کد خبر: 4392

مدیر کل بهزیستی فارس خبر داد:

ایجاد مرکز جامع درمان اعتیاد در استان فارس

مدیر کل بهزیستی فارس از ایجاد مرکز جامع درمان اعتیاد در استان خبر داد.

به گزارش نیکوکار، صادق کشفی نژاد، صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۲۵ ژوئن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است، گفت: امسال این روز با شعار «دانش بیشتر برای مراقبت بهتر» همراه است و برنامه‌ها طی یک هفته برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز جامع درمان اعتیاد با سبک جدید در کشور و استان وجود نداشته است، عنوان کرد: یکی از مشکلات درمان معتادان عدم وجود حمایت بعد از سم زدایی است که این سازمان با کمک تیم تخصصی درمان سیر، درمان را اجرا می‌کنند، یک مسیر انحصاری برای فرد با کمک وی و خانواده شکل می‌گیرد.

کشفی نژاد از فراخوانی نام برد که بدین منظور داده شده و گفت: به این سمت می‌رویم که در هفته دولت اولین دوره آن اجرایی می‌شود؛ این مرکز جامع درمان اعتیاد حلقه‌های گمشده را پشت سرهم ردیف کرده است.

هشدار درخصوص روند افزایش تولید، مصرف، تنوع و تکثر روان گردان‌ها

مدیر کل بهزیستی استان فارس با اشاره به اینکه بهزیستی به عنوان یکی از سازمان‌هایی که در کار اعتیاد به ویژه بخش‌های درمان، پیشگیری و بازتوانی فعال است، تاکید کرد: هرسال روند افزایشی در تولید، مصرف، تنوع و تکثر مواد روان گردان شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه مواد مخدر یکی از سودآورترین کالاهای بین المللی است، افزود: روزی اعتیاد در این کشور کاملاً مردانه بود و این آسیب هم مثل سایر آسیب‌ها، رنگ زنانه به خود گرفت و شمایل خود را عوض کرد.

کشفی نژاد با اشاره به اینکه سن مصرف پایین آمده و سن مصرف در دختربچه‌ها قابل تأمل است، یادآوری کرد: شعار توانمندسازی و آگاه سازی زنان برای آگاه سازی اجتماعی مهمترین موضوعی است که قبلاً اجرا می‌شد و بر نقش زن در اجتماع تاکید دارد و زمانی که آسیب به این سمت زنان برود باید زنگ خطر در جامعه به صدا در آید.

وی با اشاره به اینکه با موجی از تهاجم روبرو است و ایران بزرگترین تولید کننده را در همسایگی خود دارد، افزود: برای مقابله با این اتفاقات و مواد مخدر که یک روند چند بعدی است، نیاز به همکاری همگان دارد.

کشفی نژاد با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید به شکل‌های مختلف اطلاع رسانی کنند، تاکید کرد: باید آگاهی سازی کنیم و نگذاریم دیگران به این بلای بزرگ دچار شوند، امروز وضع مواد مخدر شکل دیگری دارد و به سهولت در دسترس است و حتی اطلاع رسانی برای نوع مواد مخدر به خوبی شکل نگرفته است، امروز یکی از مواد مخدرهای صنعتی باعث می‌شود بعد از یکبار مصرف، باعث اعتیاد دائمی افراد می‌شود.

ارائه ۳۰ تا صد درصد یارانه درمان اعتیاد

کشفی نژاد اظهار کرد: برای درمان زنان، جامعه هدف و بیماران نیازمند بین ۳۰ تا صد درصد یارانه ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای معتادان متجاهر ارائه خواهد شد، افزود: هربار از این افراد تست کرونا رایگان می‌گیریم که ۵۰۰ هزار تومان هزینه هر تست است، بنابر این سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای درمان معتادان متجاهر در سال گذشته در فارس هزینه شده است.

