رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: : بند الف ماده ۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مربوط به بهزیستی است که این سازمان براساس آن مکلف است با استفاده از مددکاران اجتماعی نسبت به شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی کودکان و نوجوانان موضوع این قانون و اعلام مراتب به مراجع صالح اقدام کند.

به گزارش نیکوکار، سیدحسن موسوی چلک افزود: مددکاران اجتماعی مورد نظر در بند الف ماده ۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، مشتمل بر دو گروه هستند. گروه نخست شامل مددکاران اجتماعی شاغل در بهزیستی به ویژه در بخش اورژانس اجتماعی هستند. اما برخی دستگاه های دیگر مانند سازمان زندان ها و نیروی انتظامی نیز دارای مددکار اجتماعی هستند که گروه دوم را شامل می شوند.

وی تاکید کرد: وجه غالب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، مددکاران اجتماعی هستند به آن معنا که هیچ قانونی به اندازه این لایحه به ظرفیت ها و رویکردهای مددکاری اجتماعی توجه نکرده است.

تاریخچه ای از لایحه حمایت از کودکان و نوجوان

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران یادآور شد: قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در سال ۸۱ تصویب شد و ۱۸ ماده داشت که با رفت و آمد شورای نگهبان به ۹ ماده خلاصه شد و گرچه پاسخگوی نیازهای تامین حقوق کودکان در معرض آزار نبود اما گامی پیش به جلو محسوب می شود.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در سال های ۸۴ و ۸۵ پیشگام شد تا لایحه قانونی حمایت از کودکان و نوجوانان را تدوین کند؛ در سال ۸۷ این لایحه در جلسات مسئولان شورای عالی قضائی تصویب شد و به دولت رسید. دولت در سال ۹۰ این لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

وی تصریح کرد:‌ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان از سال ۹۰ تاکنون بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود؛ تدوین این لایحه ضرورتی بود که از دستگاه قضا متوجه آن شد و تحقیقات و مطالعاتی روی آن انجام دادند. بهزیستی، اورژانس اجتماعی و انجمن های فعال در حوزه کودکان نیز اطلاعات خوبی در اختیار سیستم قضایی قرار دادند تا لایحه خوبی تدوین شود.

روز یکشنبه هجدهم خرداد ماه، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در جلسه شورای نگهبان بررسی و عدم مغایر با موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده شد.

رئیس جمهوری نیز شنبه بیست و چهارم خردادماه، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را برای اجرا به قوه قضائیه، وزارت دادگستری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور را برای اجرا ابلاغ کرد.

لایحه حمایت از اطفال و کودکان سال ۸۸ با پیشنهاد قوه قضاییه به دولت دهم کلید خورد و اکنون پس از ۱۱ سال و در سال ۹۹ پس از فراز و فرودهای بسیار به سرانجام رسید. قانونی که بسیاری از کارشناسان معتقدند می تواند خلاءهای موجود در حمایت از کودکان و نوجوانان را تا حد زیادی پرکند.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/