کد خبر: 8435

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی عنوان کرد:

امکان فروپاشی خانواده در پی ازدواج‌های زودهنگام

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور معتقد است ازدواج‌های زودهنگام بار زیادی به سلامت نظام خانواده وارد می‌کند و در نهایت منجر به فروپاشی شود.

به گزارش نیکوکار، بهزاد وحیدنیا با بیان اینکه ازدواج‌های نافرجام بار زیادی به سلامت نظام خانواده وارد می‌کند، افزود: تعارضات به عنوان یکی از دلایل طلاق در ازدواج‌های زودهنگام و ناپخته به میزان فراوانی مشاهده می‌شود.

وی یکی از دلایل این تعارضات را نبود یا کافی نبودن دانش و مهارت‌های فردی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: بهزیستی برنامه‌های حمایتی و ارتقایی پیش از ازدواج را دارد و دختران می‌توانند از طریق دریافت یاری‌برگ مشاوره برای افراد نیازمند، مراجعه به مراکز مشاوره و تماس با ۱۴۸۰ در این زمینه خدمات لازم را دریافت کنند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی و دانش دختران می تواند به آنان کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشند هرچند که می‌دانیم بخشی از این ازدواج‌ها تحت تصمیم خود دختران نیست.

ثبت ازدواج بیش از هفت هزار دختر زیر ۱۴ سال در کشور

وی تصریح کرد: براساس گزارش فصلی مرکز آمار ایران، طی سه ماه نخست سال جاری ازدواج بیش از هفت هزار دختر زیر ۱۴ سال در کشور ثبت ‌شده که بخشی از این ازدواج‌ها به دلایل مشکلات اقتصادی، رویکردهای بومی-قبیله‌ای و دیگر مسائل اجتماعی رخ داده است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: معمولا ازدواج‌های زودهنگام با مردان دارای چندهمسر یا با سنین بالاتر از ۳۵ سال اتفاق می‌افتد. علاوه برآن دختران در سنین کم در نوع ارتباطات عاطفی و هیجانی مشکلات مشکلاتی دارند و ممکن است بخشی از دوره زندگی خود (کودکی) را تجربه نکنند.

تاکید بر اهمیت بررسی عوامل موثر در ازدواج

وحیدنیا با تاکید بر اهمیت بررسی عوامل موثر در ازدواج، گفت: البته از سوی دیگر در نگاه مثبت به ازدواج‌های زودهنگام اگر دختران به بلوغ اجتماعی و عاطفی رسیده باشند، حمایت‌های خانواده می‌تواند بسیار موثر باشد. از رویکرد سبب‌شناسی به نظر می‌رسد زمینه پدیداری خانواده و تصمیمی که منجر به انتخاب می‌شود در زندگی پس از ازدواج بسیار موثر است.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز پیش از این درباره پیامدهای کودک همسری به خبرنگار ایرنا گفته بود که از جمله پیامدهای  ازدواج در دوره ای که کودک به سن رشدی که قرآن کریم بر آن تاکید دارد نرسیده این است که هیچگونه اشراف و تشخیص نسبت به ازدواج ندارد، افزون بر اینکه از حقوق مدنی کافی همچون باز کردن حساب بانکی یا در راهروهای دادگاه به دنبال حق و حقوق خود رفتن برخوردار نیست. وقتی رشد فیزیولوژی و جسمی دختر اتفاق نیافتاده باشد، آسیب های بسیار زیادی از لحاظ بهداشتی خواهد دید که مخاطره‌آمیز است.

معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اسفندماه سال ۹۷ لایحه حذف تبصره مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را به دولت ارسال کرد. لایحه‌ای که هدفش مبارزه با کودک همسری و سوءاستفاده از کودکان در پوشش ازدواج بود اما همچنان بعد از گذشت حدود دو سال این لایحه در انتظار رسیدن به صحن مجلس است. چندی پیش مرکز آمار از وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور در بهار امسال گزارش داد، بیش از هفت هزار ازدواج دختربچه ۱۰ تا ۱۴ ساله و یک ازدواج دختربچه کمتر از ۱۰ سال به ثبت رسیده، آن‌هم در حالی که «لایحه منع ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال» چند سالی است از سوی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری به کمیسیون لوایح دولت ارائه شده است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/