سرپرست واحد روان‌شناسی مؤسسه محک گفت:مددکاران اجتماعی محک پس از گذشت 5 ماه از فوت کودک با خانواده وی تماس گرفته و در صورت دریافت نشانه‌هایی از اختلال سوگ در اعضای خانواده، آنها را جهت مداخله در درمان به روان‌شناس ارجاع می‌دهند.

به گزارش نیکوکار، اواسط سال گذشته مدیرعامل مؤسسه خیریه محک خبر از راه‌اندازی کلینیک سوگ با هدف ارائه خدمات روان‌شناسی و مددکاری به خانواده‌هایی داد که متأسفانه فرزند خود را بر اثر ابتلا به سرطان از دست داده‌اند.

مریم محمدعلی، سرپرست واحد روان‌شناسی این مؤسسه درباره ضرورت راه‌اندازی کلینیک سوگ و گسترش خدمات حمایتی محک گفت: فوت کودک مبتلا به سرطان یکی از واقعیت‌هایی است که متأسفانه گاهی در مسیر درمان کودکان مبتلا به سرطان با آن روبرو می‌شویم و پس از این فقدان برخی از خانواده‌ها با توجه به تحمل شرایط سخت پیش آمده دچار مسائل روانی ناشی از گذراندن مراحل سوگ می‌شوند و نیازمند خدمات روان‌شناختی هستند.

وی درباره نحوه مداخله تخصصی مؤسسه محک و ارائه خدمات حمایتی در کلینیک سوگ، گفت: براساس یافته‌های علم روان‌شناسی مراحل سوگ طی ۴ تا ۶ ماه طی خواهد شد و به طور طبیعی پس از این زمان انتظار می‌رود افراد به مرحله باور و پذیرش برسند که نشانه آن عادی شدن روال زندگی است.

سرپرست واحد روان‌شناسی مؤسسه محک اضافه کرد: مددکاران اجتماعی محک پس از گذشت ۵ ماه از فوت کودک با خانواده وی تماس گرفته و ارزیابی انجام می‌دهند. در صورت دریافت نشانه‌هایی از اختلال سوگ در شرایط زندگی اعضای خانواده خصوصاً مراقب اصلی کودک فوت شده یا خواهر و برادر وی به روان‌شناس جهت مداخله در درمان ارجاع می‌دهند و سپس به تشریح خدمات کلینیک سوگ می‌پردازند. خانواده در صورت تمایل به دریافت رایگان خدمات روان‌شناسی و مددکاری اجتماعی می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.

محمد علی با اشاره به برخی از دلایل اختلال سوگ، تشریح کرد:براساس تجربیات کلینیک سوگ محک و فرهنگ‌های متفاوت سوگواری در ایران، باید مطرح کنیم که کهن الگوهای اجتماعی و ترس از قضاوت نشدن توسط دیگران همواره یکی از مهم‌ترین علت‌هایی است که طی شدن مراحل سوگ را به تأخیر می‌اندازد.

وی متذکر شد: به طور مثال پس از برگزاری جلسات روان درمانی در حیطه سوگ تجربه کردیم که مادر خانواده به دلیل ترس از اینکه دیگران فکر کنند او به زندگی عادی برگشته و به از دست دادن فرزند خود بی‌اعتناست، سعی می‌کند در سوگ باقی بماند. برای رویارویی با این موضوع مهارت خودشناسی و تطبیق رفتار با احساس و فکر به خانواده‌ها آموزش داده می‌شود.

سرپرست واحد روان‌شناسی این مؤسسه از پیگیری مقدمات ارائه خدمات کلینیک سوگ محک در استان‌های دیگر خبر داد و گفت: با توجه به لزوم حضور خانواده در جلسات مشاوره، دستورالعمل ارائه خدمات این کلینیک برای خانواده‌های ساکن در تهران پیش‌بینی شده بود اما با شیوع ویروس کرونا، بر حسب شرایط و دریافت تجربیات در زمینه مشاوره تلفنی در زمان دورکاری این خدمات به صورت غیرحضوری نیز ارائه می‌شوند.

محمد علی بیان داشت: گسترش خدمات کلینیک سوگ محک به استان‌های دیگر را کانون توجه قرار داده و تاکنون هم پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم در آینده نزدیک عملیاتی شود. مؤسسه خیریه محک طی ۳۰ سال گذشته تلاش کرده است تا بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی ناشی از ابتلا کودک خانواده به سرطان، نتواند کارکرد اصلی خانواده را از بین ببرد. از این رو پس از فوت کودک مبتلا به سرطان نیز، بر تداوم حمایت‌های روان‌شناسی و مددکاری اجتماعی از خانواده وی تأکید دارد.

 محک با راه‌اندازی «پیام همدلی» به عنوان روش جدید کمک به کودکان مبتلا به سرطان از راه دور، تلاش کرده است، روشی دیجیتال برای همدلی با دوستان و آشنایان فراهم کند تا در این روزها هیچ‌کس در غم تنها نماند.

 

منبع: فارس

 

انتهای پیام/

ارسال نظر