کد خبر: 4255

با همکاری وزارت رفاه، شهرداری تهران و سازمان نهضت سوادآموزی صورت گرفت

آموزش کودکان بازمانده از تحصیل مراکز پرتوی شهرداری

نشست نهایی تفاهم نامه ی همکاری میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص آموزش و توانمندسازی کودکان بازمانده از تحصیل تحت پوشش مراکز پرتو و مراکز مشابه در وزارت رفاه برگزار شد.

به گزارش نیکوکار، در ابتدای این نشست که به منظور بررسی نهایی تفاهم نامه‌ی آموزش کودکان کار تحت پوشش مراکز پرتو شهرداری تهران برگزار شد، میدری معاون وزیر کار ضمن ابراز خرسندی از رویکرد شهرداری تهران و نگاه زیرساختی به حوزه ی آسیب های اجتماعی، اظهار داشت: دو رویکرد کاملا متفاوت در زمینه ی کار کودک وجود دارد. ابتدا نص صریح قانون از عدم حضور کودکان در چهارراه ها و کار آنهاست که کنوانسیون های بین المللی که کشور ما نیز به آنها پیوسته است با صراحت این نکات را عنوان کرده اند. رویکرد دیگر جلوگیری از پیشروی بیشتر این کودکان در دام فقر و  درگیری آنان با انواع آسیب ها است که توجه همزمان به هر دو رویکرد، نتیجه بخش‌تر خواهد بود.

معاون وزیر کار در ادامه با اشاره به سوء استفاده از اکثر این کودکان، برخورد قانونی با این مسئله را راه حل اولیه و به موازات آن مشارکت سیستم های حمایتی را در تحت پوشش قراردادن این کودکان در زمینه ی آموزش، بیمه سلامت و یا تست های ادواری گره گشا دانست.

میدری ماهیت این نشست را پرداختن به رویکرد چگونگی آموزش این کودکان دانست و افزود: در سازمان های غیردولتی نیز این دو رویکرد وجود دارد و نگاه ها به شهرداری به عنوان متولی و مشارکت کننده مهم در این زمینه وجود دارد که از جمله ی آن میتوان به مراجعات نهاد ها و گروه های مختلف اشاره کرد که درخواست توافق با شهرداری در خصوص امکان تعبیه ی کیوسک های مشاوره در چهارراه ها برای ارائه ی مشاوره های اجتماعی و روانی و اطلاع از چگونگی زیست این کودکان در جهت کاهش آسیب ها به صورت متعدد را دارند.

میدری در پایان سخنان خود افزود: کار دیگری که ما در استان ها و همچنین تهران در حال پیگیری آن هستیم و شهرداری تهران نیز میتواند مشارکت داشته باشد، کودکان معلول جسمی بازمانده از تحصیل هستند که عمدتا به دلیل تعداد اندک مدارس اسثنایی در سطح شهر تهران، ایاب و ذهاب این کودکان برای خانواده ها دشوار است و همین امر مانع تحصیل این کودکان می گردد و شهرداری در زمینه ی طرح آموزش در خانه این کودکان می تواند یاریگر ما باشد
پس از آن دکتر جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن قدردانی ازبرگزاری این نشست اظهار امیدواری کرد این جلسه منجر به بهبود وضعیت معیشت و وضعیت کیفیت زندگی بخشی از طبقه ی محروم جامعه به ویژه کودکان کار شود و با اشاره به برخی سوء استفاده ها از کودکان که عمدتا کودکان و نوجوانان مهاجر هستند اظهارکرد: با وجود اینکه طبق قراردادهایی که شهرداری با پیمانکاران پسماند دارد، کار کودک ممنوع است، اما این کار توسط برخی پیمانکار صورت می‌گرفته است، در چند روز اخیر شهردار تهران بخشنامه ی منع کار کودکان را صادر و در این بخشنامه از شهرداران مناطق، سازمان بازرسی و دیگر بخش های شهرداری خواسته شده که نظارت کافی را در این زمینه داشته باشند. همچنین از مردم  و فعالان حقوق کودک  درخواست پیگیری این جریان و گزارش هرگونه زباله گردی کودکان را به شهرداری داده شده است و شهروندان این اطمینان را داشته باشند که شهرداری در این زمینه نفعی ندارد و در اکثر موارد سوء استفاده  صورت می گیرد.

