رئیس اداره بهزیستی دشتستان استان بوشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۵ بیمار مبتلا به ایدز در این شهرستان برای دریافت خدمات درمانی، حمایتی و معیشتی به حوزه اجتماعی این اداره معرفی شده‌اند.

به گزارش نیکوکار، حمید انصاری افزود: افراد مبتلا به ایدز پس از شناسایی و معرفی به باشگاه مثبت درلیست افراد نیازمند به خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و دریافت دارو قرار می‌گیرند و خدمات دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در سال جاری ۳۱۷ مورد آزمایش اچ آی وی در شهرستان دشتستان انجام شد که نتیجه آزمایش شماری از این افراد مثبت گزارش شده‌است.

انصاری ادامه داد: اداره بهزیستی دشتستان برای انجام اقدامات اولیه تشخیصی ایدز به چند روش تست انجام می‌دهد که آزمایش در مراکز درمانی ترک اعتیاد سرپایی، توسط تیم سیار موبایل ون با گشت در سطح شهر و روی معتادان و در مراکز ترک اعتیاد و کمپ‌های اقامتی به شناسایی بیماران مبتلا می‌پردازند.

رئیس اداره بهزیستی دشتستان اظهارداشت: آگاه ساختن خانواده‌ها و جوانان در زمینه‌ راه‌های و عوامل ابتلا به ایدز مهمترین راه پیشگیری از گسترش این بیماری در جامعه است.

انصاری اضافه کرد: پرهیز از رفتارهای پرخطر، کنترل نشده و خارج از چارچوب جنسی و دوری از اعتیاد به مواد افیونی بویژه تزریقی باید بیشتر برای جوانان تبیین شود.
وی یادآور شد: تقویت بنیه اعتقادی و آموزشی ویژه خانواده‌ها و انتقال این آموزه‌ها به کودکان و نوجوانان از سویی و کنترل، حمایت و تشویق بیماران مبتلا به استفاده از حمایت‌های درمانی ومشاوره‌ای از سوی دیگر می‌تواند در کنترل این بیماری موثر باشد.
انصاری ادامه داد: ایدز یک بیماری عفونی بسیار خطرناک با عامل مولد ویروسی که در خون و ترشحات بدن فرد وجود دارد و پس از ورود به بدن به گلبول‌های سفید خون حمله و با تخریب آنها سیستم ایمنی و دفاعی بدن را درگیر می‌کند.
وی بیان کرد: این بیماری از راه تزریق خون و فراورده‌های خونی، تماس جنسی، شیردهی و یا بند ناف جنین به افراد سرایت می‌کند که بیشترین افراد در معرض خطر معتادان تزریقی، افراد با روابط جنسی کنترل نشده و نوزادانی که از مادر مبتلا بدنیا می‌آیند، هستند.
انصاری، شرایط حاکم بر جامعه و ذهنیتی که نسبت به این بیماری وجود دارد را عامل بزرگی برای تلاش نکردن فرد در معرض خطر برای نمونه‌گیری و آزمایش و در پی آن دریافت خدمات درمانی و مشاوره‌ای که کمک بزرگی به کنترل این بیماری در جامعه و حتی ادامه حیات فرد مبتلا با مهار بیماری و بازگشت به زندگی عادی فرد مبتلا خواهد بود، عنوان کرد.
رئیس اداره بهزیستی دشتستان گفت: ترس از انگشت نما شدن و تبعیض و کناره‌گیری افراد نزدیک به بیمار از مهمترین دلایل ممانعت فرد از اقدامات لازم تشخیصی و درمانی و پذیرش این مشکل به عنوان یک بیماری مانند سایر بیماری‌ها شده‌است.
رئیس اداره بهزیستی دشتستان در باره برنامه‌های روز جهانی مبارزه با ایدز در این شهرستان گفت: برنامه های فرهنگی متنوعی از جمله جلسه آموزشی برای خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان، افراد مبتلا به بیماری، زنان سرپرست خانوار و حضور مشاوران در مدارس و آموزش و توجیه دانش‌آموزان در مورد آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود.

شهرستان دشتستان با مرکزیت شهر برازجان بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

 

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

ارسال نظر