کد خبر: 8547

​با امضای معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، شیوه‌نامه نحوه آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، از اول بهمن‌ به استان‌ها ابلاغ شد.

به گزارش نیکوکار، در این شیوه‌نامه آمده است:

با توجه‌ به بخشنامه شماره ۴۳۷/۱۴۰ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱ ابلاغی از سوی مقام عالی وزارت در خصوص بازگشایی مدارس از اول بهمن‌ماه، ضمن تأکید بر موارد ذکر شده در بخشنامه مذکور و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، موارد ذیل در خصوص آموزش حضوری و بازگشایی مدارس و مراکز تحت پوشش آن اداره اعلام می‌گردد:
۱- آموزش نوآموزان دوره پیش از دبستان و دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در تمامی گروه‌ها در مناطق با وضعیت زرد و آبی با رضایت والدین به‌صورت حضوری می‌باشد.
۲- آموزش دانش‌آموزان تمامی گروه‌ها از پایه سوم تا پایان دوره دوم متوسطه / متوسطه حرفه‌ای که به فضای مجازی دسترسی ندارند در وضعیت زرد و آبی با نظر شورای مدرسه و رضایت والدین به‌صورت حضوری می‌باشد.
۳- آموزش دانش‌آموزان استثنایی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و متوسطه دوم حرفه‌ای در خوشه دروس شایستگی‌های فنی و استاندارد آموزش مهارت و کارآموزی و کارورزی در وضعیت زرد و آبی با رضایت والدین به‌صورت حضوری می‌باشد.
تبصره: تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های حضوری، حداکثر ۶ نفر است.
۴- به‌ غیر از دانش‌آموزان ذکر شده در بند ۱، ۲ و ۳، آموزش سایر دانش‌آموزان در تمامی پایه‌ها و گروه‌ها در وضعیت زرد و آبی با رضایت والدین و با نظر شورای مدرسه (به‌خصوص در دروس عملی مانند هنر، مهارت‌آموزی، تفکر و پژوهش، کار و فناوری و….) به‌صورت حضوری می‌باشد.
۵- آموزش دانش‌آموزان (درون‌استانی) در مدارس شبانه‌روزی در وضعیت آبی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی (ویرایش ۰۵) و دستورالعمل بهداشتی مدارس شبانه‌روزی و با رضایت والدین به‌صورت حضوری می‌باشد.
تبصره: آموزش دانش‌آموزان برون‌استانی در مدارس شبانه‌روزی به‌صورت مجازی می‌باشد.
۶- در مدارس شبانه‌روزی در وضعیت زرد و نارنجی، آموزش به‌صورت مجازی می‌باشد.
تبصره: آموزش برای دانش‌آموزان شبانه‌روزی (درون‌استانی) در وضعیت زرد در دروس مهارتی با رضایت والدین و مصوبات شورای مدرسه به‌صورت حضوری می‌باشد.
۷- با توجه‌به تعداد کم دانش‌آموزان با اختلال طیف اوتیسم، چند معلولیتی و جسمی – حرکتی در کلاس به‌غیر از دانش‌آموزان ذکر شده در بند ۱، ۲ و ۳ آموزش این گروه از دانش‌آموزان در تمامی پایه‌ها در وضعیت زرد و آبی مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نداشتن بیماری زمینه‌ای و رضایت والدین، به‌صورت حضوری می‌باشد.
تبصره: آموزش دانش‌آموزان جسمی – حرکتی که دارای مشکلات تنفسی بوده و توانایی استفاده از ماسک را به مدت طولانی ندارند، به‌صورت مجازی می‌باشد.
۸- مدیر مدرسه/ مرکز، موظف است نسبت به تشکیل شورای مدرسه در خصوص دانش‌آموزان با بیماری زمینه‌ای اقدام نماید و پس از بررسی‌های لازم تصمیم مقتضی را جهت آموزش حضوری، مجازی و یا ترکیبی اتخاذ و به اطلاع والدین و معلمان دانش‌آموز برساند.
۹- تأمین سرویس ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان در آموزش‌های حضوری مانند گذشته بر عهده اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان و مدیران مدارس با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی می‌باشد.
۱۰- حضور تمامی دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر در مدارس مربوطه، تابع قوانین آموزش‌وپرورش عادی می‌باشد.
۱۱- ارائه خدمات در مراکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری در وضعیت نارنجی، زرد و آبی با رعایت موارد زیر به‌صورت حضوری می‌باشد:
۱-۱۱- حضور دانش‌آموز به همراه یک والد جهت دریافت خدمات در مرکز.
۲-۱۱- ارزیابی یا مداخله صرفاً” با یک دانش‌آموز توسط معلمان مرکز.
۳-۱۱- جلوگیری از هرگونه ازدحام در زمان‌های مراجعه دانش‌آموز به مرکز.
۴-۱۱- عدم پذیرش دانش‌آموزان دارای مشکلات زمینه‌ای به‌صورت حضوری بر اساس مصاحبه بالینی.
۵-۱۱- ارزیابی روزانه ۲ مراجع توسط هر معلم در مرکز.
۶-۱۱- ارائه خدمات مداخله‌ای حداکثر به ۳ مراجع به‌جای ۴ مراجع توسط معلم مرکز.
۷-۱۱- برگزاری جلسات ارزیابی و تشخیصی و تنظیم برنامه درمانی به‌صورت حضوری و در صورت نیاز ادامه روند آموزش‌ها به‌صورت ترکیبی (حضوری و مجازی).
تبصره: ترجیحاً هر دانش‌آموز یک جلسه در هفته به مرکز مراجعه نماید و تکالیف و فعالیت‌ها را در طول هفته با نظارت والدین و هدایت مربی انجام دهد.
۸-۱۱- تعامل مطلوب مراکز با مدارس عادی تحت پوشش جهت غربالگری ارجاع دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری.

۱۲- با توجه‌ به این‌که ارائه خدمات توان‌بخشی و مشاوره به‌صورت انفرادی انجام می‌گیرد، در مناطق نارنجی، زرد و آبی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و نظر شورای مدرسه، خدمات به‌صورت حضوری می‌باشد.
نکته: در صورت عدم رضایت والدین، الزامی برای حضور دانش‌آموزان در هیچ‌کدام از موارد فوق‌الذکر وجود ندارد.

 

منبع: ایلنا

انتهای پیام/