رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در طرح همدلی مومنانه در دوران شیوع کرونا، 281 میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی از سوی مردم به مددجویان پرداخت شده است.

به گزارش نیکوکار، وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور امروز به مناسبت چهلمین سال تأسیس سازمان بهزیستی در نشست خبری مجازی با خبرنگاران اظهار داشت: در سال ۵۹ این سازمان توسط شهید فیاض بخش بنیانگذاری شد. طبق قانون این سازمان وظیفه آن ارائه خدمات به زنان، کودکان، افراد دارای معلولیت و نیازهای خاص و سالمندان است.

وی ادامه داد: ۲۱ هزار نفر پرسنل در کل کشور فعالیت می‌کنند و شعار امسال هفته بهزیستی، بهزیستی در گام دوم ، شفافیت، تحول خدمت و سلامت اجتماعی در بستر خانواده است.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: یکی از محورهای ما موضوع شفافیت اسیت و سامانه شفافیت راه اندازی شده است و ستاد شفافیت آغاز به کار کرده است.یکی از این فعالیت‌ها قرار گرفتن سامانه املاک بهزیستی است.سامانه مشارکت‌های مردمی که فعالیت‌های مختلف در آنهاست و قراردادها و تفاهم نامه ها در روی سامانه شفافیت قرار گرفته است.

قبادی دانا با بیان اینکه تمامی مددجویان تمام پرداخت‌های خود دسترسی دارند و همچنین عملکرد مالی ما در سال ۹۸ برای اولین بار شفاف روی سامانه شفافیت قرار گرفت و اعتباراتی از تبصره ۱۴ قانون برنامه و بودجه ۲۷۶۰ میلیارد تومان از هدفمندی یارانه که ۹۹ درصد آن در سال ۹۸ پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ مورد مختلف پرداختی به صورت الکترونیکی پرداخت می شود. در سال ۴۵۸ میلیارد تومان به صورت الکترونیکی مستمری مددجویان از محل اعتبارات سازمان پرداخت می شود.بعد از تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت کمک هزینه برای معلولان شدید و خیلی شدید دهک یک ، دو و سه و هر سه ماه مبلغی مقرر می شود که برای ۱۹۱ هزار خانوار پرداخت می شود.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: برای کمک هزینه خانواده دارای ۳ قلو به بالا و نیز دوقلو که در دهک ۱، ۲ و ۳ درآمدی هستند پرداخت می‌شود که ۹۲۶۶ خانوار هستند و ۴۷ میلیارد تومان در سال پرداخت می‌شود.

قبادی دانا افزود: برای حق پرستار معلولیت ضایعه نخاعی که ۲۶ هزار و ۱۸۵ نفر و ۱۷۴ میلیارد تومان در سال پرداخت شد که سرانه ۵۵۴ هزار تومان در هرماه است و ۲٫۵ برابر افزایش داشته است.حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید ۳۶ میلیارد تومان است. برای نگهداری کودکان و نوجوان برای ۱۷ هزار خانوار که کودکان سرپرست غیر موثر را نگهداری می‌کنند که ۱۳۲ میلیارد تومان اختصاص و پرداخت شده است.

وی با اشاره به بودجه ۷۱ میلیارد تومانی برای مراکز نگهداری شیرخوارگان ، گفت: برای کودکان تا ۱۳ سال ماهانه ۶۵۰ هزار تومان و ۹۲۵ هزار تومان ماهانه پرداخت می‌شود و بر روی حساب بانکی خیریه‌ای که نگهداری می‌کند شارژ می‌شود.برای کمک به نگهداری سالمندان و بیماران روانی ۴۸۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و پرداخت شد.

رئیس سازمان بهزیستی بیان داشت: برای کمک هزینه مراقبت در منزل ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که برای مراکز درجه یک به ازای هر فرد ۶۲۷ هزار تومان در هر ماه و در مراکز درجه ۲، ۵۶۲ هزار تومان برای ۱۳۱۴ مرکز انجام شده است.

قبادی دانا با اشاره به اینکه ۱۶۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان بسته بهداشتی برای افراد ضایعه نخاعی برای ۲۷۸۷۶ خانوار در نظر گرفته شد، گفت: حدود ۱۵ هزار مهدکودک تحت پوشش بهزیستی قرار دارد.هزینه تحصیل دانشجویان تحت پوشش که در مراکز عالی غیر دولتی تحصیل می‌کنند پرداخت می‌شود و اکنون نیز برای دانشجویان تحت پوششی که در مراکز عالی دولتی تحصیل می‌کنند کمک هزینه در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در کل ۴۸۵۰ میلیارد تومان از بودجه سازمان بهزیستی بصورت الکترونیکی و متمرکز براساس کدملی اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت شده است و تقریبا ۸۲ درصد کل بودجه به صورت شفاف و کاملا الکترونیکی برای جامعه هدف در حال پرداخت است.

رئیس سازمان بهزیستی یادآور شد: در طرح کمک‌های مومنانه در دوران شیوع کرونا ۲۸۱ میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی از سوی مردم پرداخت شد و در ۱۶ ماه گذشته نیز ۲۳۳۰ فقره جهیزیه برای زوج های جوان تهیه شده است.

قبادی دانا با بیان اینکه از سال ۷۴ تاکنون ۴۱ میلیون کودک غربالگری چشم شدند که حدود ۴۰۰ هزار کودک از تنبلی چشم پیشگیری شدند.همچنین از سال ۸۴، ۱۱ میلیون نوزاد غربالگری شنوایی شدند و از ناشوایی و کم شنوایی ۳۱ هزار نوزاد جلوگیری شد.

وی ابراز داشت: از سال ۹۰ تاکنون سرپرستی بیش از ۱۰ هزار کودک به خانواده‌های متقاضی فرزند خواندگی سپرده شده است و تلاش می‌کنیم پروسه فرزند خواندگی تسهیل شود و سامانه ملی این موضوع در حال فعالیت است و کسانی که متقاضی هستند در این سامانه ثبت نام کنند و کسانی که در یک استان دیگر هستند می توانند از فرزندان در نقاط دیگر انتخاب کنند.

رئیس سازمان بهزیستی ابراز داشت: از سال ۸۱، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آموزش‌های پیش از ازدواج بهره مند شدند و از سال ۸۴ به بعد نیز ۱۲۶ هزار و ۲۰۲ واحد مسکونی با مشارکت دستگاه‌های دیگر به مددجویان داده شده است.

قبادی دانا با اشاره به واگذاری ۲۵ هزار واحد مسکونی در ۱۸ ماه اخیر، خاطر نشان کرد: بسیج سازندگی برای ۵ هزار مددجو واحد مسکونی می‌سازد که ۲ هزار واحد آغاز ساخت شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/