به گفته مدیرکل بهزیستی فارس، در مجموع ۶ و نیم میلیارد تومان برای معتادان متجاهر و سایر معتادان هزینه شده است.

وی گفت: کارگاه مختلفی در بحث مهارت‌های زندگی راه اندازی کردیم که بیش از ۳۰۰ مورد کارگاه برگزار شده است، مهارت‌های زندگی از مهمترین برنامه‌هایی است که در پیشگیری از اعتیاد نقش دارند، خانواده‌ها به دنبال کسب آموزش مهارت‌های زندگی نرفتند و این حساسیت باید در میان مردم ایجاد شود.

کشفی نژاد با اشاره به اینکه ۶۰ درصد افراد معتاد به مواد مخدر، از طریق دوستان به اعتیاد مبتلا می‌شوند، تاکید کرد: باید بحث‌های آموزشی و توانمندسازی خانواده در جامعه شکل گیرد.

اجرای طرح «مانا» برای دانش آموزان فارس

مدیر کل بهزیستی فارس با تاکید بر اینکه در خانواده‌ها یارگیری نشود و این وسوسه‌ها باعث می‌شود افراد از خانواده‌ها دور شوند و به دنبال اعتیاد بروند، اضافه کرد: یک طرحی با آموزش و پرورش در حال کار هستیم که «مانا» نام دارد، خروجی این طرح اینست که دانش آموزان در پیشگیری از اعتیاد مشارکت کنند.

وی تاکید کرد: در سال گذشته ۱۱۵ همایش پیشگیری از اعتیاد، ارسال ۵۰ هزار پیامک پیشگیری از اعتیاد و ۶ هزار کارگاه پیشگیری، ۹۰ نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد، ۸۵ نمایشگاه فرهنگی و ورزشی، ۵۰ مسابقه هنری، ۹۵ بیلبورد، ۹ برنامه تلویزیونی، ۲۰ برنامه رادیویی و چهار برنامه سیاستگذاری برگزار شده و این در زمینه آگاه سازی شکل گرفته است.

کشفی نژاد با اشاره به اینکه رویکرد کاهش عوامل خطر است، که دلایل زیادی دارد مورد توجه قرار نگرفته است، عنوان کرد: در عوامل محافظ و کاهش عوامل خطر مشکل داریم و در کشور ما تربیت سه گانه دارد که گونه اول بین پدر و مادر است و گونه دوم تعارض تربیت بین مدرسه و خانواده بوده، متأسفانه خانواده‌ها به شدت به دنبال معلم خوب علوم و ریاضی هستند و چه پول‌هایی هم می‌دهند ولی برای آموزش مهارت‌های زندگی هزینه نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مهدکودک‌ها جای بازی است، اگر مهدکودک آموزش نداشته باشد مشتری ندارد، افزود: ما هم تسلیم فشار جامعه شدیم، سازمان بهزیستی در تمام مناطق محروم مهدکودک دارد ولی خانواده‌ها استقبال نمی‌کنند.

کشفی نژاد با تاکید بر اینکه روی حوزه عوامل خطر و محافظت کار نشده است، تاکید کرد: رویکرد چهارم رویکرد یادگیری و اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه اشاعه فرهنگ پیشگیری را باید رسانه‌ها و سمن‌ها در دستور کار قرار دهند، یادآور شد: مرکزی برای نگهداری مخصوص کودکان را راه اندازی خواهیم کرد.

کشفی نژاد با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد بچه‌های لب خیابان، مهاجرین افغان هستند، تاکید کرد: زمانی که شرایط اقتصادی خراب شود، پدیده و آسیب‌های اجتماعی اضافه می‌شود.

 بهزیستی خط ملی اعتیاد با سرشماره «۰۹۶۲۸» برای مردم در دسترس قرار داده است که پاسخگوی مشکلات در زمینه اعتیاد است و از ۸ صبح تا ساعت ۲۰ به پاسخگو می‌پردازد.

منبع: مهر

انتهای پیام/