رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی کشور با بیان اینکه این مراکز +زندگی خط مقدم خدمت‌رسانی به گروه‌های هدف محسوب می‌شود، گفت: در مراکز +زندگی برای هر ۱۵۰ پرونده یک مددکار تعریف شده که موظف هستند سالانه ۲ مرتبه به مددجویان سربزنند که در این رویکرد تا حد ممکن به صورت فعال و سریعتر خدمت به مددجویان ارائه می‌شود.

به گزارش نیکوکار، مجید رضازاده رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی کشور در تبیین و تشریح راه‌اندازی مراکز +زندگی در سراسر کشور، گفت: این مراکز به عنوان یک بهزیستی کوچک و متعدد در مناطقی که بیشترین تجمع از گروه‌های جامعه هدف را در خود جای داده است، تاسیس و راه‌اندازی شده‌اند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی کشور با بیان اینکه این مراکز خط مقدم خدمت‌رسانی به گروه‌های هدف محسوب می‌شود، تصریح کرد: بطوری که این خدمت‌رسانی در دسترس‌تر، عادلانه‌تر و با کیفیت بهتر به صورت تجمیع شده و معطوف به هدف در اختیار گروه هدف قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ایجاد این مراکز تصدی‌گری دولت را کاهش می‌دهد، ادامه داد: در راه‌اندازی مراکز +زندگی در سراسر کشور ۱۱ هزار نیروی انسانی در بخش غیردولتی بکار گرفته می‌شوند.

رضازاده با بیان اینکه محوریت کار در مراکز +زندگی با مددکاران اجتماعی است، افزود: این مراکز با استفاده از فناوری روز اداره می‌شوند و فناوری اطلاعات بستر فعالیت مراکز +زندگی است و برنامه‌های مختلف و متعددی را مددکاران اجتماعی پیش می‌برند پس ما در این زمینه در کنار مددجویان، مددکار داریم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی کشور، ادامه داد: هدف از راه‌اندازی مراکز +زندگی رفع نواقص‌ گذشته در خدمت‌رسانی بود تا بتوانیم با کیفیت بیشتر خدمات را به مددجویان ارائه دهیم. پیش از این برای تعداد بی‌شماری از مددجویان یک مددکار داشتیم که این فرصت سرزدن به مددجویان کمتر بود که اکنون با فعالیت مراکز +زندگی برای هر ۱۵۰ پرونده یک مددکار تعریف شده است که موظف هستند سالانه ۲ مرتبه به مددجویان سر بزنند که در این رویکرد تا حد ممکن به صورت فعال و سریعتر خدمت به مددجویان ارائه می‌شود.

وی مراکز +زندگی را پنجره واحدی برای ارائه خدمات به مددجویان برشمرد و گفت: در این مراکز خدمات حوزه‌های اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری به صورت یکجا ارائه می‌شود.

رضازاده با بیان اینکه در مراکز +زندگی محوریت ارائه خدمات خانواده‌ها هستند، اذعان کرد: اگر در یک خانواده فردی باشد که ممکن است معلولیت ناشی از اختلالات ژنتیکی داشته باشد که قابل پیشگیری بوده است تمامی اعضاء خانواده بررسی می‌شوند و اگر نیاز به مداخلات باشد اقدامات لازم در راستای پیشگیری انجام می‌شود که این مهم ضمن کاهش هزینه‌ها، کیفیت خدمات را افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی کشور با بیان اینکه ۲۲ فعالیت به مراکز +زندگی واگذار شده است، گفت: ثبت درخواست فرزندخواندگی، تشکیل پرونده، پیگیری‌های مددکاری، بازدید از منزل مددجویان، غربالگری‌ها و آموزش‌ها و … در این مراکز صورت می‌پذیرد که این ریزفعالیت‌ها قابل گسترش است و پیش‌بینی می‌کنیم با وجود اینکه مددجو خدمات را به صور مستقیم دریافت می‌کند، سرعت ارائه خدمت افزایش یابد.

وی با تاکید بر تحقق دولت الکترونیک در فرآیند خدمت‌رسانی به جامعه هدف، ادامه داد: در این راستا بسیاری از خدمات را الکترونیک کردیم و در حال حاضر قابل استفاده و بهره‌برداری است که از جمله آن می‌توان به پرداخت‌های متمرکز مددجویی، ساماندهی سامانه دانشجویی و … اشاره کرد لذا وقتی به صورت شفاف و مبتنی بر فناوری اطلاعات اقدامات توزیع شود، دسترسی به خدمات عادلانه‌تر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی، رضازاده با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه خدمات مربوط به بهزیستی در کشور باید گسترش یابد و از عموم مردم در ارائه این خدمات استفاده شود از شکل‌گیری ۲ هزار و ۴۰۰ مرکز +زندگی در کل کشور خبر داد و در پایان یادآور شد: در راستای ایجاد شبکه سلامت اجتماعی، مراکز +زندگی را با کمک مردم و معتمدین محلی در کشور راه‌اندازی کردیم که ضمن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، سلامت اجتماعی را ارتقاء بخشیم.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/