رئیس نهضت سوادآموزی در آیین تفاهم‌نامه همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و سازمان نهضت سواد آموزی از اختصاص ۸۰ درصد فعالیت‌های نهضت سوادآموزی به زنان خبر داد.

به گزارش نیکوکار، شاپور محمد زاده روز در مراسم امضای تفاهم‌نامه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با نهضت سوادآموزی در جهت آموزش بیش از ۱۵۰۰مربی سوادآموزی و تحت پوشش سواد قرار دادن بیش از ۱۵هزار بی‌سواد، اظهار کرد: سوادآموزی زنان از ۳۵،۵درصد در دوره قبل از انقلاب به ۹۰درصد بعد از انقلاب رسیده است. همچنین شکاف جنسیتی در سوادآموزی به ۲.۸درصد کاهش پیدا کرده است.

وی بابیان اینکه در گروه ۱۰تا ۴۰ساله، رشد باسوادی زنان و مردان به ۹۶درصد رسیده است، گفت: در استان‌هایی مانند تهران، مازندران، اصفهان و یزد نرخ باسوادی ۹۸درصدی را شاهد هستیم. همچنین بهره هوشی پایین و وجود اتباع خارجی باعث شده آن دو درصد بی‌سواد بمانند.

محمد زاده ادامه داد: از این ۹۶درصد، زنان ۹۵درصد جمعیت باسواد و مردان ۹۷،۵درصد جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند. ضمن اینکه بر اساس آخرین سرشماری ۹۵بر اساس خود اظهاری مردمی، ۲میلیون و ۶۵۰هزار نفر بی‌سواد در کشور وجود داشت که نزدیک به ۳۵۰هزار نفر اتباع بودند.

وی گفت: در استان سیستان و بلوچستان، ۸۲،۵درصد باسواد وجود دارند که تلاش کردیم علاوه بر بودجه معمول همه استان‌ها، بودجه ویژه‌ای به این استان تعلق گیرد تا میزان سوادآموزی افزایش یابد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بابیان اینکه ۱۰درصد از فعالیت‌های نهضت سوادآموزی به اتباع خارجی اختصاص دارد، یادآور شد: در حال حاضر ۳۳۲هزار اتباع خارجی تحت پوشش نهضت سوادآموزی هستند و درمجموع، ۸۳۰هزار اتباع خارجی توسط نهضت سوادآموزی باسواد شده‌اند.

محمد زاده با تأکید بر اینکه با این توافقنامه تلاش داریم حمایت بیشتری از سوادآموزی زنان و دختران داشته باشیم، خاطرنشان کرد: چراکه سوادآموزی باعث توانمندسازی زنان روستایی و عشایری می‌شود، ضمن اینکه به توسعه مراکز یادگیری محلی هم توجه ویژه داریم تا به بهانه مهارت‌آموزی، زنان بی‌سواد را باسواد کنیم.

وی افزود: در راستای تعریف چهارم یونسکو که در تعریف سوادآموزی گفته است، سواد زمانی تحقق پیدا می‌کند که افراد با آموخته‌ها و دانش بتوانند تغییری در زندگی خود ایجاد کنند، با همکاری مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای تلاش کردیم، آموزش صنایع‌دستی و حرفه به نوسوادان بیاموزیم.

محمد زاده تصریح کرد: در دوران کرونا و با آموزش های مهارتی در ۴۷۰مرکز تولید محلی که در روستاها قرار دارد، نزدیک به ۸۵۰هزار ماسک، گان و مواد ضدعفونی تولید شد؛ نقاطی که بیشترین آمار بیسوادی وجود دارد.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه در کار مشترک با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، بناداریم ۱۶هزار و ۵۰۰نفر از جمعیت بیسواد را تحت پوشش قرار دهیم، گفت: این امر در روستاها و مناطق عشایری ۱۴استان صورت خواهد گرفت که ۱۲هزار روستایی و ۴هزار و ۵۰۰نفر عشایری هستند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محمد زاده این نوید را هم داد که به دنبال این هستیم که علاوه بر پایان دوره ابتدایی، نوسوادان را تا پایان دوره متوسطه اول تحت پوشش قرار دهیم که با این امر، دانش‌آموزانی که در مقطع تحصیلی جامانده‌اند می‌توانند، در عرض ۶سال از نهضت مدرک دیپلم بگیرند. ‌

 

منبع: ایسنا

 

انتهای پیام/

ارسال نظر