بسیاری از کسب و کارها در حال ترسیم یک نقشه برای توسعه کسب و کار خود هستند. یکی از این چشم اندازها ورود مشاغل به دنیای کسب و کار دیجیتال است. مهمترین و بهترین فضای دیجیتالی وب است و در حال حاضر مشاغل زیادی با طراحی و ایجاد سایت شغل خود را گسترش داده اند.

به گزارش نیکوکار،‌ بسیاری از کسب و کارها در حال ترسیم یک نقشه برای توسعه کسب و کار خود هستند. یکی از این چشم اندازها ورود مشاغل به دنیای کسب و کار دیجیتال است. مهمترین و بهترین فضای دیجیتالی وب است و در حال حاضر مشاغل زیادی با طراحی و ایجاد سایت شغل خود را گسترش داده اند.

اما مدیرانی هستند که به دلیل عدم شناخت و اطلاعات کافی در این زمینه ترس از ورود به این فضا دارند. در این مطلب می خواهیم به بررسی و شناخت زیرساخت های اصلی وب بپردازیم و ببینیم برای ایجاد، طراحی و ساخت یک وبسایت چه اقداماتی لازم است. ثبت دامنه، خرید هاست یا سرور و طراحی سایت با سیستم های مدیریت محتوا راحت ترین راه برای ورود به فضای کسب و کار دیجیتال است. با ما همراه باشید.

دامنه چیست؟

ثبت دامنه (Domain) به عنوان اولین گام برای ایجاد یک سایت است. دامنه، آدرس شما در فضای اینترنت است و از دو بخش نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل شده است. نام دامنه هرقدر شفاف، واضح، کوتاه و قابل فهم تر باشد کاربر راحت تر می تواند شما را پیدا کند و شما بیشتر در خاطر آنها خواهید ماند. پسوند دامنه هم مهم است. انواع پسوندها وجود دارد و شما باتوجه به کسب و کار خود باید یکی از این پسوندها را انتخاب کنید.

برای ثبت دامنه علاوه بر اهمیت نام و پسوند دامنه شما می توانید پارک دامنه و زیر دامنه هم داشته باشید. پارک دامنه به این معنی است که شما یک نام دامنه دارید با پسوندهای مختلف که همه به یک آدرس سایت ارجاع می شوند. با زیر دامنه هم می توان یک سایت با محتوای مرتبط یا غیر مرتبط با دامنه اصلی ایجاد کرد. نام زیر دامنه قبل از نام دامنه اصلی اضافه می شود.

برای خرید دامنه وبسایت های زیادی وجود دارد اما تجربه ثابت کرده به سراغ وبسایت هایی بروید که اعتبار دارند و از امکان پشتیبانی برخوردارند.

هاست چیست؟

هاست (Host) فضایی است که شما در اختیار می گیرید تا داده های سایت خود را در آن بارگذاری کنید و این داده ها در سراسر وب به کاربران نمایش داده می شود. هاست روی سرور قرار دارد و معمولا یک سرور به چند بخش تقسیم بندی می شود و می تواند از چندین سایت روی خود میزبانی کند. هاست یا فضای میزبان باید با دامنه شما ست شود تا کاربران از این طریق بتوانند به سایت شما دسترسی داشته باشند.

خرید فضای میزبان از طریق وبسایت های مختلفی که این کار را انجام می دهند صورت می گیرد. انواع مختلف هاست وجود دارد و شما باید بررسی کنید کدام یک از این سرویس ها مورد نیاز شما است. هاست لینوکس، هاست ویندوز، هاست وردپرس، هاست کلود و … تنها بخشی از این سرویس ها هستند. در کنار مواردی که گفته شد هنگام خرید هاست باید مواردی نظیر سرعت آپتایم، قیمت، امنیت، پشتیبان گیری و سروری که روی آن قرار گرفته را هم مدنظر قرار داد.

سرور چیست؟

سرور کامپیوتر قدرتمندی است و باتوجه به سخت افزار و نرم افزارهای به کار رفته روی آن می توانند چندین سایت را روی خود پشتیبانی کنند. شاید سوال پیش بیاید که تفاوت هاست و سرور چیست؟ و یا چه زمانی باید از سرور استفاده کنیم و چه زمانی هاست بخریم؟ اگر در ابتدای راه هستید و سایت شما بازدیدکننده بالایی ندارد خرید هاست برای شما مناسب است، چون میزان بودجه شما ممکن است محدود باشد. اما اگر بازدید کننده سایت شما بالاتر برود می توانید از انواع سرورها استفاده کنید. گفتیم که یک سرور از چند هاست تشکیل شده، پس فضای هاست و امکانات آن محدود است. در حالی که در سرور تمام امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به شما تعلق دارد و می توانید از آن به صورت اختصاصی استفاده کنید.

انواع سرورها مانند هاست وجود دارد. سرور اختصاصی، سرور مجازی دو دسته اصلی هستند و سیستم عامل های روی سرورها دقیقا مانند هاست است. اگر به دنبال طراحی سایت با PHP یا با سیستم های مدیریت محتوا هستید می توانید از سرورهای لینوکس استفاده کنید و اگر در طراحی سایت از ASP استفاده می کنید بهترین انتخاب شما سرور ویندوز است. البته تمام موارد گفته شده در مورد هاست هم صدق می کند.

CMS چیست؟

CMS (Content Management System) یا سیستم های مدیریت محتوا در واقع ابزاری برای مدیریت محتوا در وب هستند. این سیستم ها روز به روز در حال گسترش اند و هر روز به امکانات و قدرت آنها افزوده می شود. از مهمترین و محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا می توان به وردپرس، جوملا، دروپال، و … اشاره کرد.

سیستم های مدیریت محتوا همانطور که گفتیم در ابتدا برای مدیریت محتوای وب به وجود آمدند اما با گذشت زمان این سیستم ها یکی از ابزارهای مهم برای طراحی سایت به شمار می روند و بسیاری افراد از این سیستم ها استفاده می کنند. توسعه دهندگان زیادی در دنیا هستند که روزانه با طراحی پلاگین ها به قدرت این ابزارها اضافه می کنند.

مهمترین ویژگی های یک سیستم مدیریت محتوای خوب را می توان چنین برشمرد. تولید انتشار، بهینه سازی و مدیریت محتوا، کنترل، بازنگری، بازیابی و ایندکس کردن تنها بخشی از ویژگی های سیستم های مدیریت محتوا است. بسیاری از این سیستم های مدیریت محتوا معمولا با زبان برنامه نویسی PHP طراحی شده است و به همین خاطر از امنیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر