معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه سالانه 45 هزار میلیارد تومان صرف بیماری‌های غیرواگیر در کشور می‌شود، گفت: یک چهارم مردم ایران دچار چاقی هستند.

به گزارش نیکوکار، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت امروز در هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی که در بیمارستان میلاد در حال برگزاری است، با اشاره به اهمیت توجه به بیماری‌های غیرواگیر اظهار داشت: ضرورت دارد تا سازمان‌ها و وازرتخانه‌ها مختلف و مردم در زمینه مداخله و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با وزارت بهداشت همکاری کنند چرا که یک وزارتخانه به تنهایی می‌تواند حداکثر ۲۰ تا ۲۵ درصد در این خصوص مداخله کند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به چاقی در جامعه افزود: این موضوع از اهداف مهم سازمان جهانی بهداشت است ضمن اینکه معضل چاقی کودکان امروز همه کشورها از جمله ایران را درگیر کرده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۸۲ درصد مرگ و میر در ایران ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: بیماری‌های سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و مشکل تنفسی مهمترین بیمار‌ی‌های غیرواگیری هستند که باعث مرگ و میر می‌شوند.

رئیسی با بیان اینکه در سال ۳۸۰ هزار مرگ در ایران اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: از این عدد ۳۱۲ هزار مرگ مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است ضمن اینکه تا سال ۲۰۴۰ مجموع مرگ و میر در کشور بر اثر بیماری‌های غیرواگیر به حدود ۶۵۰ هزار مرگ می‌رسد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به موضوع سالمندی در کشور یادآور شد: متأسفانه تا ۲۵ سال آینده از هر سه نفر ایرانی یک نفر سالمند خواهند بود و ما به عنوان یکی از کشورهای سالمند منطقه خواهیم شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه امید به زندگی در مردان در ایران ۷۵ سال و در زنان ۷۶٫۵ سال رسیده است،‌ تصریح کرد: بیماری‌های عفونی کنترل شده اما باید گفت بیماری‌های غیرواگیر در آینده سهم زیادی در مرگ و میر مردم خواهد داشت.

رئیسی با اشاره به آخرین پژوهش‌های صورت گرفته درباره نقش اقتصادی بیماری‌های غیرواگیر در ایران بیان داشت: ۳ درصد تولید ناخالص ملی یا GDP صرف بیماری‌های غیرواگیر می‌شود؛ به عبارتی سالانه ۴۵ هزار میلیارد تومان بیماری‌های غیرواگیر به کشور هزینه وارد می‌کند که نصف این میزان هزینه، هزینه‌های غیرمستقیم مانند مرگ‌های زودرس برای افراد مولد است.

وی با اشاره به شیوع چاقی در ایران ابراز داشت: بیش از یک چهارم مردم ایران دچار چاقی هستند که میزان چاقی در خانم‌ها دو برابر آقایان است و حدود ۲۰ درصد مردم در روستاها و ۲۴ درصد مردم در شهرها دچار  چاقی و اضافه وزن هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فیزیکی و بدنی در کاهش چاقی در بین مردم تصریح کرد: شیوع فعالیت فیزیکی در ایران کم بوده و برابر با ۵۷ درصد است  البته کم‌تحرکی در زنان بیشتر از مردان است ضمن اینکه ۶۴ درصد زنان ایران فعالیت فیزیکی‌شان کم بوده و ۴۷ درصد مردان ایرانی نیز فعالیت بدنی و فیزیکی کمی دارند.

رئیسی با بیان اینکه چاقی پنجمین علت خطر مرگ در دنیا است، افزود: ثابت نگه داشتن روند چاقی موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنیم چرا که میزان شیوع چاقی در حال افزایش است.

وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت بهداشت در امور بهداشتی و درمانی گفت:‌۹۰ درصد مردم کشور تحت پوشش سیستم یکپارچه بهداشت (سامانه سیب) هستند و تا کنون اطلاعات  ۷۲ میلیون نفر در این سامانه ثبت شده ضمن اینکه روزانه بیش از ۹۰۰ هزار نفر به مراکز بهداشتی و درمانی در کشور مراجعه و خدمات دریافت می‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیش از ۱۲۰ برنامه مراقبتی با هدف پیشگیری از بیماری‌ها برای گروه‌های سنی مختلف ارائه می‌شود، از فعالیت ۱۸ هزار خانه بهداشت و ۶۸۰۰ پایگاه و مرکز جامع سلامت در کشور خبر داد.

رئیسی با تأکید بر اینکه هیچ نقطه‌ای در کشور نیست که دارای هزار نفر جمعیت باشد و خانه بهداشت در آن وجود نداشته باشد متذکر شد: ۲۷ میلیون مردم ساکن روستا هستند.

وی با اشاره به آمار میزان شیوع چاقی در کشور اظهار داشت: ۲۴ درصد مردم دچار چاقی، ۳۶ درصد دچار اضافه وزن، ۹٫۸ مردم کاهش وزن و ۳۶ درصد مردم وزن نرمال دارند ضمن اینکه ۱۸ درصد نوجوانان دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت از اضافه وزن و چاقی ۶۳ درصد میانسالان و ۵۰ درصد زنان باردار در کشور خبر داد و افزود: ۳۹ درصد جوانان در کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

رئیسی با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت در پیشگیری از چاقی بیان داشت: برنامه‌های مراقبت قبل از بارداری، حین و بعد از بارداری و رصد قلب و تغذیه زنان و کودکان از جمله برنامه‌های این وزارتخانه است ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌های همکاری با وزارت ورزش و جوانان و آموزش و پرورش نیز در این خصوص داریم.

وی با انتقاد از تبلیغ مواد غذایی ممنوعه در صدا و سیما و عدم توجه به آن یادآور شد:‌موضوع ورزش و دسترسی آسان مردم به مکان‌های ورزشی، آموزش کارکنان، والدین، از جمله اقدامات مهمی است که باید در این خصوص به آن توجه کنیم.

وی با انتقاد از وضعیت مصرف دخانیات در کشور خاطرنشان کرد: در هیچ کشوری در دنیا سیگار به ارزانی ایران به مردم عرضه نمی‌شود و هیچ کشوری به اندازه ایران از سیگار مالیات کمتری نمی‌گیرد.

رئیسی با اشاره به اینکه ثابت شده بهترین راه کاهش مصرف دخانیات دریافت مالیات و جلوگیری از خرده‌فروشی آن است، ابراز داشت: اکنون مافیای بزرگ دخانیات در کشور وجود دارد و علیرغم اینکه حتی در دارو نیز تحریم هستیم اما هیچ تحریمی در خصوص سیگار وجود ندارد و کمپانی‌های مختلفی در این خصوص در کشور فعالیت می‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به عوارض اقتصادی مصرف سیگار در کشور تصریح کرد: درآمد حاصل از مصرف سیگار بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است اما مافیای سیگار جلوی دریافت مالیات آن را گرفته است. به عبارتی سیگار به تنهایی می‌تواند ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور داشته باشد اما این کار صورت نمی‌گیرد.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

 

انتهای پیام/