رییس جمعیت هلال‌احمر از آمادگی خدمات‌رسانی بیمارستان‌های صحرایی این جمعیت برای شرایط اضطراری عمومی و پیچیده (بحرانی) انواع حوادث و سوانح احتمالی خبر داد.

به گزارش نیکوکار، کریم همتی روز سه شنبه در پاسخ به این سوال که هلال احمر چه برنامه های برای اثربخشی ارائه خدمات درمان اضطراری در حوادث و سوانح دارد، این مطلب را عنوان کرد و گفت: محک خوردن آمادگی خدمات رسانی بیمارستان های صحرایی این جمعیت برای شرایط بحرانی انواع حوادث و سوانح احتمالی در مانورها و تمرین های عملیاتی آینده نزدیک این جمعیت انجام می شود و هدف از آن سنجش میزان آمادگی خدمات رسانی بیمارستان های صحرایی، بیمارستان های سیار استقرار سریع و واحدهای مراقب های پایه های بهداشتی هلال احمر است که بتوانیم در حداقل زمان ممکن و در ساعت های اولیه پس از حادثه آنها را به منطقه آسیب دیده انتقال و مصدومان و مجروحان را از نظر تریاژ (الویت بندی اولیه) تحت‌ حمایت های پایه و پیشرفته حیاتی قرار دهیم تا مداخله ای موثر در کاهش میزان مرگ و میر حوادث و سوانح انجام گیرد.

وی ادامه داد: در اجرا و برگزاری این محک عملیاتی با شناسایی نقاط ضعف و قوت این واحدهای سیار درمانی انعطاف پذیر که قابلیت ارائه خدمات جراحی، درمانگاهی و بهداشتی را به صورت بالقوه برای افراد متاثر از حوادث و سوانح را دارا هستند امکانات مورد نیاز را به آنها تزریق خواهیم کرد.

رییس جمعیت هلال احمر توضیح داد: واحدهای بهداشت و درمان اضطراری این جمعیت بر مبنای استانداردهای واحدهای پاسخ‌ اضطراری (ERU) فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در کشور ایجاد شده‌اند و این آمادگی وجود دارد که ما در هنگام وقوع حوادث و سوانح طبیعی قبل از اینکه وزارت بهداشت به عنوان متوالی درمان وارد صحنه شود و اقدامات اولیه را در صحنه حوادث برای حمایت از زندگی و سلامت مصدومان احتمالی را انجام دهیم.

همتی افزود: در سال ۲۰۱۷ تیم فوریت‌های پزشکی (EMTI) جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عضویت جمعیت‌های ملی دارای واحدهای پاسخ اضطراری فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر (ERU) پیوست که در بین کشورهای هلالی نخستین کشور بود و بقیه کشورهای عضو واحدهای پاسخ اضطراری فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر (ERU) صلیبی و اروپایی هستند.

وی اظهار داشت: هلال احمر بر اساس وظایف تعیین شده و در راستای تحقق اهداف بشردوستانه مندرج در اساسنامه خود به عنوان ارگان محوری پاسخگویی به حوادث و سوانح در کشور نسبت به سازماندهی تیم های عملیاتی به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در شرایط اضطراری اقدامات شایسته ای و جامعی را انجام داده و دوستان ما با توجه به تغییر مدیریتی که در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر انجام شد این آمادگی را در حد ایده آلی دارند و بیمارستان های صحرایی و تجهیزات مورد نیاز برپایی این بیمارستان ها را در جمعیت هلال احمر داریم.

رییس جمعیت هلال‌احمر گفت: با توجه به اعتباری که اخیرا” به جمعیت هلال احمر تخصیص داده شده بخشی از آن تجهیزات ما همین تجهیزات (ERU) است که ما بتوانیم در صحنه حوادث وارد عمل بشویم.

معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر با راه اندازی واحدهای درمانی سیار (M.H.C.U) و بیمارستان مرجع (R.H) در کنار تیم های بهداشت و درمان اضطراری و واحدهای خدمات بهداشتی و درمانی پایه (B.H.C.U) از نظر حجم، تنوع و اهمیت نوع ارائه خدمات به آسیب دیدگان حوادث طبیعی و غیر طبیعی از مهمترین بخش ستادی و اجرایی جمعیت در راستای وظایف و مأموریت های امداد و نجات جمعیت هلال احمر قلمداد می شود.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر در حال حاضر در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می کند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تاسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، اکنون دارای ۱۴ مرکز درمانی فعال در ۱۴ کشور دنیا است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/