جوادی یگانه همچنین افزود: در همین جا ما موظف به ارائه خدمات به این کودکان هستیم. خدمات متنوعی که در ۲۵ مرکز پرتو شهرداری تهران وجود دارد. در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ کودک در مراکز پرتو تحت پوشش هستند. در این مراکز علاوه بر کودکان، خانواده ی آنان نیز جذب میشوند و مشاوره های لازم برای این خانواده ها صورت می گیرد. همچنین در شهرداری تهران علاوه بر مراکز پرتو،  مدارس و مراکزی فعالیت می کنند که خیریه ها، سمن ها و فعالان حقوق کودک آنان را اداره می‌کنند و مجموعه متعددی از کارها در حال انجام است که  ما امیدواریم این بخش را به اهتمام وزارت محترم و نهضت سوادآموزی که ذیل تفاهم نامه‌ای تعریف شده است، پیش ببریم.

جوادی یگانه در پایان سخنانش با اشاره به مشکل عمده شهرداری تهران در زمینه محل سکونت کودکان زباله گرد که عمدتا در گاراژهای اطراف تهران و خارج از محدوده ی شهر تهران است، همکاری و مشارکت شهرداران، فرمانداران شهرستان‌های تهران و استانداری تهران را در شکل گیری حرکت و جریانی موثر خواستار شد.

پس از آن، دکترمحمدزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مشارکت نهادها و دستگاه‌های اجرایی در خصوص افزایش سواد در جامعه را اتفاقی مطلوب دانست و افزود: وظیفه ی ذاتی نهضت سواد آموزی ایفای نقش در باسواد کردن افراد می باشد و این سازمان از این مشارکت نهایت استفاده را خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به آخرین سرشماری سال ۹۵ در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، افزود: حدود ۲ میلیون و ۷۰۰هزار نفر بیسواد در کشور وجود دارد و از این ۲ میلیون ۷۰۰ هزار نفر نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر اتباع خارجی هستند که سالانه ۱۰ درصد از فعالیت هایمان به اتباع خارجی اختصاص دارد و هر ساله ۳۵ هزار نفر از اتباع خارجی را تحت پوشش آموزش های خود داریم که اینها اغلب بازمانده از تحصیل هستند .
محمدزاده در توضیح ساختار آموزشی نهضت اظهار کرد: برای کودکانی که بیسواد هستند در دوران سوادآموزی۴۰۰ تا ۵۵۰ ساعت آموزش را درنظر می‌گیریم که این آموزش ما معادل با پایان دوران سوم دبستان است،که اگر کودکان از این دوران قبول شوند،  وارد دوران انتقال می شوند و در آنجا نیز ۶۰۰ تا ۸۰۰ ساعت آموزش داریم که آن هم معادل با ششم دبستان می باشد.
محمدزاده درباره کودکانی که فاقد مدارک هویتی هستند افزود: درباره کودکانی که فاقد مدارک هویت هستند، براساس مصوبه شورایعالی آموزش و پرورش، ادامه تحصیل برای این کودکان تا مقطع ۱۲ وجود دارد و تنها به این افراد مدرک داده نمی‌شود و هیچ گونه منعی در ارتباط با تحصیل این کودکان وجود ندارد.
بنا براعلام روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمدزاده در پایان سخنانش این مشارکت را در راستای باسوادی تعداد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، قدم بزرگی دانست و آمادگی همه جانبه ی این سازمان را جهت همکاری اعلام کرد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/