کد خبر: 2112

سالن سرپوشیده ای جلوی رویمان نیست، همه کارها و فعالیت ها در فضای بازی صورت می گیرد که سقفش آسمان است. تنها فضای بازی صورت می گیرد که سقفش آسمان است.

به گزارش نیکوکار، سالن سرپوشیده ای جلوی رویمان نیست، همه کارها و فعالیت ها در فضای بازی صورت می گیرد که سقفش آسمان است. تنها فضای مسقف، سوله بارگیری است؛ اینجا سایت ترانزیت بدنه است حوالی سالن کارگر و پشت تعمیرگاه پنج. محوطه ای به مساحت ۳۲ هزار متر مربع که در بخش شمالی آن، بدنه های رنگ شده کنار هم قطار شده اند و در انتظارند تا لیفتراک ها آن ها را به سمت سوله ای منتقل کنند که بعدا متوجه می شویم بارگیری بدنه ها و انتقال شان به مقصدهای مشخص از آن جا صورت می گیرد.

در جنوبی ترین نقطه ایران خودرو، بخش های زیادی وجود دارند که به دلیل دوری مسافت، کم ترددند، اما اهمیت کارشان تا بدان جاست که تداوم روند تولید در سایت های اقماری وابسته به فعالیت این بخش هاست؛ از جمله سایت ترانزیت بدنه. برای آشنایی بیشتر با فعالیت های این سایت به انتهایی ترین نقطه ایران خودرو می رویم و با علی اکبر محرابی، مسوول سایت ترانزیت بدنه و سرگروه های ارسال بدنه که به استقبالمان آمده اند، به گفت و گو می نشینیم.

