مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از مهارت آموزی و توانمندسازی ۵۰۰ خانواده کودک کار برای ایجاد کسب و کارهای کوچک و خانگی تا پایان سال خبر داد.

به گزارش نیکوکار، سید نجم الدین محمدی با بیان اینکه ۲۰ مرکز پرتو در سطح شهر تهران وجود دارد، عنوان کرد: زیرساخت‌های ایجاد مراکز پرتو ویژه کودکان کار توسط شهرداری تهران فراهم شده و در اختیار موسسات غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد قرار گرفته است. این مراکز به منظور حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل به واسطه‌ی کار در خیابان یا کار در کلونی‌ها ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه‌ی پنج ساله سوم توسعه شهرداری تهران، قرار است تعداد این مراکز به ۴۴ مرکز افزایش پیدا کند، ادامه داد: سالیانه سه هزار کودک در مراکز پرتو آموزش می بینند. کلاس تحصیلی کودکان کار همانند آموزش و پرورش برپا شده و مربیان داوطلب از موسسات و آموزش و پرورش به کودکان درس می‌دهند. البته باتوجه به اینکه اکثر کودکان فاقد مدارک هویتی هستند، مدرک معادل تحصیلی به آن‌ها ارائه می‌شود.

به گفته‌ محمدی در سال گذشته دو هزار و ۸۸۵ مدرک تحصیلی برای کودکان کار صادر شده است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه مراکز پرتو در حوزه‌های آموزشی، اجتماعی، سلامت و حرفه‌آموزی، به کودکان کار و خیابان، خدمات حمایتی ارائه ‌می‌کنند، گفت: قرار است امسال با آغاز «هفته‌ مهارت» به صورت دائمی، فرد موثر خانواده کودک کار مورد توانمندسازی و مهارت آموزی قرار گیرد چراکه فقدان مهارت در این افراد، خانواده را دچار ناکارآمدی می کند. مهارت آموزی به فرد موثر خانواده موجب مرتفع شدن مشکلات معیشتی خواهد شد.

وی اضافه کرد: توانمندسازی ۵۰۰ خانواده کودک کار برای ایجاد کسب و کارهای کوچک و خانگی در دستور کار است. در سال آینده نیز این تعداد به ۷۰۰ نفر افزایش خواهد یافت تا در زمینه کسب درآمد حمایت شوند.

محمدی با بیان اینکه فرد موثر هر خانواده در کارگاه‌های توجیهی استعدادیابی می‌شود، گفت: پس از این مرحله افراد بر اساس پتانسیل‌هایی که دارند، مهارت آموزی خواهند شد تا کسب کار خانگی راه اندازی کنند. سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز در همین راستا فروشگاه‌های دست آفرین را راه اندازی کرده تا بستری برای تسهیل گری فروش محصولات کسب و کارهای کوچک و خانگی فراهم شود.

بنا براعلام شهرنوشت، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با تأکید براینکه کودک نباید در چرخه کار فعالیت داشته باشد، عنوان کرد: براساس قانون، کودک ۱۵ سال به بالا مجاز است کارهایی که سخت و زیان آور نباشد را برای حمایت از خانواده خود انجام دهد. به همین علت با درنظر گرفتن سلامت جسمی و روانی کودک (۱۵ سال به بالا)، مهارت‌های لازم به کودک کار آموزش داده می‌شود. همچنین کودکان زیر ۱۵ سال استعدادیابی می‌شوند تا در آینده مهارت لازم را کسب کنند.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/