال تاکنون ایجاد شده است. از این تعداد ۲۸ هزار و ۲۴۷ شغل از طریق تعامل با کارفرماها و کاریابی‌ها صورت گرفته است و ۱۵۷ هزار و ۸۴۲ شغل نیز از طریق اجرای طرح‌ها ایجاد شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همچنین ۱۷۳ هزار و ۲۸۷ مورد منجر به اخذ وام داشتیم، البته اینگونه نیست که همه وام‌ها منجر به اشتغال شوند، اما آنچه برای ما مسجل است این است که تاکنون از ابتدای سال ۱۵۷ هزار و ۸۲۴ شغل با اخذ وام ایجاد شده است اختلاف این دو عدد یعنی وام سوخت شده و ما آن را حساب نمی‌کنیم. البته همه این مابه التفاوت سوخت نشده و در حال کار است، اما هنوز به پایداری نرسیده است. ما به کد ملی‌هایی که اشتغال آن ثبت شده است هر سه ماه یکبار سرکشی و نظارت می‌کنیم. اگر به طور مثال ۱۰ شغل به سرانجام نرسیده باشد، این تعداد از این آمار کم می‌شود و لذا ما به صورت دائم رویش و ریزش داریم. البته هر سه ماه یک بار این آمار به روز می‌شود.

تمهیدات کمیته امداد برای وام‌های سوخت شده مددجویان

عبدالملکی در پاسخ به این سوال که اگر طرحی به سرانجام نرسد و وام سوخت شود، آیا دوباره مورد حمایت امداد قرار می گیرد، گفت: حوزه مددکاری افراد مستعد اشتغال را شناسایی و به اشتغال‌زایی امداد معرفی می‌کند. اگر ما در برنامه امسال ایجاد ۲۰۰ هزار شغل را در دستور کار داشته باشیم حوزه مددکاری به ما ۴۰۰ هزار نفر را معرفی می‌کند و این تعداد در حوزه اشتغال نیازسنجی صورت می‌گیرد و چنانچه نیاز باشد به آنها آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود. امسال نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر آموزش فنی و حرفه‌ای فراگرفته‌اند. از این تعداد آنهایی را که امکان خوداشتغالی ندارند به کارفرماها معرفی می‌کنیم و اگر امکان آن وجود داشته باشد، به نظام راهبری شغلی هدایت می‌کنیم تا طرح‌‌هایشان را اجرا کنند.

وی ادامه داد: فردی که وارد حوزه اشتغال می‌شود، حداقل سه سال و حداکثر ۵ سال در حوزه اشتغال نظارت می‌شود و چنانچه برای پایدار کردن طرح نیاز به کمک داشته باشد به او کمک می‌شود به طور مثال به او وام سرمایه در گردش اعطا می‌شود یا برای افزایش بهره‌وری به او آموزش می‌دهیم. در این راستا نیز سالانه حدود ۴۰ الی ۵۰ فقره آموزش پایدارسازی اشتغال برای افرادی داریم که در سال‌های گذشته طرح‌های اشتغال ارائه داده و در چرخه اشتغال وارد شده‌اند.

در برخی طرح‌های شکست خورده فرد دوباره به چرخه مددجویی باز می‌گردد

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) درباره طرح‌های شکست خورده اشتغال‌زایی گفت: اگر طرحی شکست بخورد دو حالت برای آن طرح در نظر گرفته می‌شود، اول اینکه طرح ممکن است بازیابی و یا تغییر کند، اما  اگر کارشناسان ما به این نتیجه برسند که این فرد توان کار ندارد او دوباره به چرخه حمایت باز می‌گردد و اگر از پوشش خارج شده باشد، دوباره مستمری او برقرار می شود. و اینگونه نیست که اگر فردی طرحی انجام دهد و شکست بخورد رها شود.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه برنامه اشتغال در امداد نسبت به اغلب دستگاه‌ها قوی‌تر پیش می‌رود، تصریح کرد: در امداد ۵۵ درصد جامعه تحت حمایت ما زنان هستند بخشی از این زنان سرپرست هستند و بخش زیادی از آنان نیز دختران امداد هستند. در برنامه اشتغال امداد ۴۰ درصد مشاغل ما برای زنان و ۶۰ درصد طرح‌های اشتغال ما برای مردان است. این مردان شامل چند گروه هستند از جمله مردان سرپرست خانوار که از کارافتاده هستند، یا فرزند خانواده‌ای که تحت پوشش کمیته امداد بوده و با مشکل اشتغال مواجه است یا داماد خانواده‌های امداد که با دختران تحت پوشش کمیته امداد ازدواج کرده‌اند. امداد به این افراد تسهیلات و کمک اشتغال نیز پرداخت می‌کند تا سیاست خانواده محور تقویت شود. اولین برنامه و اساسی ترین برنامه ما برای زنان و دختران ازدواج است، لذا برای اینکه این برنامه محقق شود، تصمیم گرفته‌ایم اگر مردی با این دختران یا زنان سرپرست خانوار ازدواج کنند، ولو بیکار باشد برای آنها اشتغال ایجاد کنیم کما اینکه به آن دختر خانم جهزیه و کمک هزینه ازدواج و تسهیلات خانه نیز پرداخت می‌شود.

