مؤسسه خیریه محک از روش کمک دیجیتالی از راه دور برای بیماران سرطانی رونمایی کرد.

به گزارش نیکوکار، از روش جدید کمک به کودکان محک برای نزدیکی دل‌ها رونمایی شد. این روش با «پیام همدلی محک در غم تنها نمانیم»، است.

محک روشی دیجیتال برای همدلی از راه دور را رونمایی کرد تا ضمن حمایت از کودکان مبتلا به سرطان، عزیزان خود را در روزهای سخت همراهی کنید.

محک با بیش از ۲۹ ساله سابقه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌ آنها  آموخته است که در روزهای سخت هیچ کس نباید در غم تنها بماند؛ آنجا که این مؤسسه پیش از این با استندهای خود روشی نیکوکارانه برای همدلی به جامعه معرفی کرده بود، اکنون جایگزینی این روش را مسؤولیت خود می‌داند.

در شرایطی که به دلیل ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی و اهمیت سلامت جامعه، دست‌هایمان از هم دور شده و مراسم سوگواری به مانند گذشته برگزار نمی‌شود، محک پیوند میان خانواده‌های سوگوار و دوستان ایشان را بار دیگر با «پیام همدلی» ایجاد کرده و راه‌حلی به منظور نزدیک‌تر شدن دل‌ها در نظر گرفته است.

روش شب گذشته در برنامه زنده اینستاگرام محک از آن رونمایی شد. در این برنامه، آراسب احمدیان، مدیرعامل محک، محمدابراهیم اوحدی، روانپزشک و عضو هیأت امنا و  بهناز آسنگری، مدیر واحد خدمات حمایتی و مریم محمدعلی، سرپرست بخش روانشناسی حضور داشتند و ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص اهمیت سوگ و مشکلات ناشی از سوگ ناتمام، به معرفی «پیام همدلی محک» پرداختند.

آراسب احمدیان، مدیرعامل مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک گفت: شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، بر بسیاری از عادات مردم تأثیر گذاشته که از آن جمله می‌توان به برگزاری مراسم عزاداری و ختم اشاره کرد.

وی ادامه  داد: در حال حاضر امکان‌پذیر نیست ولی آشنایان و عزیزان فرد سوگوار همچنان می‌خواهند علاقه خود را به فرد در گذشته و خانواده او از طریق ارسال تاج گل، نمادهای تسلیت و کارت ابراز کنند.

مدیرعامل محک ادامه داد: خانواده بزرگ محک در نظر داشتند تا در چنین شرایطی هم نماد همدردی محک برای عزیزانشان ارسال شود تا بگویند که همراه فرد نیکوکار هستند و کار خیری را به یاد فرد متوفی رقم زده‌اند.

وی افزود: این باعث شد تا محک به روشی برای پاسخگویی به این نیاز بیندیشد که مانند همه راهکارهایی که جهان امروز به آن رسیده است، بر پایه «تکنولوژی اطلاعات» است؛ پیام همدلی محک» بر همین اساس شکل گرفته است.

احمدیان با بیان اینکه تأمین هزینه سنگین دارو و درمان همواره جز وظایف مؤسسه خیریه محک است، گفت: همراهان همیشگی محک می‌دانند که اگر دارو هم باشد، گران است و محک موظف است تأمین هزینه داروی بیش از ۱۹ هزار کودک مبتلا به سرطان را در مرحله درمان تأمین کند.

وی متذکر شد: استفاده از «پیام همدلی محک» ضمن آنکه پنجره سوگ که نیاز هر فرد سوگواری است، به شکلی منطقی بسته شود، مسیر کمک به کودک مبتلا به سرطان و همدلی با عزیزانمان به شکل فعال باقی بماند و به ادامه یک زندگی کمک کنیم.

مدیرعامل محک گفت: محک اعتقادی راسخ به مسؤولیت اجتماعی سازمان‌ها دارد و از سوی دیگر خود نیز به عنوان سازمانی که منابع خود را از جامعه دریافت می‌کند، در قبال مردم جامعه مسؤول است. به همین دلیل در آینده‌ای نه چندان دور حرکت جمعی و سمبلیک را بر روی ظرفیت‌های این پلتفرم برای برگزاری مراسم عزاداری برای خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست دادند انجام خواهیم داد.

محمد ابراهیم اوحدی روانپزشک و عضو هیأت امنا و مدیره محک ادامه داد: تأمین هزینه دارو و درمان کودکان مبتلا به سرطان به آرامش خانواده در مسیر سخت درمان و رسیدن کودک به سلامتی همراه است و خیر سلامت کودک، در همه مراحل زندگی او به متوفی می‌رسد. بنابراین می‌توانیم با یک اقدام همدلانه، کار مهمی در زمینه سلامت کودکان مبتلا به سرطان انجام دهیم.

