مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران شرایط واگذاری غرفه‌های بازارچه‌های خوداشتغالی به زنان سرپرست خانوار را اعلام کرد.

به گزارش نیکوکار، زهرا بهروزآذر، مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران درباره شرایط واگذاری غرفه‌های بازارچه‌های خوداشتغالی به زنان سرپرست خانوار اظهارداشت: طبق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی  مصوب مجلس شورای اسلامی، فراهم کردن بازارهای محلی جهت عرضه محصولات تولید شده توسط صاحبان کسب و کارهای خانگی از وظایف شهرداری‌ها است.

وی ادامه داد: اداره کل امور بانوان بر اساس ماموریتش مبنی بر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، تلاش می کند در راستای خودکفایی اقتصادی و بهبود معیشت ایشان، فضاهایی را جهت فروش محصولات در اختیار زنان سرپرست خانوار کارآفرین و دارای کسب و کار خرد و خانگی قرار دهد، که از جمله این فضاها می توان به بازارچه های خوداشتغالی بانوان و نمایشگاه زنان و تولید ملی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بازارچه‌ها از نظر مدت زمان فعالیت، به دو دسته دائم و موقت تقسیم می‌شوند، گفت: بازارچه‌های دائم به صورت سالانه و بازارچه‌های موقت شامل بازارچه های مناسبتی، فصلی و روز بازارها، در طول سال و برای دوره‌های چند روزه تا چند هفته‌ای به متقاضاین واجد شرایط واگذار می شوند.

بهروزآذر در خصوص مراحل واگذاری غرفه ها به متقاضیان گفت: اداره کل بانوان پس از شناسایی زنان سرپرست خانوار، اقدام به بررسی وضعیت ایشان از طریق سازوکارهای مشخص می‌کند و در صورت احراز شرایط و تشکیل پرونده توانمندسازی، غرفه به مدت حداقل شش ماه و حداکثر یک سال در اختیار آنها قرار گرفته تا امکان ارائه محصولات در بازارچه ها برای زنان سرپرست خانوار صاحب مشاغل خانگی فراهم شود.

وی در خصوص علت محدودیت زمانی و چرخشی بودن استفاده از غرفه ها گفت: از آنجا تعداد غرفه.ها بسیار کمتر از تعداد متقاضیان واجد شرایط است، جهت رعایت عدالت و فراهم کردن امکان استفاده همه افراد، ناچاریم برای استفاده از غرفه ها محدودیت زمانی قائل شویم. از سوی دیگر این امر باعث می‌شود که بانوان متقاضی به این فرصت به عنوان امکانی موقت برای پیشرفت نگاه کنند و از آن حداکثر استفاده را ببرند.

بهروزآذر در پایان افزود: در حال حاضر ۶ بازارچه دائم در مناطق ۴ و ۵ و ۲۲ با ۱۳۶ غرفه و ۱۴۵ نفر شاغل در حال فعالیت هستند که بر اساس زمانبندی جایگزینی غرفه داران(پایان شش ماهه اول و دوم هر سال)، تعدادی از آنها باید طی اسفند سال گذشته جایگزین می‌شدند اما به علت شیوع کرونا این امر به تعویق افتاد.

وی گفت: این در حالی است که تعداد افراد متقاضی بازارچه‌های خوداشتغالی که در لیست انتظار جهت دریافت غرفه هستند و تاکنون موفق به دریافت آن نشده اند، بالااست. لذا امیدواریم که در راستای رعایت عدالت در دسترسی به امکانات و با همکاری و درک متقابل بانوان، بتوانیم اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/