ارائه آموزش‌های مهارتی قبل از اجرای طرح‌ها

وی همچنین درباره آموزش پیش از اشتغال گفت: امداد از ابتدای تاسیس تاکنون ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دوره آموزش برگزار کرده است و این آموزش‌ها شامل آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای بوده که ما به آنها آموزش‌های کسب و کار می‌گوییم و در سه بخش ارائه می‌شود. آموزش مقدماتی، آموزش مهارتی و آموزش پایدار سازی. آموزش‌های مهارتی دقیقا قبل از اجرای طرح ارائه می شود. وقتی یک طرحی به ما ارائه می‌شود ما جلسات مشاوره برگزار می‌کنیم در جریان مشاوره، مسیر شغلی این فرد معلوم و مشخص می‌شود که آیا این فرد توانایی اجرای طرح را دارد و یا باید به یک کارفرما معرفی شود. اگر قرار باشد فرد طرح را اجرا کند بررسی می‌کنیم که این فرد مهارت لازم برای اجرای طرح را دارد یا خیر. اگرچه با محدودیت منابع روبرو هستیم، اما هیچ گاه برای آموزش کم نمی‌گذاریم.

درخواست افزایش تسهیلات از سوی کارفرمایان

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) همچنین درباره تسهیلات کارفرمایی گفت: کارفرماهایی که از مددجویان کمیته امداد برای اشتغال استفاده می‌کنند با دو شرط انعقاد قرارداد و بیمه فرد به ازای هر نفر، ۵۰ میلیون تومان دریافت می‌‌کنند قاعده نیز بر این است که اول باید قرارداد با نیرو منعقد شده و آن فرد بیمه شود و در ماه اول که حق و حقوق پرداخت شد این کارفرما به بانک معرفی می‌شود. از این کارفرما تعهد محضری اخذ می‌شود که این نیرو تا هزار و ۹۵ روز برای او کار کند اگر کارفرما از عملکرد این فرد راضی نبود می‌تواند درخواست داده و یک نفر دیگر را جایگزین کند. تا این لحظه ۲۷ هزار و ۸۰۰ نفر به این صورت مشغول به کار شده‌اند و در چهار سال از ۹۶ تا ۹۹ نیز ۸۰ هزار نفر مشغول به کار شده و دارای کد بیمه هستند و هر سه ماه یک بار نیز به افراد نظارت می‌شود.

عبدالملکی تصریح کرد: کارفرماها معتقدند این ۵۰ میلیون تومان کم است، اما ما نمی توانیم این مقدار را افزایش دهیم، چراکه سقف وام‌ها در شورای عالی کار کشور تعیین می شود خدمت آقای جهانیگیری جلسه ای داشته ایم و درخواست کردیم که سقف این وام‌ها به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد، ایشان گفتند که موافقت می کنند و ما منتظر هستیم شورای عالی کار کشور برگزار شود و اگر این اتفاق بیفتد ما می توانیم به ازای هر مددجو به کارفرما ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کنیم.

ایجاد ۳۰۰ هزار اشتغال در سال آینده

وی با اشاره به برنامه ۵ ساله ششم توسعه گفت: در برنامه ۵ ساله ششم کشور موظف هستیم ۳۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم یعنی از سال ۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۰ باید این تعداد شغل را ایجاد کنیم. الحمدالله تا این لحظه ۶۸۰ هزار شغل ایجاد شده و تا انتهای سال به ۷۰۰ هزار شغل خواهد رسید که به این معناست ما در چهارسال دو برابر تعهدات برنامه پنج ساله ششم شغل ایجاد کرده‌ایم. برای سال آینده هدف‌گذاری کرده‌ایم که ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم منوط بر اینکه در تبصره ۱۶ بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان تصویب شود ما هم ۲ هزار میلیارد تومان روی آن می گذاریم و ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌شود، اگر این اتفاق بیفتد در سال آینده ما ۳۰۰ هزار شغل را عملیاتی می کنیم و درطول برنامه ششم به جای ۳۵۰ هزار شغل یک میلیون شغل برای نیازمندان ایجاد کرده‌ایم و در دو سال گذشته یک سوم اشتغال کشور را کمیته امداد ایجاد کرده است. در جلسه گذشته ستاد مشاغل خانگی تصویب شد، الگوی اشتغال امداد در اجلاس آینده سازمان جهانی کار به عنوان الگوی برتر برای نیازمندان ارائه شود و یک پنل برای آن برگزار شود. به گفته دوستان وزارت کار الگوی اشتغال کمیته امداد در غرب آسیا بی‌نظیر است. هیچ کشوری در دنیا مانند ایران برای محرومان در مناطق محروم برنامه‌ریزی نکرده است و این یکی از افتخارات بزرگ ما است.

 

منبع: ایلنا

انتهای پیام/