رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: الزام شده است تا سایت‌های اینترنتی مربوط به خرید بلیط هواپیما، راه آهن، قطار و اتوبوس برای مسافرت‌های جاده‌ای برای افراد دارای معلولیت نابینایی مناسب‌سازی شوند.

به گزارش نیکوکار، دکتر وحید قبادی دانا افزود: سیزدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور در وزارتخانه راه و شهرسازی با حضور دکتر اسلامی-وزیر راه و شهرسازی، معاونان او و اعضای ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور که در سطح معاونان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه تشکیل می‌شود، برگزار شد. در این جلسه بررسی وظایف وزارت راه و شهرسازی در قبال مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری راه‌ها، پایانه‌های مسافرتی، مکان‌ها و مجتمع‌های بین راهی در راهداری جاده‌ای و وضعیت فرودگاه‌ها و پایانه‌ها و امکانات راه آهن و ریلی کشور بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون کارهای خوبی در حوزه‌های مختلف این وزارتخانه در این زمینه صورت گرفته است، گفت: طبق گزارشی که دکتر رسولی – مدیرعامل راه آهن – ارائه داد از ۱۳۷ ایستگاه مسافربری، در حدود ۵۰ ایستگاه که بیشترین حمل و نقل مسافر در آن صورت می گیرد و بیش از ۹۵ درصد مسافران را جابه جا می کند، شرایط لازم برای مناسب‌سازی و دسترس پذیری برای افراد دارای معلولیت و سالمندان صورت گرفته وشرایطی مانند رمپ یا آسانسور، پارکینگ اختصاصی برای افراد دارای معلولیت، سرویس بهداشتی مناسب‌سازی شده است همچنین تلاش شود حداقل یک کوپه از هر قطار برای افراد دارای معلولیت‌مناسب سازی و شرایطی فراهم شود که مسئولان مربوطه مطلع شوند، فرد دارای معلولیت بلیط را برای سفر خود اخذ می‌کند.

قبادی دانا تاکید کرد: گزارش‌هایی از وضعیت مناسب‌سازی شده ۱۱۰ مجتمع بین راهی و اینکه مجتمع‌های در حال ساخت نیز بدون انجام الزامات مناسب‌سازی افتتاح نخواهند شد، ارایه شد.

وی در بخش دیگری اظهار کرد: همچنین الزام شد تا برای خرید بلیط هواپیما و بلیت راه آهن، قطار و اتوبوس برای مسافرت‌های جاده‌ای، سایت‌های اینترنتی مربوطه برای افراد دارای معلولیت نابینایی مناسب‌سازی شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: همچنین گزارشی از فعالیت‌ها در فرودگاه‌ها در ارتباط با این امر ارائه شد.

به گفته وی، طبق مصوبه این شورا و دستور اکید وزیر راه و شهرسازی، قرارشد تا هیات‌های ممیزه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی در این اماکن مانند ایستگاه راه اهن، فرودگاه‌ها، پایانه های مسافرتی بین شهری و مجتمع‌های بین راهی حضور پیدا کنند و کارهایی که انجام شده را ممیزی کنند. طبیعتا ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که افراد دارای معلولیت می‌توانند این را بهتر ببینند و کارهایی که انجام شده مورد تایید قرار بگیرد و بعد از آن اطلاع رسانی مناسب صورت گیرد.

قبادی دانا افزود: در هیات‌های ممیزه از سازمان های مردم نهاد و تشکل‌های افراد دارای معلولیت و از افراد دارای معلولیت در گروه‌های مختلف معلولیت و جانبازان و سالمندان استفاده می‌شود تا ارزیابی‌ها در این عرصه به طور کامل صورت گیردو طبیعتا بعد از ممیزی‌های علمی، تخصصی و فنی که توسط کارشناسان حوزه توانبخشی در سازمان بهزیستی و ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور انجام می‌گیرد، اطلاع رسانی خواهد شد.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت: در جلسه امروز ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور که در محل وزارت راه و شهزسازی برگزار شد، علاوه بر وزیر راه و شهرسازی و معاونین، نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت تعاون، وزارت صنعت، وزارت آموزش و پرورش، بنیاد شهید و ایثارگران در سطح معاونت وزیر و همچنین از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، صدا و سیما در سطح مدیرکل، نماینده تشکل‌های غیردولتی جانبازان و نماینده تشکل‌های غیردولتی افراد دارای معلولیت و تشکل ملی افراد دارای معلولیت در جلسه حضور داشتند و نظرات خود را بیان کردند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/