مدیر واحد خدمات حمایتی محک ضمن اعلام راه‌اندازی کلینیک سوگ محک گفت:‌ در جریان این پروژه خانواده‌هایی که فرزند خود را بر اثر سرطان از دست ‌می‌دهند، در قالب مشاوره‌های فردی و در ادامه بر حسب نیاز، گروه درمانی را زیر نظر روانشناس و مددکار اجتماعی دریافت می‌کنند.

به گزارش نیکوکار، بهناز آسنگری افزود: خیلی وقت بود که این موضوع ذهن ما را درگیر خود کرده بود. محک خانواده‌هایی دارد که فرزندشان بر اثر ابتلا به سرطان فوت شده است. خیلی وقت‌ها این خانواده‌ها برای برگشت به اجتماع نیاز به پویایی و توان مجدد دارند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر نیز خانواده‌هایی که فرزند خود را از دست داده بودند، به محک پیام ‌می‌دادند که تا وقتی بچه‌ها بودند شما در کنار ما بودید اما اکنون کسی کنار ما نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم کلینیک سوگ را برای حمایت از آنها راه‌اندازی کنیم.
مدیر واحد خدمات حمایتی محک اضافه کرد: در ادامه گروهی متشکل از نیروی روانشناس و مددکار اجتماعی اقدام به تحقیق در این زمینه کرده، آثار مهمی ‌را ترجمه و از تجربیات اساتید دانشگاه‌ها استفاده کردند تا این کار را به درستی و بر اساس تحقیقات علمی ‌پیش ببرند.
آسنگری با بیان اینکه آنها در فاز اول این پروژه با خانواده‌هایی که ۶ ماه از فوت فرزندشان گذشته بود ارتباط گرفتند، تصریح کرد: ۶ ماه زمانی است که خانواده برای از دست دادن عزیزش سوگواری کرده و در این شرایط ما برای حمایت وی ‌می‌توانیم وارد عمل شویم.
وی خاطرنشان کرد: ما برای تجربه اول با مادران ساکن تهران ارتباط گرفتیم. در ابتدا تست روانی اجتماعی سوگ (کندال) را از خانواده‌ها گرفتیم و براساس شرایط روانی و اجتماعی آنها، مشاوره‌های تلفنی را آغاز کردیم.
مدیر واحد خدمات حمایتی محک افزود: سپس این افراد بعد از ارزیابی‌های مددکار اجتماعی به روانشناس سپرده می‌شوند. روانشناس جلسات فردی روانشناسی را با این افراد پیش می‌برد. پس از تشخیص براساس نیاز خانواده، به گروه درمانی دعوت می‌شوند.
آسنگری با بیان اینکه هر بیماری پس از فوت کودک خود یک فرایند سوگواری را بر اساس شرایط طی ‌می‌کند، ادامه داد: افرادی در گروه درمانی حضور دارند که از جهات زیادی همگن هستند. در کشورهای دنیا گروه‌های همگن با دارا بودن تجربه‌ای مشترک در یک اتفاق، به هم کمک ‌می‌کنند. البته گروه درمانی محک با حضور یک روانشناس و مددکار اجتماعی انجام ‌می‌گیرد تا نتیجه بهتری به همراه داشته باشد.
آسنگری با بیان اینکه آنها باور ندارند که فردی که عزیز خود را از دست داده به روزهای قبل برگردد، گفت: اما همه تلاش و هدف ما این است که این افراد رها نشوند و پس از گذراندن گروه درمانی و این دوره‌ها روی پای خود بایستند. سعی داریم در جریان این اتفاق از مادران و پدرانی که فرزند خود را در اثر سرطان از دست داده‌اند حمایت‌های اجتماعی نیز انجام دهیم تا آنها راحت تر به جریان عادی زندگی شان برگردند.
مدیرواحد خدمات حمایتی محک خاطر نشان کرد: شروع این کار در یکی از دفاتر محک کلید خورده است. از این جهت محیط بیمارستان را برای اینکار انتخاب نکردیم چون فکر کردیم ممکن است برای این افراد یادآور روزهای تلخ و از دست دادن فرزندشان باشد. به همین دلیل مشاوره‌های فردی و گروه درمانی در محیطی دنج و آرام انجام ‌می‌شود تا این افراد راحت بتوانند مسائل و مشکلاتشان با هم مطرح کنند و از سوی روانشناس و مددکار اجتماعی راهنمایی و مشاوره شوند.
آسنگری در پاسخ به این سوال که آیا برای مادران و پدرانی که در شهرستان‌ها ساکن هستند و نیاز به حمایت و گروه درمانی دارند، فکری اندیشیده شده، تاکید کرد: تجربه اول خود را با مادران ساکن تهران شروع کرده‌ایم. اگر کارها به خوبی پیش برود و نتیجه خوبی بگیریم تصمیم ما این است شرایطی را به صورت آنلاین و مجازی برای آنها که در شهرهای دیگر ساکن هستند ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: نمی‌گوییم این کار بسیار عالی است اما بهتر از رها کردن خانواده‌ها پس از فوت کودکانشان است و ‌می‌شود به این طریق کمکی هرچند کوچک برای بازگشت شان به زندگی انجام داد.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/