کد خبر: 328

نمایشگاه زنان و تولید ملی

به وقت خوداشتغالی و توانمندسازی زنان

امسال در نمایشگاه زنان و تولید ملی دو موسسه مردمی و غیردولتی آتنا و پیام امید هم حضور دارند. این دو موسسه روی توانمندسازی زنان و خوداشتغالی آنها فعالیت دارند و از زنان آسیب دیده و سرپرست خانوار حمایت می کنند.

به گزارش نیکوکار، نمایشگاه زنان و تولید ملی از آن دست نمایشگاه هایی است که حتی اگر در مقیاس کوچک و با کم و کاستی های زیاد برگزار شود اما هم می تواند نقطه شروعی برای خیلی از زنانی باشد که به کار و دست های توانمندشان ایمان آورده و از سوی مردم حمایت می شوند و از سوی دیگر دریچه ای تازه برای زنان و دختران کارآفرین، مستقل و سرپرست خانواده است تا با قوا و انرژی بیشتری در این نمایشگاه ها حضور پیدا کنند.

در این نمایشگاه همه مدل کسب و کار خرد و درشت را می توان دید. به قول معروف در غرفه ها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد وجود دارد و اگر چرخی لابه لای غرفه ها بزنید، دست خالی به خانه برنمی‌ گردید.

فروشندگان از پوشاک گرفته تا دست سازه هایشان را برای نمایش به اینجا آورده اند. از جمله زیورآلات، صابون های گیاهی دست ساز، کیف های دست دوز و چاپ روی پارچه. فروشنده ها اغلب با حوصله و برخورد خوش بازدیدکنندگان را راهنمایی می کنند. بیشتر غرفه های نمایشگاه به عرضه کالاهای مصرفی خانواده ها به ویژه زنان و کودکان اختصاص دارد اما از آنجایی که این نمایشگاه با حال و هوای عاشورایی هم گره خورده، در اغلب غرفه های سالن تهران این نمایشگاه، کالاهای مربوط به محرم نیز برای عرضه و فروش دیده می شود.

از اینها بگذریم امروز برای تهیه گزارش از دو موسسه مردمی و غیردولتی آمده ایم که در این نمایشگاه غرفه دارند و محصولات جامعه هدفشان را که اغلب خانم های آسیب دیده و سرپرست خانواده است، به فروش می رسانند. موسسه غیردولتی ارتقای کیفیت زندگی زنان (آتنا) و موسسه غیردولتی پیام امید. این گزارش معرفی مختصری از فعالیت این دوغرفه مردم نهاد در نمایشگاه زنان و تولید ملی است.

حمایت از زنان آسیب دیده

غرفه موسسه آتنا در سالن تهرانِ نمایشگاه زنان و تولید ملی واقع در بوستان گفتگو قرار دارد. فاطمه اشعری مسئول روابط عمومی این موسسه خیریه می گوید: در این غرفه محصولات زنان تحت حمایت آتنا (زنان خشونت دیده و آسیب دیده) را برای نمایش و فروش آورده ایم. از جمله کیف های نمدی، مانتو، کیسه های پارچه ای، روسری، شال و ساق دست.

وی ادامه می دهد: این کالاها ماحصل آموزش های رایگانی است که این خانم ها در موسسه آتنا دوره دیده اند و پول ناشی از فروش محصولات به صورت مستقیم به دست خودشان می رسد. از طرفی خانم هایی را داریم که به دلیل مسافت راه اگر نتوانند برای ساخت این کالاها به موسسه بیایند، پس از آموزش، مواد اولیه را به آنها می دهیم تا در خانه هایشان دست به کار شوند.

