به گزارش نیکوکار، مهراله رخشانی‌مهر عصر روز گذشته در نشستی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و تبریک دهه مبارک فجر، اظهار کرد: در سال ٩۶ اعتبارات سازمان ۵۴٠ میلیارد تومان بود و در لایحه بودجه سال٩٨ به ۴٢٠٠ میلیارد تومان و در بودجه سال ٩٩به ۶۶٠٠ میلیارد تومان رسیده است که در بخش تکمیل، بازسازی و تخریب اضافه شده و رشدی حدود دوازده برابر را داشته است.

وی افزود: در سهم نوسازی مدارس از عوارض گاز اتفاقات خوبی افتاده و سهمی که بیست درصد بوده در سال ٩٨ به ۵٠ درصد افزایش یافته است و تاکنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به سهم شهرداری‌ها در ساخت مدارس، اظهار کرد: شهرداری تهران متقبل شده تا در هر منطقه دو مدرسه یعنی ۴۴ مدرسه ساخته شود و البته چهار تبصره از ماده ١٨ قانون شوراها که به ساخت مدارس می‌پردازد، حذف شده است که اگر مجدداً اعمال شود برای احداث مدارس بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به سهم دولت نسبت به سهم خیران در مدرسه‌سازی، گفت: در بودجه برای این بخش، ردیف مشترک داریم و اگر خیرین در پروژه‌ای ۵۰ درصد را تقبل کنند به همان میزان دولت ۵۰ درصد نیز برعهده می‌گیرد.

رخشانی مهر در ادامه اضافه کرد: این ردیف در سال ٩٨ به هزار میلیارد تومان رسید که تمام سهم آن تخصیص یافته است و در لایحه بودجه سال٩٩ نیز به ٢٧٠٠میلیارد تومان رسیده است و البته خیرین نیز به همان میزان تعهد کردند که٢٧٠٠میلیارد تومان در پروژه‌های مدرسه‌سازی تقبل کنند.

رخشانی مهر با اشاره به وضعیت ایمنی مدارس گفت: در سال١٣٨٢حدود ۷۰ درصد مدارس نیازمند تخریب و مقاوم‌سازی بود و تصمیم گرفته شد تا برای مقاوم‌سازی ۴ هزار میلیارد دلار هزینه شود که تا سال ١٣٩١ ادامه داشت و پس از آن تخصیص‌های آن نیز کاهش یافته است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد مدارس مقاوم هستند، گفت: خوشبختانه ۵۰ درصد مدارس که در سال٨٢ نیاز به تخریب و مقاوم‌سازی داشتند، تخریب و مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی اذعان کرد: در مناطقی که نیاز به مدرسه‌سازی داشتند مانند مناطقی که در آن مسکن مهر و انبوه‌سازی بود، مدرسه نوساز را ایجاد کردیم.

رخشانی مهر با اشاره به سیستم گرمایشی مدارس، اظهار کرد: در سال٩١حدود٢٣٠هزار کلاس درس غیراستاندارد داشتیم که در سال ۹۷ به ١٣٧هزار کلاس درس و امسال به٨٨ هزار رسیده است که ۶٣ هزار کلاس درس دارای بخاری گازی و ٢۵ هزار کلاس درس دارای بخاری نفتی است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: در اولویت‌بندی که انجام داده‌ایم تصمیم گرفته شد تا بخاری نفتی در کلاس‌های درسی که علمک گاز دارند را بطور کامل جمع‌آوری کنیم و در حال حاضر هیچ کلاس درسی که علمک گاز به آنجا رسیده است، سیستم گرمایشی غیراستاندارد ندارند.

رخشانی مهر تاکید کرد: در مجموع حدود ۴٩ هزار کلاس درس از نظر گرمایشی استاندارد شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینکه در سال٩٧، ۱۱۰ درصد اعتبارات را دریافت کردیم و امسال هشتاد درصد تخصیص اعتبار را داشته‌ایم، گفت: اولویت با پروژه‌هایی است که نیمه تمام است و برای تکمیل پروژه‌ها حدود٨٠٠ میلیارد تومان نیاز است.

