رئیس سازمان بهزیستی کشور از تفاهم‌ با بنیاد مسکن و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به منظور ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی برای مددجویان این سازمان خبر داد.

به گزارش نیکوکار،‌ آیین امضای تفاهم‌نامه مشارکت ساخت مسکن برای افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی کشور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) امضا شد.

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم امضای این تفاهم نامه که سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) و علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حضور داشتند، گفت: از ابتدای تأسیس سازمان بهزیستی تا کنون ۱۲۳ هزار واحد مسکونی برای واگذاری به مددجویان تحت پوشش این سازمان احداث شده است که تاکنون از این تعداد، ۸۷ هزار واحد در دولت کنونی واگذار شده است.

وی افزود: بر این اساس سعی شده است که در سالهای ۹۸ و ۹۹ شتاب بیشتری به این کار داده شود، به گونه‌ای که در ۱۶ ماه اخیر، ۲۱ هزار واحد مسکونی برای واگذاری به مدد جویان این سازمان احداث شده است.

قبادی دانا با اشاره به اینکه احداث واحدهای مسکونی با کمک نهادها و سازمانهایی همچون؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، انجمن خیرین و غیره صورت گرفته است، تصریح کرد: سعی شده برای مناطق صعب العبور و مرزی از قرارگاه نیروی زمینی سپاه و ستاد محرومیت زدایی سپاه نیز کمک‌های ویژه گرفته شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، اضافه کرد: برای ساخت مسکن مددجویان در محدوده شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و مناطق روستایی با توجه به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این مناطق فعالیت دارد مشکلات کمتریی وجود دارد اما برای مسکن مددجویان در حوزه‌های شهری به دلیل عدم امکان تسهیلات بانکی برای آنها مشکلاتی وجود دارد که سازمان برنامه و بودجه قول مساعد در این زمینه داده است.

وی خاطر نشان کرد : تاکنون ۱۴ هزار خانواده دارای دو معلول و بیشتر شناسایی شده‌ که برای ساخت مسکن این تعداد خانوار تسهیل‌گری صورت گرفته است به طوریکه از سال ۹۴ برای ۸ هزار و ۸۰۰ خانواده دارای دو معلول خانه احداث شده است که قرار است با تفاهم خوبی که بین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس بنیاد مستضعفان در روزهای گذشته صورت گرفته است عملیات احداث واحدهای مسکونی برای سایر خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر نیز تا پایان سالجاری انجام شود.

قبادی دانا به تفاهم نامه بین این سه نهاد برای ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی برای مددجویان اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است فاز یک عملیات احداث و واگذاری هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی با مساحت ۵۰ تا ۶۰ متر برای خانواده‌های دارای معلولیت شدید و خیلی شدیدی که دهک درآمدی آنها یک، دو و سه آغاز شود.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، صفر تا صد کار طراحی، ساخت و صدور پروانه ساخت این تعداد واحد مسکونی توسط سه نهاد بهزیستی، بنیاد مسکن و قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تأمین زمین توسط خود مددجو صورت خواهد گرفت، گفت : طبق برآورد انجام شده هزینه ساخت هر متر مربع ساخت مسکن یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که ۷۵ درصد توسط بهزیستی و ۲۵ درصد توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء تامین می‌شود، همچنین اگر خانواده معلولی زمین نداشته باشد توسط بنیاد مسکن تامین می‌شود.

قبادی دانا با ابراز امیدواری از واگذاری این تعداد واحدهای مسکونی تا پایان سالجاری افزود: قرار است اخذ معافیت انشعاب آب و برق و عوارض صدور پروانه ساختمانی هم با همکاری نزدیک سازمان بهزیستی با بنیاد مسکن صورت بگیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: طراحی و تهیه نقشه‌های فازهای یک و دو و همچنین مناسب سازی بر عهده قرارگاه خاتم‌الانبیاء خواهد بود.

به گفته وی، سال گذشته نیز تفاهم‌نامه ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی امضا شد که ۱۳ هزار واحد آن در حال احداث است و ۷ هزار واحد هم تحویل مددجویان این سازمان داده شده است.

قبادی دانا درباره تأمین اعتبار احداث هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای خانوارهای دارای معلولیت شدید و خیلی شدید، ادامه داد” بودجه این پروژه ۱۰۰ میلیارد تومان است که توسط سازمان برنامه و بودجه و ستاد هدفمندی یارانه‌ها تأمین شده است.

رسیدگی به وضعیت محرومین از ماموریتهای قرارگاه خاتم‌الانبیاء است

سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه این قرارگاه در کنار اجرای ابر پروژه‌ها در سطح کشور، مأموریت رسیدگی به وضعیت محرومین را نیز تعریف کرده است، گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حاشیه فعالیت‌های خود در راستای محرومیت زدایی، شناسایی روستاهای کمتر برخوردار و رفع مشکلات مردم نیز گام‌هایی بر می‌دارد.

وی افزود: در این راستا، طرح‌هایی عمرانی مثل؛ احداث پل، مدرسه، خانه بهداشت و غیره از سوی این قرارگاه صورت می‌گیرد.

محمد تصریح کرد: علاوه بر این طرح‌ها، بسته‌های حمایتی و معیشتی، فرهنگی و بهداشت نیز داریم. همچنین بحث اشتغال‌زایی و کشاورزی نیز در مأموریت کاری این قرارگاه قرار دارد.

اختصاص ۵۰ میلیارد تومان از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به این پروژه

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در ادامه این مراسم گفت: قصد ما امروز شروع مشارکت سه نهاد است که این هم افزایی نهادها و دستگاه‌ها برای امر خیر که منافع آن به طور مستقیم به مردم می‌رسد را به فال نیک می گیریم.

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه علاوه بر تفاهم نامه سال گذشته این نهاد با سازمان بهزیستی است افزود: قرار است ۵۰ میلیارد تومان از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به این طرح اختصاص یابد.

تابش ادامه داد: شاید از این تعداد واحد مسکونی (هزارو ۵۰۰)، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ خانوار از زمین رایگان در روستاها استفاده کنند. علاوه بر این اگر امکان دریافت تسهیلات وام داشته باشند به این منابع افزوده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت نیاز، این بنیاد آماده پرداخت رقم‌های بلاعوض خواهد بود تا در مدت کوتاه این طرح عملیاتی شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

ارسال نظر