به گفته اشعری کار این موسسه حمایت از زنانی است که در شهر تهران دچار خشونت و آسیب شده و تمام تلاش این تیم ایجاد صلح و آرام کردن شرایط در خانه است اما در صورتی که تلاش های آنها نتیجه ندهد، خانم خشونت دیده به خانه امن آتنا منتقل شده و کارهای مددکاری و روانشناسی برای بهبود شرایط وی انجام می شود. «اغلب همسران این خانم ها معتاد بوده یا از بیماری روحی و روانی رنج می برند و به شدت آسیب دیده هستند. به همین دلیل وقتی در خانه امن آتنا شرایط روحی شان مناسب شد، از ساعت ۸ تا ۵ عصر در جهت توانمندسازی به موسسه آتنا آمده و در کارگاه خیاطی یا آشپزی مشغول به کار می شوند تا از این راه مستقل و توانمند شوند».

آموزش این خانم ها به صورت رایگان انجام شده و از طرفی موسسه در فروش تولیدان این خانم ها نیز آنها را حمایت می کند.

به همین دلیل غرفه آتنا که مناسب نزدیکی با موضوع زنان و تولید ملی دارد در این نمایشگاه دایر شده تا بازدیدکنندگان با خرید محصولات این خانم از آنها حمایت کنند.

آموزش، اشتغال، توانمندسازی

پیام امید اما یکی دیگر از موسسه های مردمی است که در این نمایشگاه غرفه دارد. خانم جوان فروشنده ای در حال توضیح کالاها به مشتریان و معرفی موسسه است. وی خودش یکی از مددجویان این موسسه است که امروز به عنوان فروشنده به اینجا آمده تا بخشی از کارهای خانم هایی مثل خودش را که مشکلات بسیاری دارند، به فروش برساند و در این کار خیر شریک شود.

علی کیانفرید عضو هیات امنای موسسه خیریه پیام امید هم می گوید: جامعه هدف این موسسه زنان سرپرست خانواده است. البته زنانی را می توانیم تحت پوشش قرار دهیم که یک فرد آموزش پذیر مثل دارا بودن فرزند دانش آموز را در خانه داشته باشد و بیشتر روی آموزش، اشتغال و توانمندسازی این زنان تاکید داریم.

وی ادامه می دهد: در مرحله اول تیم تحقیقات ما از این خانواده ها به صورت میدانی تحقیق کرده و پس از بازنگری، در حوزه های آموزش، درمان، مسکن و آذوقه خانواده های هدفمان را حمایت می کنیم.

در این موسسه خانواده از نظر اشتغال، فن و مهارت آموزش دیده، بعد از یک مدت مستقل شده و می تواند از پوشش موسسه خارج شود.

کارهای دستی و آشپزی از جمله مهارت هایی هستند که این خانم ها می توانند به صورت رایگان دوره دیده و نیاز به دانش هم ندارد. کیان فرید می گوید: در این میان اگر خانم ها به سوادآموزی هم علاقه نشان بدهند، در این بخش هم از آنها حمایت خواهیم کرد.

موسسه پیام امید در همین راستا و در جهت حمایت از خانواده ها در تلاش است تا در قالب شرکت در بازارچه ها و نمایشگاه ها، محصولات دستی خانم های تحت پوشش این موسسه را نیز به فروش برساند. «سعی کرده ایم روی صنایع دستی تمرکز کنیم. چاپ روی پارچه، زیورآلات و قیمت هایمان نیز عرف بازار است اما کیفیت کارها بالا است و مشتریان با خرید هر یک از محصولات به طور حتم راضی خواهند بود».

به گفته کیان فرید، این نمایشگاه دو بخش دارد. در یک بخش یکسری کارآفرینانی حضور دارند که با استخدام زنان سرپرست خانواده اقدام به تولید محصولاتشان کرده و در حال حاضر تحت عنوان برندی خاص در نمایشگاه حضور دارند. بخش دیگر هم خانم هایی هستند که به صورت مستقل در حال فروش محصولاتشان هستند.

نمایشگاه زنان و تولید ملی فرصتی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و تولیدکنندگان داخلی است و تا روز ۱۱ شهریورماه این نمایشگاه واقع در بوستان گفت و گو ادامه دارد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/