رخشانی مهر با اشاره به مدارس آسیب‌دیده در سیل سیستان و بلوچستان اظهار کرد: حضور خیرین بسیار ارزشمند و چشمگیر بود و خیرین مدرسه‌ساز حدود ١٣۵ میلیارد تومان برای حل مسائل مدارس این منطقه تقبل کرده‌اند و البته آموزش‌وپرورش نیز ۵٠ کانکس و بیش از ۴ میلیارد تومان تجهیزات به این مناطق ارسال کرده است.

وی به کلاس‌های تخریبی در حوادث سیل اخیر اشاره و اضافه کرد: در استان سیستان و بلوچستان ۴٢١ کلاس درس، استان کرمان ٨٩ و استان هرمزگان ٨٧کلاس درس تخریب شده است و تلاش می‌کنیم مدارس ٣ کلاسه را تا مهرماه و مدارس ۶ تا ٩ کلاسه را تا دهه فجر سال آینده تحویل دهیم.

رخشانی مهر گفت: مسئولیت جانمایی دانش آموزان در مدارسی که نیاز به نوسازی و تخریب دارند بر عهده ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌هاست و زمانی که زمین آموزشی آماده باشد ما احداث مدرسه را آغاز می‌کنیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: انبوه سازان و چه بسا دولت در مناطقی که مسکن سازی می‌کنند، ملزم هستند زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنند.

‫وی با اشاره به اینکه حضور خیرین در مدرسه‌سازی را فرصت مغتنمی می‌دانیم، اظهار کرد: حضور خیرین می‌تواند باعث ترویج حضور آنان و اقداماتی این چنینی شود و در سازمان ملزم به تکریم خیرین هستیم و تلاش می‌کنیم تا در تکمیل پروژه‌ها به آنان کمک کنیم و مشکلات را رفع کنیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به مدارس نیازمند نوسازی شهر تهران، خاطر نشان کرد: استان تهران پس از خراسان رضوی بیشترین مدارس تخریبی را دارد و سرانه این استان نیز رتبه ٢٩را دارد و در طی دو سال ۴٠٠ میلیارد تومان به استان تهران در موضوع نوسازی مدارس تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه حدود٣٠ درصد مدارس در کشور نیاز به تخریب دارند، گفت: آمادگی داریم تا معادل اعتبارات استان برای نوسازی مدارس، از منابع دولتی برای این موضوع تخصیص بدهیم.

‫رخشانی مهر گفت: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در زمینه ساخت مدارس درکشور سوریه هیچ برنامه‌ای ندارد و فقط انتقال تجربه خواهد داشت.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینکه ‫مدرسه کپری را در استان‌ها سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان داریم، گفت: البته به این معنی نیست که در کنار کپر، مدرسه‌سازی نشده است اما شرایط اقلیمی در آن مناطق به گونه‌ای است که با وجود مدرسه مجدداً به داخل کپر بر می‌گردند چرا که کپر جزئی از اقلیم منطقه است.

‫وی در ادامه اضافه کرد: اینکه کپر در اقلیم منطقه است وظیفه ما را کمتر نمی‌کند و مدرسه‌سازی را ادامه می‌دهیم و با توجه به اقلیم مناطق سازه توپی کلاس را ترویج داده‌ایم.

‫رخشانی مهر با اشاره به اینکه ١٠٠۶ کلاس درس در مدارس خشت و گلی داریم، اظهار کرد: بیشترین تعداد کلاس درس خشت و گلی در استان سیستان و بلوچستان به میزان ٢١٨کلاس درس و کمترین در استان خراسان جنوبی با ٢ کلاس درس بوده است و در حال حاضر فقط ١٧۴ کلاس درس خشت و گلی در استان سیستان و بلوچستان داریم که استان‌های معین برای جمع‌آوری این مدارس تعیین شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در پایان گفت: با توجه به تاکید وزیر آموزش‌وپرورش مبنی بر تهیه سامانه‌ای برای اعلام مشارکت در امر مدرسه‌سازی، ویرایش اولیه این ‫سامانه تهیه شده است و پس از اعمال پیشنهادات با حضور خیرین از آن رونمایی خواهد شد.

 

منبع: مهر

 

انتهای پیام/