معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی تاکید کرد: کمک‌‌ هزینه‌ مراکز شبانه‌روزی نگهداری از معلولان به روز پرداخت می‌شود.

به گزارش نیکو کار،محمد نفریه  معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ، در پاسخ به درخواست ثبت شده در سامانه فارس من  تحت عنوان «عدم  پرداخت کمک‌ هزینه‌های مرکز توانبخشی به نرخ سال ۹۸»، گفت: کمک‌‌ هزینه‌های مراکز شبانه‌روزی به روز پرداخت می‌شود، مراکز روزانه نیز با یک ماه تاخیر کمک‌ هزینه‌هایشان را دریافت می‌کنند، اما این کمک هزینه‌ها به صورت مرتب از ابتدای سال پرداخت شده و هیچ مرکزی نمی‌تواند ادعا کند که یارانه‌اش را دریافت نکرده است و یا بیش از یک ماه از آخرین پرداخت کمک هزینه‌اش گذشته است.

وی ادامه داد: تنها به دلیل اختلالاتی که در ذی‌حساب استان‌های شمال شرق کشور بوجود آمده این پرداخت‌ها به تعویق افتاده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با بیان اینکه از افزایش یارانه‌ها کمتر از یکسال گذشته و این افزایش پرداخت‌ها به صورت هر ساله ادامه دارد، اظهار داشت: بر طبق توافقاتی که با انجمن عالی مراکز توانبخشی و وزارت رفاه  برای افزایش کمک هزینه‌های صورت گرفت، درخواست این انجمن از طرف وزارت رفاه به هیات وزیران گزارش داده شده و از طریق کمیسیون دولت الکترونیک در حوزه اجتماعی مطرح و مصوب شده است. هفته گذشته این درخواست در هیات وزیران تصویب شده اما هنوز به مرحله ابلاغ نرسیده است.

نفریه با اشاره به اینکه در برج ۹ و ۱۰ سال گذشته یارانه‌های این مراکز افزایش یافته است، ابراز داشت: تا وقتی بودجه مورد نظر تنظیم شود کمی زمان خواهد برد.

وی پاسخ به این سوال که آیا به دلیل افزایش هزینه‌های این مراکز با توجه به رشد قیمت‌ها در سال ۹۸  آیا مابه‌التفاوتی برای پرداخت این کمک هزینه‌ها در نظر گرفته شده است نیز توضیح داد: خیر. مابه‌التفاوتی اختصاص نمی‌یابد و ما تنها افزایش سالانه یارانه‌ها را در نظر داریم، چون این افزایش نیازمند پیش‌بینی در بودجه است، به صورت سالانه اتفاق می‌ افتد. در مصوبه دولت هم پرداخت مابه‌التفاوت هم دیده نشده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۳۰۰ مرکز نگهداری توان‌خواهان به صورت روزانه، ۸۰۰ مرکز نگهداری به صورت شبانه‌روزی و ۵۰۰ مرکز هم به شکل ویزیت در منزل و مراقبت‌های خانگی فعال هستند.

وی سیاست سازمان بهزیستی را بر نگهداری و مراقبت از معلولین در بستر خانواده و جامعه عنوان کرد و گفت: کمتر از ۷ درصد معلولین در این مراکز نگهداری می‌شوند که در این میان تنها ۴-۳ درصد در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

نفریه ادامه داد: فعالیت‌های سازمان بهزیستی برای نگهداری از معلولان براساس اولویت خانواده‌محوری، جامعه محوری، نگهداری در مراکز روزانه و درنهایت نگهداری در مراکز شبانه تعریف شده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یادآور شد: نگهداری در مراکز شبانه روزی عمدتا برای معلولینی که خانواده ندارند و یا خانواده‌هایشان آنقدر مستاصل هستند که امکان نگهداری از فرزندان معلولشان را ندارند پیش‌بینی شده است.

وی افزود: متاسفانه هنوز هم بسیاری از معلولینی که باید از سوی خانواده‌ها نگهداری شوند در این مراکز تحت مراقبت هستند و با وجود این شرایط باز هم یارانه دریافت می‌کنند، در حالی که به این افراد یارانه تعلق نمی‌گیرد.

نفریه خاطرنشان کرد: بیشتر هزینه‌های نگهداری از معلولین مربوط به مستمری‌ها، هزینه‌های معیشتی و حق مراقبت در منزل و مراکز روزانه است.

وی ادامه داد: نگهداری در مراکز شبانه‌روزی هزینه‌بر است و تقریبا چیزی حدود ۷۰۰ هزار تومان برای سازمان بهزیستی به صورت ماهانه هزینه‌ ایجاد می‌کند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی ترجیح می‌دهد پولی که قرار است برای معلولان هزینه شود در بستر خانواده ها هزینه کند نه این مراکز چرا‌که حتی اگر بهترین خدمات را هم ارائه کننده نمی‌توانند از لحاظ روحی و روانی به معلولان کمک کنند.

منبع:فارس

انتهای پیام/