محرابی از سایت ترانزیت بدنه به عنوان قلب تپنده مونتاژ سایت های اقماری یاد می کند و می گوید: این سایت از دو نظر دارای اهمیت است، اول این که با دریافت بدنه های خودرو از سالن رنگ، این سالن ها مجال پیدا می کنند که تولید را ادامه دهند و از سوی دیگر قطعات و بنده های تحویل شده از این جا به کمک تریلی حمل بار به پنج سایت اقماری کشور؛ مازندران، سمنان، فارس، کرمانشاه و تبریز ارسال می شوند و تولید در سایت های هدف ادامه پیدا می کند. علاوه بر سایت های اقماری، بنده خودروها از جمله دنا، سمند، سورن و پارس به سایت های خارجی هم ارسال می شوند که در حال حاضر سایت های آذربایجان و عراق شامل می شوند.
درواقع در سایت ترانزیت بدنه یک نوع پیش برنامه مونتاژ صورت می گیرد و تداوم تولید سایت های تولیدی اقماری و خارجی وابسته به کار پیوسته و منظم این سایت است.
از تعداد همکاران مشغول به کار در این جا می پرسیم، مسوول سایت ترانزیت می گوید: مجموعا ۱۵ نیروی ایران خودرویی و۲۷ نیروی پیمانکار ایدکویی که از زیر مجموعه های ایسیکو هستند ، در هر شیفت مشغول کارند .
این جا سه شیفت است و تمام فعالیت های بچه های این سایت به دلیل نوع و ماهیت کارشان در فضای باز انجام می شود . چه در محوطه و چه در سوله ؛ هر شش در سوله به طور پیوسته برای ورود و خروج بدنه ها و بارگیری باز است . برای زمان استراحت بچه ها یک کانکس در انتهای سوله مستقر شده است . در سایت ترانزیت باید حداقل رفت و آمد صورت بگیرد و برای این منظور استانداردهایی وجود دارد که مطابق آن ها با کاهش تردد مازاد و برخورد لوازم فردی ، بدنه ها از آسیب های احتمالی مصون می مانند .
محرابی به مشکل روشنایی در شیفت دوم و سوم و همچنین سطح ناهموار کف محوطه اشاره می کند و می گوید : البته در زمینه روشنایی اقداماتی صورت گرفته که این مشکل تا اندازه ای برطرف شود ، اما به دنبال این هستیم که شرایط بهتری را فراهم کنیم . در این سایت حرکت لیفتراک ها کند است ، چرا که تمام تلاش همکاران این است که در حین جا به جایی ها بدنه ها آسیب نبینند و از این نظر هم در حال اتخاذ تدابیری برای بهبود شرایط هستیم .
به اتفاق به سوله بارگیری می رویم که در جنوب سایت ترانزیت قرار گرفته ، این سوله به مثابه یک خط تولیدی است ، بدنه از یک طرف وارد می شود ، بعد از انجام پیش مونتاژ پنل جلو بدنه به کمک جرثقیل به حامل های بار منتقل و بر روی استندهای مخصوصی سوار می شوند . بعد از اتمام بارگیری ، حامل ها آماده هستند تا محموله های خود را به مقصد برسانند . در بخشی از فرآیند بارگیری ، فرد ناگزیر می شود زیر این جرثقیل ها قرار بگیرد و بدنه ها را به سمت استندهای روی حامل بار هدایت کند . با اینکه خوشبختانه تاکنون اتفاقی نیفتاده ، اما با توجه به شعار ((اول ایمنی بعد کار )) ، با حمایت و مساعدت های صورت گرفته قرار است جرثقیل های تلسکوپی جایگزین جرثقیل های کنونی شوند . به این ترتیب دیگر نیازی نیست نفر زیر بدنه قرار گیرد و ریسک سقوط بدنه بر روی افراد به طور کامل منتفی می شود .
محرابی در پایان صحبت هایش خواستار توجه بیش تر به این سایت که به مثابه قلب تپنده ای برای شرکت است ، شده و می گوید : تداوم فعالیت این سایت بهبود وضعیت کار ، روشنایی مکان ، هموار ساختن کف محوطه و به روزسازی تجهیزات لیفتراک را می طلبد .
در ادامه با مجید گودرزی ، سرگروه ارسال بدنه به سایت های داخلی گفت و گو می کنیم که شش سال است در این سایت کار می کند . گودرزی با اشاره به اینکه ارسال بدنه ها به سایت های اقماری طبق برنامه ای مدون صورت می گیرد ، می گوید : شرایط و نوع فعالیت سایت ترانزیت بدنه با شرایط سالن ها و حیطه های لجستیکی شرکت ایران خودرو و حتی به جرات می توانم بگویم دیگر خودروسازان کشور متفاوت است . از این رو به دلیل اهمیت و نقش بسزایی که این سایت در تولید دارد ، لازم است به شکل جدی تر مورد توجه قرار گیرد ، زیرا کوچک ترین وقفه در کار این سایت ، تولید در سایت های اقماری و حتی سالن های رنگ ایران خودرو را با مشکل مواجه می کند .
او در ادامه می گوید : همکاران اجرایی ما در این سایت عمدتا همکاران ایدکویی و از پیمان کاران ایسیکو هستند که شرایط سخت کاری  ، گرما و سرما ، باران و برف ، مانع از انجام وظیفه شان نمی شود و از آن جایی که می دانند نقش مهمی در تدام تولید در سایت های اقماری دارند ، انگیزه شان برای ادامه کار مضاعف است ، اما نیاز به حمایت بیش تری هم از نظر بهبود شرایط کار و هم در حوادث احتمالی دارند . خوش بختانه با مساعدت مدیرعامل و مدیرسایت ترانزیت در زمینه ارگونومی و ایمنی تحولاتی در شرف وقوع است و طرح استفاده از جرثقیل تلسکوپی نهایی شده که با تامین بودجه لازم شرکت تام این طرح را به اجرا درخواهد آورد .
محمد نصرالهی که دهمین سال فعالیتش را در سایت ترانزیت پشت سر می گذارد و به عنوان سرگروه ارسال بدنه به سایت های صادراتی مشغول فعالیت است ، در ادامه این گفت و گو می گوید : از آن جایی که صادرات ، سود دهی خوبی برای شرکت دارد و ارز به شرکت وارد می کند ، ارسال بدنه به سایت های صادراتی از اهمیت خاصی برخوردار است . در حال حاضر سایت آذربایجان و عراق فعال است و امیدوارم همچون سال های گذشته ، باقی سایت های صادراتی فعال شوند تا سوددهی بیش تری داشته باشیم .
پایان گزارش مان را گفت و گوی تلفنی با رضا اسمعیلی ، رئیس سابق لجستیک متمرکز مونتاژ و کارخانه شمالی رقم می زند ؛ هم او که چند وقتی است از این سایت رفته و در جای دیگری مشغول است ، اما هنوز دلش پیش بچه های سایت ترانزیت است ، می گوید : این بچه ها ، همکاران فراموش نشدنی من هستند ، با وجود آن که از آنها دورم ، اما گویی هنوز کنارشانم و دغدغه ام بهبود شرایط آنهاست . خوش حالم که تک تک شان از انبارهای شمالی گرفته تا سایت ترانزیت در کنار هم توانسته اند یک تیم و کارگروه منسجمی را ایجاد کنند و خوش بختانه معاونت سیستم جامع تولید هم تاکنون حمایت خود را از آن ها دریغ نداشته و نوید حمایت و پشتیبانی بیش تری هم داده است؛ همه تلاش می کنیم تا شرایط بچه های این جا بهتر از قبل شود .
منبع: میهن صنعت
انتهای پیام/