کد خبر: 8882

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: جوانان با این باور غلط که ماده مخدر "گُل" وابستگی و بیماری ندارد آن را مصرف می‌کنند.

به گزارش نیکوکار، کرم یاری روز سه‌شنبه در ششمین جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد افزود: در حال حاضر به دلیل ناآگاهی از خطرات ماده مخدر گل، عوارض مصرف آن در نوجوانان شدیدتر شده است.

وی اظهار داشت: عوارض گل برای جوانان ناشناخته است و بیشتر نوجوانان و جوانان از سر کنجکاوی و بدون آگاهی از تبعات جسمی و روحی، مصرف این ماده مخدر را آغاز می کنند.

یاری تصریح کرد: ماده مخدر گل نوعی ماری جوآنای تغییر یافته است که از گیاه شاهدانه به دست می‌آید و اضطراب، افسردگی، تپش شدید قلب، خطر حمله قلبی و افکار خودکشی از عوارض آن است.

مدیرکل بهزیستی لرستان آگاهی، آموزش و مشاوره را اصول سه گانه و اولیه مقابله با اعتیاد دانست و افزود: می توان با تبلیغات و کمک رسانه های گروهی، آسیب های ناشی از اعتیاد و مصرف مواد مخدر را به مردم اطلاع داد.

یاری همچنین در حاشیه این جلسه اضافه کرد: همزمان با سومین روز دهه مبارک فجر، ۲ مرکز تحت عنوان مثبت زندگی در بخش مرکزی و سوری شهرستان رومشکان کوهدشت افتتاح شد.

وی ادامه داد: با استناد بند چهار ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اکنون مجوز ۱۰۱ مرکز مثبت زندگی در لرستان صادر شده است و در این مراکز ۲۲ نوع خدمت به صورت تمام الکترونیک به مددجویان ارائه می شود .

وی گفت: برای هر ۴۵۰ خانواده تحت پوشش یک مرکز مثبت زندگی ایجاد می شود و جانمایی آنها به نحوی است که به محل های زندگی مددجویان به ویژه معلولان نزدیک باشد.

ماده مخدر گل تاثیر مستقیمی بر سیستم اعصاب مرکزی دارد و اثرات مخرب ذهنی و روانی برای فرد مصرف‌کننده به جای می‌گذارد.

“گل” جز مواد توهم‌زا دسته‌بندی می‌شود و با مصرف آن احساسات فرد به طور غیرطبیعی تغییر پیدا می‌کند، افزایش ضربان قلب، قرمز شدن چشم، خشک شدن دهان و گلو، خنده‌های بی‌مورد و ریسه رفتن، گیجی و عدم تمرکز حواس، از دست دادن هماهنگی و تعادل، تکلم آهسته، تمایل به مصرف همزمان با غذا، پراشتهایی، فراموشی و خواب آلودگی، بیان حرف‌های نامفهوم و بی ربط، گوشه گیری، خستگی و افسردگی از نشانه‌های مصرف آن می‌باشد.

از آثار طولانی مدت مصرف گل می توان به کاهش حافظه کوتاه مدت، افت تحصیلی، تغییر در عادات خوردن و خوابیدن، کاهش بازداری اجتماعی در رفتار و درگیری و خشونت و سندرم بی‌انگیزگی اشاره نمود.

مشکلات ریوی و سرطان نیز از آثار طولانی مدت مصرف این ماده مخدر می‌باشد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/