دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر قانون مواد مخدر اصلاح و به روزرسانی شود مشکل مواد مخدر در یک برنامه سه‌ساله کمتر خواهد شد.

به گزارش نیکوکار، اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به رویکردهای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد علمی است و مقابله هدفمند با بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان و ایجاد ظرفیت و نگهداری درمان و مهارت آموزی معتادان متجاهر است ایجاد شیوه‌های جدید و موثر در درمان مواد مخدر از جمله درمانهای گیاهی و اقدامات پیشگیرانه فرهنگی از مهمترین رویکردها ما است و ما هیچ گریزی نداریم که این حوزه‌ها را باهم پیش ببریم.

وی با بیان اینکه مقابله و درمان به تنهایی کافی نیست گفت: اقدامات پیشگیرانه باید در اولویت قرار بگیرد و همه نهادها باید کمک کنند تا معتادی به چرخه معتادان اضافه نشود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در دنیا ۳۰۰ میلیون مصر‌ف کننده مستمر وجود دارد. سازمان ملل در گزارشی از کشورهایی که برخی از انواع مواد مخدر مانند ماری جوانا حشیش و گل در آنها آزاد است انتقاد و اعلام کرده مصرف آزادانه این مواد باعث قاچاق و مصرف بیشتر مواد مواد مخدر می‌شود همچنین براساس این گزارش افزایش قاچاق و توزیع مواد مخدر از طریق فضای مجازی افزایش یافته و مصرف مواد مخدر در بین زنان و نوجوانان در دنیا در حال افزایش است. همچنین در منطقه آسیا ضمن تشکر از ایران برای مقابله با مواد مخدر اما کشت و مصرف کانابیست‌ها مانند گل در حال افزایش است.

مومنی با بیان اینکه اگر قانون مواد مخدر اصلاح و به روزرسانی شود مشکل مواد مخدر در یک برنامه سه‌ساله کمتر خواهد شد از جمله مشکلات مربوط به معتادان متجاهر ساماندهی خواهد شد، گفت: در سال ۹۸ کمیته مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاقچیان راه اندازی شد این کمیته با مسئولیت دادستان کل کشور ایجاد شد نتیجه راه اندازی این کمیته در سال ۹۹ این بود که در ده ماهه ۱۲ میلیارد تومان به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه خورد که سه برابر سال ۹۷ است.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر رشد اعتیاد در بین دانش آموزان متوقف شده است.

وی درباره شیوع کرونا در بین معتادان متجاهر گفت: یک اقدام به موقع در اوایل اسفند سال گذشته انجام شد و در دو حوزه در مراکز تجمعی که معتادان متجاهر هستند و در پاتوق ها اقدامات پیشگیرانه صورت گرفت و از فاجعه های بزرگ پیشگیری شد. ابتلا و فوتی در میان معتادان بر اثر کرونا در حداقل ممکن است و این به دلیل تلاش دستگاههای متولی در این زمینه است.

او درباره واکسیناسیون کرونا برای معتادان گفت: اولویت ها براساس اعلام وزارت بهداشت است و در حال حاضر اولویت با کادر درمان است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: موضوع پیش سازها در همه کشورها است و کاربرد دو گانه دارند جمهوری اسلامی اقدامات مقابله ای شدیدی به ویژه در گمرکات برقرار کرد و قاچاق پیش سازها از این طریق کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: از حدود دو دهه گذشته از متادون برای درمان معتادان استفاده می شود متادون از تریاک گرفته می شود. ما رهگیری این داروها را در دستور کار قرار دادیم متاسفانه نشت متادون در بازار آزاد وجود داشت و قابل توجه بود و برای همین سامانه هویتی معتادان راه اندازی شد و همچنین با نصب هولوگرام بر روی داروها از جمله متادون و‌وصل آن به سامانه تیتک از نشت آن جلوگیری می شود.

او افزود: عموما قاچاقچیان بین المللی که دستگیر می شوند همکاری کشورهای اروپایی مناسب نیست حتی ما تمام آمارها را به آنها می دهیم اما برخی کشورها همکاری لازم را ندارند.

وی درباره مصرف مواد مخدر گفت: تریاک، حشیش، شیشیه و هرویین ترتیب مصرف مواد مخدر در کشور است و البته در گذشته شیشه رتبه سوم را داشت.

مومنی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد در حوزه منطقه ای یک ابتکار سه جانبه با کشورهای افغانستان و پاکستان انجام دادیم برای تغییر در الگوی کشت در حوزه بین المللی هم کمکهایی صورت گرفته است مانند تجهیزات مراقبتی و بهداشتی و دستگاههای ایکس ری اما این کمکها در مقابل حجم عظیم اقدامات ایران برای مقابله با مواد مخدر کافی نیست.

مومنی با اشاره به افزایش تولید شیشه در افغانستان گفت: تولید شیشه با حمایت آمریکا در افغانستان انجام می شود و صدردصد تولید آن افزایش داشته است و بخشی از مقصد این تولیدات کشورهای اروپایی است این موضوع در مجامع بین المللی مطرح شده اما هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است.

وی درباره مصرف مواد مخدر در بین زنان گفت: مصرف مواد مخدر در زنان در دنیا رو به افزایش است در ایران هم افزایش داشته اما نرخ آن پایین است و ۶ دهم درصد جمعیت زنان است و فراوانی آن پایین است اما نسبت به گذشته افزایش داشته است و ۶ درصد معتادان را زنان تشکیل می دهند.

 

منبع: ایلنا

انتهای پیام/