کد خبر: 6035

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره تحصیل رایگان و کمک هزینه تشویقی دانشجویان تحت پوشش این سازمان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش نیکوکار، وحید قبادی دانا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: طبق ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولان موضوع آموزش عالی افراد معلول نیازمند و آیین نامه اجرایی آن، افرادی که براساس آزمون وسع مبتنی بر سامانه بانک اطلاعات رفاه ایرانیان در هفت دهک اول قرار دارند و دارای معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید هستند، می‌توانند از تسهیلات مربوط به معافیت از پرداخت شهریه برای یک‌بار در هر مقطع تحصیلی در سقف سنوات مجاز از آموزش رایگان بهره مند شوند.

وی ادامه داد: براساس ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، واحدهای آموزش عالی موظف هستند نسبت به ثبت نام، انجام امتحانات و صدور مدرک افراد پذیرفته شده موضوع این ماده قانونی بدون دریافت شهریه از فرد معلول مشمول اقدام کنند و سازمان بهزیستی هم موظف است بعد از ثبت نام نسبت به تسویه حساب افراد نیازمند واجدشرایط دارای معلولیت با شرایط فوق با واحدهای آموزش عالی اقدام کند.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: همچنین سازمان سنجش آموزش کشور هم موظف است که فهرست افراد دارای معلولیت پذیرفته شده در واحدهای آموزش عالی را در هر سال تحصیلی به سازمان بهزیستی کشور اعلام کند. بر این اساس در سال تحصیلی ۹۸ – ۹۷ در نیمسال اول، سازمان بهزیستی کشور بدهی را که به دانشگاه آزاد اسلامی داشت، به مبلغ ۱۸ میلیارد تومان پرداخت کرد و برای نیمسال تحصیلی دوم ۹۸ – ۹۷ و همچنین سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ هم مبلغ ۳۰ میلیارد تومان را هفته گذشته به حساب دانشگاه آزاد اسلامی واریز کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: همچنین از دانشگاه آزاد اسلامی درخواست کردیم که برای سال تحصیلی جدید یعنی نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۰ – ۹۹ دسترسی الکترونیکی برای بهزیستی ایجاد کند تا هزینه شهریه تحصیلی دانشجویان واجدشرایط مشمول را به حساب دانشگاه آزاد اسلامی واریز کند که امیدواریم طی دو هفته آینده این کار محقق شود.

قبادی دانا افزود: برای فرزندان دارای سرپرست غیرموثر که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند اعم از فرزندانی که در مراکز شبه خانواده ها حضور دارند یا امدادبگیر هستند و کسانی که به زندگی مستقل انتقال پیدا کردند و سن پذیرش آنها در سازمان بهزیستی کمتر از ۱۶ سال بوده است، این امکان وجود دارد تا شهریه آنان در دانشگاه غیردولتی به طور کامل پرداخت شود.

وی درباره سایر افراد تحت پوشش بهزیستی یعنی دانشجویان نیازمندی که دهک درآمدی آنها یک تا هفت هست و تحت پوشش بهزیستی هستند، گفت: این افراد در دو گروه زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها که دارای پرونده در سازمان بهزیستی باشند، و همچنین دانشجویانی که سرپرست خانواده آنها، دارای معلولیت شدید یا خیلی شدید هست، و در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند و نیازمند هستند، تقسیم می شوند. آنها هم تا سقف اعتبارات مصوب و در صورت تامین اعتبار می توانند بخشی از هزینه تحصیلی خود را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که نیازمند هستند و در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند و در دانشگاه های دولتی تحصیل می کنند به عنوان کمک هزینه تشویقی تحصیل در هر ترم برحسب مقطع تحصیلی آنها از کاردانی تا دکترا از مبلغ ۴۰۰ هزار تا دومیلیون تومان دریافت می کنند که در سال تحصیلی گذشته ۹۸-۹۹ در دو ترم، این مبلغ روی حساب بانکی دو هزار و ۹۰۰ نفر از آنان با شرایط ذکر شده، شارژ شد و آنان این مبلغ را دریافت کردند.

قبادی دانا افزود: امیدواریم که دانشگاه‌هایی که دانشجویان ما در آنها تحصیل می کنند شرایطی ایجاد کنند که به لحاظ مناسب سازی و دسترسی، شرایط مناسبی را برای تمام تحصیل افراد دارای معلولیت ایجاد کنند تا آنها مانند سایر دانشجویان به طور مستقل در فضای دانشگاه حضور پیدا کنند و تحصیل خود را ادامه دهند.

وی با قدردانی از همکاری دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم و وزارت بهداشت و به ویژه دانشگاه آزاداسلامی گفت: طی تفاهم نامه منعقد شده با دانشگاه آزاد اسلامی، ۲۵ درصد تخفیف شهریه برای دانشجویان تحت پوشش بهزیستی ایجاد شده است.

قبادی دانا از همه مسئولین دانشگاهی خواست تا شان و منزلت اجتماعی دانشجویان دارای معلولیت را لحاظ کنند و گفت: این دانشجویان، افراد مستعد و توانمندی هستند که در شرایط سخت با پشتکار توانستند به این جایگاه دست یابند.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/