سرپرست معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: هم اکنون ۲۰۵ واحد توانبخشی هلال احمر برای ارایه خدمات توانبخشی در سراسر کشور دایر است و ۵۳۰ نیروی متخصص در این مراکز مشغول فعالیت هستند.

به گزارش نیکوکار، بهمن سبحانی افزود: خدمات توانبخشی هلال احمر با قیمت تمام شده به بیماران و مراجعه کنندگان ارائه می شود و سودی از آنان بابت ارائه خدمت درمانی متنوع از سوی هلال احمر دریافت نمی شود.

وی گفت: این معاونت را می توان از نظر حجم، تنوع و اهمیت نوع ارائه خدمات به اقشار مختلف مردم و وسعت برنامه ها از مهمترین بخش ستادی و اجرایی جمعیت هلال احمر در راستای وظایف و مأموریت های این جمعیت در حوزه های مختلفی از جمله بهداشتی، درمانی و توانبخشی در شرایط عادی و اضطراری، ارائه خدمات پزشکی در داخل و خارج از کشور و همچنین ارائه خدمات دارویی از طریق واحدهای فعال بهداشتی، دارویی، درمانی و توانبخشی خدمات اثربخش قلمداد کرد.

وی ادامه داد: خدمات توانبخشی این معاونت قابل ارایه در بخش های مختلف ارتوپدی فنی، فیزیوتراپی، آب درمانی، حرکات اصلاحی، ایزوکینتیک، گفتاردرمانی، کاردرمانی، بینایی سنجی، توانبخشی ضایعات اعصاب مرکزی، شنوایی شناسی و نظایر آن به آسیب دیدگان ناشی از حوادث، معلولین و افراد ناتوان و کم برخوردار ارائه می شود.

سرپرست معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر توضیح داد: در زمان حاضر و با بهره گیری از همه ظرفیت ها توانسته ایم با انجام برنامه ریزی های منسجم، گسترده و جامع، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی را به اقشار آسیب پذیر و آسیب دیده جوامع در موقع عادی و اضطرار در داخل و خارج از کشور، ارائه کنیم.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر اظهار داشت: هم اکنون بیماران سیستم عصبی و حرکتی نورولوژیک، پاراپلژیک و تتراپلژیک، پارکینسون و ام اس و نظایر در حال استفاده از تجهیزات توانبخشی فیزیکی در مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال احمر و خدمات ارائه شده مرکز جامع توانبخشی این جمعیت هستند.

وی افزود: دستگاه های لوکواستیشن (Lokostation) جهت اصلاح و بازآموزی راه رفتن در بیمارانی که دچار اختلال در ثبات تنه و لگن هستند، اسپاکپسول (SpaCapsule) جهت ارائه ماساژ خشک توسط آب به منظور رفع درد و اسپاسم عضلانی، گیگر ام دی (Giger MD) جهت ایجاد هماهنگی حرکتی در بیمارانی که قادر به عملکرد حرکتی صحیح در اندام های خود در حالت نشسته نبوده اند از دیگر دستگاه های مورد استفاده بیماران در مراکز توانبخشی هلال احمر برای خدمات رسانی بیشتر به آنان است.

به گفته سبحانی همچنین دستگاه های بانجی واکر (Bungee Walker) واکری منحصر به فرد، جهت تامین حداکثر حمایت در بیمارانی که مبتلا به اختلالات تعادلی هستند از جمله دیگر دستگاه هایی است که بیماران می توانند از آنها برای بهبود بیماری خود استفاده کنند.

وی افزود: برخی از این تجهیزات از جمله دستگاه لوکواستیشن که در شبیه سازی راه رفتن در بیماران ضایعات نخاعی بکار می رود، در ارائه خدمت به بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.

سرپرست معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر درخصوص اهداف این معاونت در حوزه بهداشت و درمان نیز گفت: کاهش مرگ و میر و بیماری در جوامع آسیب دیده با ایجاد واحدهای سیار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در شرایط خاص و اضطراری شامل واحد مراقبت های پایه بهداشتی، بیمارستانی استقرار سریع و بیمارستان مرجع در مناطق مختلف کشور بر اساس آمایش از دیگر اقدامات این معاونت در پاسخگویی به سوانح بوده است.

وی با اشاره به راه اندازی بخش توانمندسازی مغز، روان و ذهن در مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال احمر در تهران از درمان بیماری ‌های مغز و اعصاب (سکته‌ مغزی، ام‌اس، پارکینسون و آلزایمر)، اختلالات مغزی -رشدی (اوتیسم، ADHD، نقص‌توجه، بیش‌فعالی و اختلال یادگیری)، سنجش جامع اختلالات روانشناختی و رفتاری، اختلالات روانشناختی (اضطراب، افسردگی، وسواس و نظایر آن)، درمان‌ های نوروسایکولوژیک هراس و انواع فوبیا، تقویت درک شنیداری و افزایش سرعت عکس‌العمل، مشاوره، تشخیص ‌و درمان روانشناسی (خانواده، کودک، تحصیلی و شغلی) خبر داد و گفت: این خدمات همگی با بالاترین ضریب دقت و کیفیت و با مناسب‌ ترین قیمت در این مرکز جامع توانبخشی به بیماران ارائه می شود.

سبحانی در پاسخ به این سوال که در کلینیک های توابخشی مکانیکی چه خدماتی را به مراجعه کنندگان ارائه می دهید، گفت: از ۶۹ سال قبل تاکنون ساخت ارتز و پروتز از وظایف اصلی جمعیت هلال احمر در ایران بوده است که هم اکنون نیز این معاونت در بخش توانبخشی مکانیکی دارای کلینیک های ارتز-(کارگاه های اسپیلنت ساخت انواع اسپیلنت های اندام های فوقانی و تحتانی)، کارگاه ستون فقرات (ساخت انواع بریس های ستون فقرات از جمله میلواکی، تمام تنه و نظایر آن)، کارگاه بریس (ساخت انواع بریس بلند و کوتاه اندام تحتانی)، کلینیک کفش طبی (ساخت انواع کفش، صندل وکفی طبی و ساخت انواع پروتز های پنجه و پروتز چوپارت)، کلینیک پروتز (ساخت انواع پروتزهای کانادین، بالای زانو، پروتز اندواسکلتالو اگزواسکلتال) است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر کانون ارایه دهنده خدمات توانبخشی در کشور است، اظهار داشت: نسبت قیمت های ما در ارائه خدمات توانبخشی یک چهارم بخش خصوصی است و بخش بسیاری از خدمات ما با تخفیف بالا و حتی در بعضی شرایط به صورت رایگان ارایه می شود. بنابراین تمام تلاش ما پوشش فراگیر ارایه بهترین خدمات با ارزانترین قیمت برای افرادی که آسیب پذیر و کم برخوردار است.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده‌ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.
این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه‌ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، اکنون با دارا بودن ۲ بیمارستان و چندین پلی کلینیک، دی کلینیک و درمانگاه در ۱۴ مرکز درمانی هلال احمر در ۱۳ کشور آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین به ارائه خدمات بشردوستانه درمانی، بهداشتی و امدادرسانی به مردم نیازمند مراجعه کننده به این مراکز می پردازند.

مراکز درمانی این جمعیت در ۱۳ کشور شامل آذربایجان (باکو)، افغانستان (زرنج و قندهار)، امارات متحد عربی (دبی)، بولیوی، ساحل عاج، ‌سیرالئون، غنا، کنگو، کنیا، لبنان، مالی، نیجر و اکوادور در حال ارائه خدمات عام المنفعه و بشردوستانه بهداشتی به افراد محروم و کم برخوردار قرار دارند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/