مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی ظرفیت‌های پذیرش مددجویان در مراکز شبانه‌روزی و روزانه را در مناطق سفید، زرد و قرمز اعلام کرد.

به گزارش نیکوکار، «مصطفی سراج» مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی در خصوص نظارت بر پروتکل‌های تدوین شده برای بازگشایی مراکز شبانه‌روزی نگهداری از معلولان و سالمندان گفت: برای نظارت بر پروتکل‌ها از مکانیزم‌های مختلفی استفاده می‌کنیم. ما بازدیدهای مجازی از مراکز را داریم که به صورت مستمر انجام می‌شود. همچنین دفاتر بازرسی تخصصی درگیر نظارت هستند و انجمن عالی مراکز غیردولتی بازوی توانمندی در نظارت بر اجرای پروتکل‌ها در مراکز شبانه‌روزی و روزانه هستند.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها نیز یکی دیگر از ناظران بر انجام پروتکل‌ها هستند، تصریح کرد: در پروتکل‌های جدید اجازه داده شده است که خانواده‌ها در مراکز حضور پیدا کرده و با رعایت ملاحظات بهداشتی بتوانند با مددجویان ملاقات کنند.ما تلاش کردیم برای این منظور از مکانیزم‌های مختلف استفاده کنیم. در حقیقت خانواده‌ها نیز در عین حال که باید خودشان بهداشت را رعایت کنند می‌توانند در اجرای پروتکل‌ها در مراکز نظارت داشته باشند.

مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: در خصوص ملاقات‌ها نیز چنانچه پروتکل‌های بهداشتی انجام شود، در آن چارچوب می‌توانند ملاقات‌ها را انجام دهند. البته ما تاکید کرده‌ایم در دستورالعمل‌های که برای ملاقات تدوین شده، حتما باید فضای ایزوله و دیوارهای شیشه‌ای حائل بین مددجویان و خانواده‌ها ایجاد شود. با توجه به این دیوارهای شفافی که در پروتکل‌ها مشخص شده است، ملاقات از نزدیک نیست و باید همه لوازم حفاظتی مانند گان، شیلد، دستکش و ماسک مورد استفاده خانواده و مددجویان باشد، البته توصیه ما به خانواده‌ها این است که با توجه به اینکه هنوز به طور کامل بیماری کنترل نشده است و افراد دارای معلولیت و مسن از گروه‌های پرریسک نسبت به این بیماری هستند و مراکز نگهداری شبانه‌روزی از مکانهای پرخطر نسبت به این بیماری هستند، بنابراین توصیه ما به خانواده‌ها این است که تا حد امکان از ملاقات‌های حضوری خودداری کنند.

سراج تاکید کرد: تا این لحظه نیز این سخت‌گیری‌ها باعث شده است تا ما عملکرد خوبی در حفظ جان مددجویان در مراکز داشته باشیم. در مراکز شبانه‌روزی بیش از ۲۰ هزار نفر از پرسنل در این ۹۰۰ مرکز به صورت شبانه‌روزی فعالیت کردند تا بتوانند سلامت جامعه هدف بهزیستی را تامین کنند. ما ناچار به اتخاذ این تصمیمات سخت‌گیرانه در مراکز بوده‌ایم، الان هم توصیه ما این است که ورود و خروج به مراکز کمتر باشد تا بتوانیم این دوران را پشت سر بگذاریم، چراکه ما هنوز هم نگران هستیم که اگر اصول رعایت نشود، با مشکل مواجه شویم.

مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی یادآور شد: نگرانی ما بیشتر از سوی خانواده‌ها است که چنانچه رعایت نکنند، ما در مراکز با مشکل مواجه شویم. در مراکز نیز چنانچه احساس کنیم مرکز توان و پتانسیل اجرای پروتکل‌ها را ندارد هم با آن مرکز برخورد می‌شود و همچنین تلاش می کنیم تا مددجویان را به مراکز بهتر با امکانات بهتر منتقل کنیم. البته این موضوع خیلی در مراکز شایع نیست و همه مراکز به خوبی تلاش می‌کنند تا پروتکل‌ها را رعایت کنند، اما به طور نمونه در یکی از مراکز مجبور به جابجایی مددجویان شدیم، چراکه به دلیل نوع ساختمان مرکز امکان قرنطینه در زمان بیماری برای مددجویان وجود نداشت، بنابراین ما نیز چنین اقدامی را انجام دادیم، وگرنه همانطور که گفتم مراکز، سهل‌انگاری و کم‌کاری در اجرای پروتکل‌ها نداشتند.

