کد خبر: 8915

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بیمه سلامت:

بخش قابل توجهی از هزینه‌های سالمندی به حوزه بستری اختصاص می‌یابد

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت گفت: بخش قابل توجهی از هزینه‌های مربوط به سالمندی در کشور به حوزه بستری اختصاص می‌یابد و اکنون مراقبت‌های بعد از درمان در منزل فاقد پوشش‌های بیمه‌ای است.

به گزارش نیکوکار، سید مهدی میرشاه ولد روز چهارشنبه درباره اهمیت توجه به مراقبت‌های سالمندی افزود: جمعیت کشور رو به سالمند شدن است و با توجه به اینکه سازمان بیمه سلامت نزدیک به نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، ضروری است که پیش بینی‌های لازم را در مواجهه با پدیده سالمندی در بسته‌های خدمتی و برنامه‌های آتی سازمان بیمه سلامت داشته باشیم و در این راستا باید از تجربه‌های موفق بین المللی بهره بگیریم.

وی ادامه داد: همچنین باید برنامه ریزی‌هایی در زمینه خدمات مراقبت در منزل و توان بخشی انجام شود. باید به این سمت حرکت کنیم که خدمات مراقبت از سالمند هم مورد توجه قرار گرفته و تبدیل به یک تکلیف قانونی شود.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: باید برای دوره سالمندی فکر کرده و به این توجه کنیم که درصد بالایی از سالمندان دچار درمان‌های پر هزینه می‌شوند. اگر بعضی غربالگری‌ ها در محدوده‌های سنی مشخصی به خصوص در دوران میان سالی اجباری شود، نتیجه این خواهد بود که در سالمندی، سالمندان با مشکلات و بیماری‌های کمتری مواجه شوند.

وی اظهار کرد: باید از تجربه‌های خوب دنیا در زمینه مراقبت‌های سالمندی و حمایت‌های بیمه‌ای خدمات سلامت مربوط به دوران سالمندی استفاده کنیم.

به گزارش ایرنا، محمد تقی جغتایی مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توان بخشی پیش از این درباره سالمندان گفته بود: حدود ۹.۲۸ درصد از افراد جامعه در حال حاضر سالمند هستند و این یعنی حدود هشت میلیون نفر از جامعه ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند که پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰ جمعیت سالمند کشور حدود ۲۰ درصد شود.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۵۵ جمعیت سالمند کشور حدود ۵ درصد بود که در حال حاضر به حدود ۱۰ درصد رسیده است. این دو برابر شدن جمعیت سالمند در سایر کشورها در حدود ۱۰۰ سال طول می‌کشد. به علت اقدامات خوبی که در سال‌های اخیر انجام شده، امید به زندگی افزایش یافته و منجر به افزایش جمعیت سالمند در کشور شده است.

مشاور وزیر بهداشت در امور توان بخشی اظهار کرد: در سال ۱۳۵۵ امید به زندگی ۵۷ سال بود که در سال ۱۳۹۵ به بیش از ۷۰ سال رسید. این یعنی بیش از ۲۳ سال به «امید به زندگی» در کشور اضافه شده و حاصل آن افزایش جمعیت سالمند است. از جهتی این موضوع نشان دهنده ارائه خدمات مناسب سلامت و داشتن افراد با تجربه در جامعه است. از طرفی وقتی سن بالا می‌رود، بیماری‌های زمینه‌ای نیز افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه از سال‌های گذشته اقداماتی در وزارت بهداشت با همکاری سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها انجام و سند ملی سالمندان تدوین شده است. این سند ملی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شده است. این برنامه چند جانبه است که متولی بخشی از آن وزارت بهداشت است. آنچه مربوط به وزارت بهداشت می‌شود، توانمندسازی سالمندان، پیشگیری، ارائه خدمات درمانی و پزشکی و توان بخشی است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/