کد خبر: 5069

«صدای اوتیسم» عنوان پویشی است که توسط بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان و با هدف تجهیز مدرسه‌ای برای کودکان اوتیسم و نیز آموزش و توانبخشی و شناسایی نوابغی از میان آنها و معرفیشان به جامعه راه‌اندازی شده است.

به گزارش نیکوکار، طبق تعریف انجمن اوتیسم ایران، این بیماری اختلالی عصب – رشدی(از نوع روابط اجتماعی) است که در سه سال اول زندگی بروز می‌کند و مادام العمر است.

شاخص های اصلی آن اما نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه‌ای محدود است. این درحالی است که از نظر خیلی از کارشناسان و متخصصان حوزه اوتیسم، این کودکان نباید رها شوند زیرا با گذراندن دوره های توانبخشی می توان به آنها کمک کرد تا مهارت کسب کرده و نبوغشان دیده شود.

حال با ساخت بزرگترین و تخصصی ترین مدرسه اوتیسم کشور، پویشی جهت تجهیز این مدرسه توسط بنیاد نیکوکاری دست های مهربان راه اندازی شده است.

معاون توسعه و ارتباطات بنیاد نیکوکاری دست های مهربان در این باره می گوید: بنیاد دست های مهربان از ابتدای مرداد ماه این پویش را با نام صدای اوتیسم راه اندازی کرده است.

محمد میرزایی ادامه می دهد: هدف ما تجهیز این مدرسه طبق استانداردهای مربوط به کودکان اوتیسم است.

به گفته وی احداث این مدرسه از سال ۹۶ شروع شد.

«با توجه به اینکه در کشور آموزش کودکان اوتیسم مغفول مانده، پروژه ساخت تخصصی ترین مدرسه اوتیسم کشور در اصفهان کلید خورد».

این مدرسه ۳۲۰۰ متر مربع مساحت و ۲۸۰۰ متر زیربنا دارد و مجهز به ۴۸ فضای آموزشی برای کودکان اوتیسم است.

میرزایی می گوید: نیاز به ساخت چنین مدرسه ای در کشور به شدت احساس می شد زیرا حدود یک میلیون فرد دارای اوتیسم داریم که فقدان فضای آموزشی برای این افراد احساس می شود.

حال ساخت مدرسه اوتیسم به پایان کار خود رسیده و بخش تجهیز آن که هزینه زیادی دارد در راه است.

به گفته میرزایی تجهیز مدرسه باید با در نظر گرفته شرایط بچه های اوتیسم انجام شود.

معاون توسعه و ارتباطات بنیاد نیکوکاری دست های مهربان می افزاید: مدرسه کودکان اوتیسم باید آکوستیک باشد، لوازم بازی و آموزش این بچه ها از بچه های عادی متفاوت است، نور فضای آموزشی باید استانداردهای افراد دارای اوتیسم را داشته باشد. بحث توانبخشی از مهمترین قسمت های تجهیز مدرسه است. چراکه توانبخشی نیاز به تجهیزاتی دارد تا این کودکان را به سمتی ببرد که تقویت شده و در نهایت بتوانند با مردم و دنیای اطرافشان ارتباط بهتری بگیرند.

همچنین مدرسه ای که بچه های اوتیسم در آن آموزش می بینند باید سیستم گرمایشی و سرمایشی خاص داشته باشند که بسیار گران قیمت است.

وی می گوید: مورد بعدی آنکه این کودکان به صدا حساس هستند. پس صدای محیط باید کنترل شده باشد و وسایل بازی و آموزش مورد نیاز برای تقویت حواس پنج گانه این بچه ها متفاوت از کودکان عادی است.

هنرمندان به صدای اوتیسم بپیوندند

به گفته میرزایی اوتیسم(درخودماندگی) در پسرها شایع تر از دخترها است. این بچه ها در ایجاد و برقراری مهارت های کلامی و غیرکلامی، بازی، ارتباط با دیگران و محیط اطرافشان مشکل دارند و توانبخشی می تواند به این فرایند سهولت ببخشد و باعث مستقل شدن آنها شود.

معاون توسعه و ارتباطات بنیاد نیکوکاری دست های مهربان تصریح می کند: با حمایت و توانبخشی این بچه ها، می توان امیدوار بود که از میان آنها نوابغی شناسایی و به جامعه معرفی شوند. همان طور که در دنیا افراد سرشناسی دارای طیف اوتیسم بوده اما باعث ایجاد تحولاتی در دنیا شده اند.

اما در این کلاس ها تعداد کودکان اوتیسم باید محدود باشد.

میرزایی می گوید: به همین دلیل نیاز داریم این مدارس با استانداردهای روز دنیا در نقاط دیگر کشور نیز راه اندازی شود تا بچه های بیشتری در راستای عدالت آموزشی، بتوانند از حق آموزش برخوردار شوند.

به گفته وی، آنها قصد دارند این مدرسه را پس از تجهیز اول مهر ماه و با رعایت همه پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا افتتاح کنند.

میرزایی می افزاید: مدرسه در دو شیفت صبح و بعداز ظهر فعالیت خواهد داشت و مربیانی که قرار است در این مدارس مشغول به کار شوند همه متخصص در حوزه اوتیسم هستند. همین طور از افرادی که علاقه مند به کار داوطلبانه هستند و در حوزه اوتیسم فعالیت داشته اند درخواست مشارکت و همکاری داریم.

بنیاد نیکوکاری دست های مهربان از طریق ۱۳ شعبه خود در سراسر کشور فراخوان همکاری برای تجهیز مدرسه اوتیسم و پیوستن به پویش «صدای اوتیسم» داده است.

مسولان این بنیاد امیدوارند افراد به ویژه هنرمندان و ورزشکاران و… از طریق کمک های نقدی یا انتشار این فراخوان در شبکه های اجتماعی خود به این پویش بپیوندند تا زودتر این مدرسه برای کودکان دارای اوتیسم تجهیز شود.

معاون توسعه و ارتباطات بنیاد نیکوکاری دست های مهربان می گوید:‌ هر فردی در هر کجای ایران با پیوستن به این پویش می تواند صدای بچه های اوتیسم شده و در این امر خیر سهیم شود.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/