سراج با بیان اینکه از زمانی که بیماری شروع شد پروتکل‌هایی که برای مراکز تدوین کردیم که بسیار سخت‌گیرانه بود، تصریح کرد: در حال حاضر هم به برخی از مراکزی که اجازه پذیرش جدید دادیم، چنانچه کارشناسان در بازرسی‌ها به این نتیجه برسند که این مراکز نمی‌تواند براساس پروتکل‌ها مددجوی جدید پذیرش کنند، سعی می کنیم متناسب با شرایط مراکز پذیرش‌ها را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: البته هنوز کاملا ممنوعیت‌ها برداشته نشده است و در مناطق قرمز همچنان ممنوعیت پذیرش‌ها در مراکز شبانه وجود دارد. در مراکز روزانه نیز ظرفیت‌ها را کاهش دادیم و در مراکز روزانه سالمندان ۵۰ درصد پذیرش انجام می‌شود در مناطق زرد ۲۵ درصد و در مناطق قرمز ۱۵ درصد در مراکز روزانه سالمندان پذیرش انجام می‌شود.

مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی یادآور شد: پذیرش در مراکز آموزشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی یا اختلالات ذهنی و معلولان جسمی حرکتی در مناطق سفید ۷۰ درصد، در مناطق زرد ۵۰ درصد و در مناطق قرمز ۲۰ درصد است، چراکه نگرانی ما در خصوص این مراکز نسبت به گروه سالمندان کمتر است، بنابراین ظرفیت‌ها را در مناطق مختلف بیشتر از مراکز سالمندان درنظر گرفته‌ایم.

سراج با بیان اینکه مراکز روزانه از ۱۸ خرداد بازگشایی شد، ادامه داد: در بخش مراکز روزانه که به افرادی که دچار اختلالات دهانی و بلع و تغذیه هستند اجازه داده ایم که در مناطق سفید و زرد با توجه به امکانات پذیرش داشته باشند، اما در مناطق قرمز فقط مجاز به ارائه خدمات اورژانسی هستند.

مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی درباره وضعیت بیماری در مراکز شبانه‌روزی در حال حاضر گفت: در حال حاضر وضعیت بیماری در مراکز کنترل شده است، اما با توجه به اینکه هنوز بیماری به پایان نرسیده است، هیچ تضمینی برای ما وجود ندارد و چنانچه رعایت نشود و خانواده‌ها به ما کمک نکنند، هر لحظه امکان دارد ما غافلگیر شویم و نباید به دلیل اینکه آمار فوتی‌ها در مراکز کم بوده و یا ما توانستیم بیماری را در مراکز مدیریت کنیم از بیماری غفلت کنیم و هر لحظه امکان دارد، این مشکل به سراغ ما بیاید، چراکه براساس تحقیقات علمی پرخطرترین مراکز، مراکز نگهداری شبانه‌روزی معلولان و سالمندان هستند. بنابراین علاوه بر اینکه سازمان با تمام توان و بضاعت خود به ما کمک می‌کند و بخش خصوصی نیز به ما کمک آمده، از دستگاه‌های دیگر نیز تقاضا داریم در این بخش به سازمان کمک کنند، البته وزارت بهداشت همراهی لازم را داشته، اما نیاز است در زمینه تجهیزات و وسایل کمکی و بهداشتی ما کمک کنند، تامین هزینه این موارد بسیار سنگین است و هزینه‌های زیادی به مراکز تحمیل شده است، بنابراین از لحاظ اعتباری و بودجه باید به این مراکز کمک شود تا بتوانند به نحو احسن انجام وظیفه کنند.

 

منبع: ایلنا

 

انتهای پیام/