اوحدی در ادامه گفت: کرونا برای همه دنیا فاجعه است اما خانواده محک با همدلی خود از فضای مجازی استفاده کرده است تا اعلام کند از طریق استفاده از پیام همدلی محک، دعای خیر خانواده کودکان مبتلا به سرطان همراه متوفی است. ما در فضای مجازی همدل شما هستیم.

وی افزود: در روزهای سخت هیچ کس نباید تنها بماند.

بهناز آسنگری مدیر واحد خدمات حمایتی محک نیز در خصوص تعریف سوگ گفت: سوگ پاسخی طبیعی نسبت به فقدان است و رنجی عاطفی را به فرد سوگوار تحمیل می‌کند. هرچه فقدان بزرگ‌تر باشد، سوگ نیز عمیق‌تر خواهد بود. مهارت کنار آمدن با هر فقدانی را باید از کودکی به ما می‌آموختند. اما هرگز یاد ندادند که اگر عضوی از خانواده را از دست دادیم چه کنیم؟

مدیر واحد خدمات حمایتی محک، فعالیت تیم‌‌های مردمی و داوطلب را در هنگام پاندومی کرونا متمرکز بر رعایت اصول بهداشتی، تأمین نیازهای بیمارستانی و حل مسأله کمک معیشتی خانواده‌های آسیب‌دیده دانست و افزود: آنچه ممکن است کمتر به آن توجه شود، ضرورت مداخلات تخصصی در بدو حادثه و بازسازی روانی آسیب‌دیدگان در طی زمان است.

وی ادامه داد: در بحران به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند و به بازگشت به شرایط عادی زندگی کمک کند.

مریم محمدعلی، سرپرست بخش روانشناسی محک، گفت: فردی که عزیزی را از دست می‌دهد به لحاظ روانی ۵ مرحله انکار، خشم و عصبانیت، حسرت و چانه‌زنی، افسردگی و رسیدن به پذیرش را طی می‌کند.

وی افزود: در این روزها و با شیوع ویروس کرونا، با برگزار نکردن مراسم برای فرد فوت شده و عدم حضور در مراسم خاکسپاری، بسیاری از افراد، حس جدا شدن از فرد فوت شده را پیدا نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود فرد از واقعیت‌ها فاصله بگیرد.

وی افزود: اگر حمایت روانی- اجتماعی برای فرد سوگوار صورت نپذیرد و فرد احساس تنها و بی‌پشتوانه بودن کند، به همین دلیل ممکن است دچار حالات افسردگی شود. به دلیل سوگواری و گریه و زاری نکردن، تخلیه روانی، عاطفی و هیجانی انجام نمی‌شود و فرد دچار یک بغض در گلو مانده و دل‌شکستگی می‌شود.

محمدعلی گفت: وقتی فردی فوت می‌کند، بازماندگان او با برگزاری مراسم و دادن خرج و خیرات احساس بهتری پیدا می‌کند زیرا حس می‌کنند اثرات مثبت و ثواب این کار به روح متوفی می‌رسد، در دوران کرونا به دلیل اینکه برگزاری چنین مراسمی ممکن نیست، فرد بازمانده دچار احساس اضطراب، افسردگی و وسواس فکری می‌شود. ما نام این نوع سوگ را «سوگ ناتمام» می‌گذاریم.

وی ادامه داد: تا به امروز بیش از ۹ هزار نفر بر اثر کرونا از دنیا رفته‌اند و این یعنی، بیش از ۹ هزار خانواده دچار سوگ ناتمام شده‌اند.

محمد علی افزود: اهمیت دو مفهوم اصلی شامل روایت‌گری و بهره‌مندی از استراتژی جمعی برای گذر از سوگواری، محک با سابقه نزدیک به سه دهه خود در مواجهه با شادی‌ها و غم‌ها، شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ با بیماری سرطان، سعی کرده است تا با استفاده از رویکرد نوین و متناسب با پاندمی کرونا هم به تغییر روایت‌گری از سوگ بپردازد و هم بر حفظ استراتژی جمعی در پیشگیری و درمان سوگ در این روزگار گام بردارد.

محک امیدوار است با استفاده از «پیام همدلی محک» زمینه بهبود شرایط روحی و روانی سوگوارانی که به دلیل حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی امکان برگزاری مراسم و همدلی عزیزانشان را ندارند، فراهم کند چرا که این اقدام به تأمین هزینه دارو و درمان کودکان مبتلا به سرطان پیوند خورده است.

 

منبع: فارس

 

انتهای پیام/