بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام با عمل به وعده‌هایش در سال رونق تولید ملی، ۱۲۰ هزار شغل اجتماع‌محور را در مناطق محروم کشور ایجاد کرده است.

به گزارش نیکوکار،  مدیرعامل بنیاد برکت با اعلام این خبر و با اشاره به تحقق وعده‌های این بنیاد برای اشتغال‌زایی در سال ۱۳۹۸ گفت: با راه‌اندازی ۴۰ هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور در مناطق محروم روستایی و کمتر توسعه یافته کشور، ۱۲۰ هزار فرصت شغلی در این مناطق ایجاد شده است.

امیرحسین مدنی ادامه داد: ۳۱ استان، ۱۹۱ شهرستان و ۶ هزار و ۱۰۳ روستا در سال ۹۸ تحت پوشش فعالیت‌ها و اقدامات بنیاد برکت در حوزه اشتغال‌زایی قرار داشتند.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به حضور و فعالیت تسهیل‌گران این بنیاد در مناطق محروم اظهار داشت: ۴۰ هزار طرح اشتغال‌زایی ایجاد شده در سال ۹۸، حاصل تلاش‌های شبانه‌روزی و جهادی ۴۲۸ مجری و تسهیل‌گر در مناطق محروم و کمتر برخوردار است.

مدنی تصریح کرد: بنیاد برکت در ابتدای سال ۹۸، راه‌اندازی ۱۳ هزار طرح اشتغال‌زایی و ایجاد ۳۹ هزار شغل را پیش‌بینی کرده بود که این رقم به ۴۰ هزار طرح و ۱۲۰ هزار شغل افزایش یافت.

به گفته مدیرعامل بنیاد برکت، برای را‌ه‌اندازی ۱۲۰ هزار شغل مذکور در سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

مدنی خاطرنشان کرد: این تعداد فرصت شغلی در رسته‌هایی همچون پرورش دام سبک و سنگین، مشاغل فنی و خدماتی، صنایع دستی، پرورش زنبور عسل، تولید فرش دستبافت، پرورش مرغ و بلدرچین و … ایجاد شده است.

وی افزود: بنیاد برکت در سال ۱۳۹۷ نیز ۱۰ هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور را راه‌اندازی کرده که ایجاد ۳۰ هزار شغل را به دنبال داشته است.

مدیرعامل بنیاد برکت با تاکید بر تمرکز فعالیت‌های این بنیاد بر مبحث اشتغال‌زایی بیان کرد: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های ابلاغی از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) مبنی بر توانمندسازی مناطق محروم از طریق فراهم آوردن فرصت‌های کسب و کار، بنیاد عمده فعالیت‌ها و اقدامات خود را بر ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته متمرکز کرده است.

وی ادامه داد: برای این منظور به مدت ۲ سال مطالعاتی بر روی مدل‌های اشتغال‌زایی در مناطق روستایی انجام و در نهایت، مدل اقتصادی اشتغال‌زایی اجتماع‌محور طراحی و عملیاتی شد.

مدنی یادآور شد: اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور بنیاد برکت و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم روستایی، علاوه بر توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و ارتقای سطح زندگی و معیشت، مهاجرت معکوس را در این مناطق به دنبال داشته است.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به این‌که این مشاغل با سرمایه‌های کم و توسط خود مردم ایجاد می‌شود، تصریح کرد: زنان جامعه نقش محوری را در اجرای این طرح‌ها دارند، تا جایی‌که ۴۱ درصد از ۴۰ هزار طرح اشتغال‌زایی بنیاد توسط بانوان اجرا شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد در ۱۰ سال آینده، علاوه بر توقف کامل روند مهاجرت به شهرها، شاهد مهاجرت معکوس و بازگشت به روستاها باشیم.

مدنی تصریح کرد: ‌عمده طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت در روستاهای بیش از ۵۰ خانوار اجرایی می‌شود. البته در ۲۰ درصد روستاهای ما کم‌تر از ۵۰ خانوار ساکن هستند که طرح‌هایی نیز برای این روستاها در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل بنیاد برکت رونق تولید را از دیگر نتایج اجرای طرح‌های اشتغال‌‌زایی این بنیاد ذکر کرد و گفت: با اجرای این طرح‌ها در یک‌سال گذشته، ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و ۲ هزار تن گوشت سفید تولید شده است. همچنین ۲۶ هزار مترمربع فرش هم در قالب این طرح‌ها بافته شده است.

مدنی در پایان یادآور شد: بنیاد برکت هیچ‌گونه محدودیتی برای حمایت از کارآفرینان در روستاهای محروم کشور قائل نیست و با تمام توان در کنار مردمان این مناطق ایستاده است. این بنیاد همچنین با پیش‌بینی پشتیبان و بازار فروش برای محصولات تولیدی، یک زنجیره اقتصادی را تشکیل می‌دهد که اشتغال پایدار را به دنبال دارد.

 

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام/

ارسال نظر